Fredag 12 mars 2010
DAGEN
Nominerad till årets Dagstidning - Digitala medier 2009
$('#slideshow').cycle({
        fx:     'fade', 
        cleartype:  1,
        speed:   700, 
        timeout: 7000,
        next:   '#next1, #next2, #next3, #next4, #next5, #next6, #next7, #next8, #next9, #next10', 
        prev:   '#prev1, #prev2, #prev3, #prev4, #prev5, #prev6, #prev7, #prev8, #prev9, #prev10' 
});

Författarsamtal med Margaretha Sturesson

Emanuel Karlsten
Emanuel
Karlsten

För flera år sedan hoppade hon av sekten Kingdom center. I dag står hon i Dagens monter med en nyutgiven bok och berättar om demonutdrivning som tagit svåra fysiska former, vägen tillbaka och skillnaden på en sund och sekteristisk församling.

Se det live eller senare för er som missade livesändningen.

Publicerad: 2009-09-26 10:41
Vill du får ut mer av Dagen?
Prenumerera på tidningen Dagen.
Klicka här för ett bra erbjudande.
 
Prenumerera på resultatet via RSS Alla kommentarer till denna bloggpost via RSS
TACK Margaretha ! Mycket bra berättelse. Har läst igenom hela boken. Jag har varit med om en hel del själv, och mobbats av Livets ordare, och andra. Jag har släkt, som tyvärr ännu inte förstått att Trosrörelsen med sina olika läror är fel. Vi kan bara hoppas, att både myndigheter och privatpersoner ser genom den glättiga ytan hos Trosrörelsen. Guds Välsignelse önskar jag Dig, Margaretha.
Kristina Bengtsson - 2009-09-26 12:20
tror dock inte livets ord är en sekt. Är inte det en vanföreställning från 80-talet?
steve - 2009-09-26 18:03
Att Livets Ord skulle vara en sekt hör till en gammal förlegad o tröttsam debatt. Livets Ord är ingen sekt.
Staffan Johansson - 2009-09-26 18:39
Livets Ord - en falsk kameleont, skiftar färg beroende på med vem man pratar med. Om det vore en sann omvändelse från villoläror, skulle det leda att ta TYDLIGT avstånd från dem. LO bara förskönar verkligheten, att närma sej klassisk kristendom, men man vet inte hur det egentligen är, när man inte TYDLIGT tar avstånd från spiritualismen.
Hannu Ruokola - 2009-09-26 18:55
Att Livets Ordare här inte uppfattar den egna rörelsen som sekt borde inte förvåna. Grodan som sitter i en vattenfylld panna på spisen - med plattan på högsta klös fattar inte heller vad som pågår tills det är för sent.

Anrika Västerbottens Kuriren skrev i ett ledarstick -redan på 80-talet (efter ett sällsynt otrevligt insändarpåhopp mot homosexuella människor) på temat min tro.

"Ibland så leder tro till skygglappar som täcker hela ansiktet.."

