Adaktussons tidningskiosk får pris

Världens första automatiska tidningskiosk, Meganews Magazines, har utsetts till Årets affärsmodell av Business Model Awards. Bakom idén står bröderna Adaktusson.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter

Att trycka tidningar kostar pengar, det vet varje tidningsföretag. Därför har bröderna Adaktussons uppfinning mötts av stort intresse.

Tekniken är internetbaserad så kallad print-on-demand - tryck på kundens begäran - och innebär att den som vill ha en tidning själv trycker på en knapp så kommer den inom några minuter.

Inget slöseri med papper eller tidningar som inte blir sålda med andra ord. En dröm för alla tidningsföretag, kan tyckas.

Bakom projektet, som kallas Meganews Magazines, ligger bröderna Hans, Bengt och Lars Adaktusson. Den senare är journalist och toppar Kristdemokraternas lista till Europaparlamentsvalet nästa år.

Hittills har deras idé prövats på två flygplatser, Landvetter i Göteborg och Skavsta utanför Nyköping, samt i Gallerian på Hamngatan i Stockholm, uppger Medievärlden.

Uppenbarligen till belåtenhet, för nu har deras initiativ fått utmärkelsen Årets affärsmodell av Business Model Awards. Bakom tävlingen står tidningen Affärsvärlden, rekryteringsföretaget Nova och Cordial Business Advisers.

I motiveringen heter det:

”Genom en innovativt designad affärsmodell har detta företag lyckats ändra på den traditionella distributionslogiken i en hårt pressad bransch. Med ett stort utbud av tidningar och ''''print-on-demand'''' har de lyckats skapa en kundanpassad och miljövänlig tidningstjänst i tidens tecken.

Tjänsten är i sin linda, men den positiva respons som följt i spåren av dess lansering tyder på att den har all potential att revolutionera tidningsdistributionen – i Sverige och världen."

Lars Adaktusson har nyligen hoppat av som vd för bröderna bolag, men kommer att finnas kvar i styrelsen. På frågan hur försäljningen av tidningar på detta nya sätt gått hittills säger han till Dagens Opinion:

– Vi har en bit kvar till break-even. Men siffrorna över försäljningen blir intressanta först när vi fått ut fler kiosker och konsumenterna känner hur det nya systemet fungerar. Hittills har marknadsföringen varit sparsam.

Annons
Annons
Annons
Annons