Tyvärr alltför sant..än idag år 2009.
Åke - 2009-09-26 21:36
ABlir lite full av skratt, när jag hör att Livets Ord köpt copyright av Levi Pethrus, L.O. har tydligen så dåliga predikanter, de har ingenting själva att komma med. De är endast entresserade av sig själva. Varför hör man ingenting om förlåtelse, de är väl inte perfekta heller. Högmod är fortfarande en SYND.
Christer Parmenson - 2009-09-27 08:02
Jo, Trosrörelsens olika utlöpare tillhör New Age. Grunden är en religiös form av New Age. Den som ärligt och noggrannt analyserar roten till det, ser att det är falsk lära, som Bibeln varnar oss för. Men det verkar vara som det står i Bibeln :"Den fåkunnige tror vart ord."Själv orkar jag inte "diskutera" vare sig Trosrörelsen eller Livets Ord. Jag vill ha lugn och ro. Jag vill lyssna till ett RENT BIBLISKT Evangelium utan någon infiltration av Trosrörelsen. Ni som tror på Livets Ord, ni har ju verkligen köpt grisen i säcken.Tack .
Kristina Bengtsson - 2009-09-27 13:11
Man är givetvis fri att tycka så som många av er kommentatörer här ovan gör. Och det har ni er fria rätt att göra.
Men tolkningar av Bibeln, vad som är New age, vad som är sunt och vad som är sekt, är olika. Det skulle vara fint med en smula respekt inför den saken. Innan vi slår fast vilka kategorier olika rörelser och församlingar tillhör.
Emanuel Karlsten - 2009-09-27 13:15
Jag har själv varit i uppsala o gett LO en ärlig chans. Tröttnade på deras sätt att predika. Glömmer aldrig när de välkomnade ett gäng nya medlemmar. De fick en varsin bok som present om tiondegivande. Detta säger vilken människosyn de har. Alla de man lärde känna höll egentiligen inte med vad som sas o kände en viss ofrid o skum känsla men de gick dit därför alla andra går dit. Så fort någon från en pingstkyrka kom dit tex Stanley Sjöberg så älskade folket honom o man kände en äkthet.
Lars Mårtensson - 2009-09-27 14:03
Ja, jag har också blivit både fysiskt och psykiskt misshandlad av livets-ordare. Ni som kritiserar oss som vet sanningen bakom denna förljugna lära, som Ulf Ekman i doldo fortfarande sprider. Trots att han ändrat attityd för att lura med fler; ni vet inte vad ni skriver.
Kristina Bengtsson - 2009-09-27 14:37
Ensidig kritik av Livets ord. Läs på Ökenkällan:
http://rolferic.blogspot.com/2009/09/ensidig-kritik-av-livets-ord.html
Rolf Ericson - 2009-09-27 14:59
Jag har tidigare besökt Kristet Center Syd (nu Kingdom Center) och att det är sektbetonat det håller jag med om, Men att säga att Livets Ord är en sekt det blir bara larvigt. Jag vill påstå att Livets Ord nu är en av Sveriges sundaste församlingar med utbildningsverksamhet bla. skola, universitet, bibelskola. Tror de har ca 3500 medlemmar, vilket är imponerande Barnsjukdomar har vi alla haft. Gör ett besök i Uppsala 2009, det har jag gjort och det var mycket givande.
Richard - 2009-09-27 17:35
anm. Margareta som intervjuvas var tidigare rektor på Kristet Center Syd(KIngdom Center)
Richard - 2009-09-27 17:53
Richard, Du verkar ha blivit fången av sekten Livets Ord. Man bör vara ärlig och till ärligheten hör granskande historieforskning och det är just det, som du saknar. Livets Ords grund vilar på spiritualistiska villoläror och inget annat. Din kommentar avslöjar din ursäktande och utslätande attityd:"Barnsjukdomar har vi alla haft". Med den attityden kan man köpa vad som helst!
Hannu Ruokola - 2009-09-27 21:53
Är det inte bättre att börja fasta och bedja för de man anser har fel teologi eller gör något annat man anser är fel istället för att kritisera dom?
Helena - 2009-09-27 22:00
Kristet Center Syds bakgrund ligger bl.a. i olika karismatiska gemenskaper som Jutatorpet. Sion i Osby och Glädjehuset i Helsingborg var de 2 församlingar som slogs ihop för att bli Kristet Center Syd i Höör. Dessa församlingar var inte trosförsamlingar och hade inte heller sin bakgrund i trosrörelsen. Däremot sökte Christer Nilsson (senare Segerliv) kontakt med Ulf Ekman med tiden och gick såsmåningom 1 år på LO:s bibelskola, men lärorna om demonutdrivning, kontroll och manipulation var etablerade i sekten långt innan dess. Margareta Sturesson var själv en av de som manipulerade friskast av alla. Att hon nu bliviut fri är glädjande. Men att skylla allt som hänt i KCS på trosrörelsen är bara falsk historibeskrivning. Christer Nilsson uteslöts ur Trosrörlsens predikantorganisation och Ulf Ekman tog helt avstånd från Christer Nilsson i mitten på 1990-talet. Mina föräldrar var med i KCS, så jag vet.
Paul - 2009-09-28 08:29
Jag har ännu inte hört korsets budskap inom trosrörelsen. Livets ord har ännu inte tagit helt avstådn från JDS -läran. Livets ord med Ulf Ekman är en sekt enligt min åsikt. Jag ser ingen ödmjukhet inom Livets ord. Framgångsteologi är inget som har sin grund i Bibeln. Att Livets ord har blivit accepterat inom Svensk Kristenhet är brist på andlig klarsynthet. Ulf Ekman är ingen profet som många tror sig vara. Vi behöver söka Guds ord och fråga vad Jesus skulle säga.
Andy - 2009-09-28 09:49
Och till Helena ja vi skall be och fasta det tror jag på med men samtidigt våga säga vad vi tror. Jag ser Ulf Ekman som en villfarelse för Svensk kristenhet han predikar inte korsets budskap och när man ser flera video på honom så framstår han som en pajas. Men Jesus är ingen pajas.
Andy - 2009-09-28 09:52
En människa kan avfalla från rätt Biblisk tro. Omedvetet och medvetet.Bibeln har exempel på det.T.ex.profeten Simson var mycket använd av Gud, men han blev till slut tyvärr avfälling. "Hans visste inte att Guds Ande hade vikit ifrån honom" ,står det. Den Onde vill lura oss genom avfälliga människor, och deras påhittade skrifter. Vi 50+,o.s.v. som vuxit upp i en verkligt Bibliskt kristet sammanhang har blivit uppmanade att "tro på vad pastorn säger". Jaha. Jag gjorde detta, tills jag blev tonåring och mognade till att själv upptäcka vad som inte stämde.Nu är jag till åren,och är inte så imponerad av alla självutnämnda predikanter som poppar upp jämt. Nu väljer jag vem jag vill lyssna på, och sitter inte "troget" som bänkvärmare,utan vill ha en personlig tro på vår personlige Gud. Detta ger mig harmoni. Trosrörelsen har jag delvis analyserat och tycker synd om alla, som bedragits av denna spiritism inom Livets Ord ,och Ulf Ekmans elakhet. Flugsvamp är mycket tilltalande för ögat, men akta Dig för flugsvamp. Detsamma säger jag om falsk "kristendom som Trosrörelsen.
Kristina B. - 2009-09-28 11:22
I söndagsskolan lärde vi oss en liten sång: "Var försiktig lilla öga vad ser var försiktig lilla öra vad du hör, ty min fader ovan där han ser ner till barnen här osv
Det är viktigt att se, höra och urskilja, men framför allt inte döma.
Rolf Ericson - 2009-09-28 11:50
Wow, mycket kärlek bland bloggkommentarerna!(?)
Joel Schwartz - 2009-09-28 13:27
Joel kärlek är att vissa på Jesus och korset. Är man kärlekslös när säger att Livets Ord är en villfarelse? Har dem tagit avstånd från framgångsteologin? Hur är det med JDS Läran? Var finns korsets budskap inom Livets Ord? Joel vi behöver en Andlig klarsynthet idag inom Svensk kristenhet. Jag ber för det i mitt liv. Vi behöver ingen pajaskristendom ala Livets Ord. Jag längtar efter att se troende i Sverige som vågar predika Om Jesus och hans kors. Pauls sa Korsets budskap är en dårskap för världen men en Guds kraft för oss som tro. Jag ser ingen ödmjukhet i Livets Ord och dess teologi. Ser du Korsets Jesus där? Jag tycker också att Ulf Ekmans syn på katolska kyrkan idag är lite frågande. Han som var så negativ tidigare är så positiv till det nu.
Andy - 2009-09-28 14:54
http://www.youtube.com/watch?v=QK6jNdv1OPo jag ville bara ta med det här. Nu var det rätt många år sedan. Men ser man någon förändring inom livets ord idag som leder till Korsets Jesus? Jag söker enhet i Jesus Kristus men är det samma enhet som vi i dag ser inom Svensk Kristenhet? Vad är Biblisk enhet? jag tror ej på ett samman arbete med Katolska Kyrkan som är en villfarelse. När vi inom kristenheten söker den enheten blir jag mycket frågande. Och där är Ulf Ekman nu positiv till. Nu har jag skrivit en hel del tack och ha en bra dag!
Andy - 2009-09-28 15:18
LO:s strävande efter enhet grundar sig att de vill vinna ny mark o attrahera fler till sin bibelskola som i sin tur genererar nya medlemmar. Tyvärr så går de mest brinnande ungdomarna på minan då Lo har mycket lovsång o livfulla predikanter. Det slutar oftast i att de lämnar kyrkan för gott. Resten går typ över till korskyrkan i uppsala eller någon sund f.d. hemförsamling.
Lars Mårtensson - 2009-09-28 15:52
Till Hannu och Andy vill jag bara säga att jag är så tacksam för Livets Ord. Det är inte så farligt pojkar ;-) ,det är härligt med en församling som påverkar en hel stad med nattvandrare ,barnarbete mm. Jesus i centrum, det är härligt. Ni verkar så bittra ,vad har hänt?
Richard - 2009-09-28 17:56
Andy! Tungomålstalande katoliker måste dom då stanna utanför pärleporten?
Richard - 2009-09-28 18:05
Hur många avhoppare krävs, hur många kritiker krävs innan du Richard o andra som du ska se? Det räcker tex att du tittar på ledarskapsfrågan. Man får tex inte kritisera det som en ledare säger. Detta är emot bibeln där man säger att allt ska prövas. Kontrollen genom ledarna ner mot cellgruppsledarna är total. Snacket om pengar gör en galen. Det är sååååååå skönt att sitta på ett vanligt kristet möte o bara slippa allt pengasnack o njuta av Guds godhet o närhet. Bara känna sig fri. Underbart. Inget sånt kan man känna på LO.
Lars Mårtensson - 2009-09-28 19:46
Att läsa hennes bok har varit till stor hjälp för mig kristen sjuksköterska inom psykiatrin.. Hon skriver om väldigt viktiga saker och jag är glad över hennes bok som jag varmt rekomenderar
helena - 2009-09-28 19:46
Lars Mårtensson drar upp gammal skåpmat från någon gammal expressen-tidning från 80-talet. Jag känner många välutbildade och tänkande vänner i Livets Ord som jag har fullt förtroende för.

Tack än en gång församlingen Livets Ord för allt ni betytt för mej. Utan er iver har jag inte varit frälst.
Richard - 2009-09-28 20:01
Richard! Tungomålstalande tillhör inte frälsningen på det sätt, som du menar. Det verkar inte gå hem något seriöst samtal hos dej. Det viktigaste verkar vara verksamheten. Jag rekommenderar dej att studera Livets Ords historia, så kommer du se på vilken grund denna sekt vilar på. Och samtidigt förankra din tro på klassisk reformatorisk kristendom.
Hannu Ruokola - 2009-09-28 20:07
det är inte gammal skåpmat. Jag bodde där för bara ett par år sen. Gick på deras möten under några år. Det jag säger har jag hört genom predikningar, kollektal och medlemmar. Inga omvägar genom tidningar utan direkt från dem. Sorry
Lars Mårtensson - 2009-09-28 21:20
De sista kommentatorerna har kommit bort ifrån ämnet. Att träta är ovärdigt. I en så här viktig och upplysande debatt bör man samtala med ödmjukhet och respekt för varandra
Rolf Ericson/Ökenkällan - 2009-09-28 21:33
Mårtensson,om du gick där under några år kan det inte vara så dåligt. Vad hände?
Richard - 2009-09-28 21:37
Hannu Ruokola ,jag är seriös men det blir bara så komiskt när ni låter så arga hela tiden.
Richard - 2009-09-28 21:41
Rolf du har rätt vi får visa mer respekt och ödmjukhet, tack för förmaningen.
Richard - 2009-09-28 21:44
Kära Rickard tungomålstalande förekommer även bland spiritister,djävulsdyrkare osv. Av trädet skall vi känna igen frukten säger Jesus. Allt är inte Guld som glimmar Rickard. Jag brinner för en sann äkta kristendom med korset som bakgrund förstår du vad jag menar med det? Har du studerat den video jag sände http://www.youtube.com/watch?v=QK6jNdv1OPo när man ser den så vill jag påstå att Ulf hånar den helige Ande här. Inte beter sig Gud som en pajas. När jag blev frälst Rickard så var det ingen pajas Jesus jag fick uppleva. och när jag studerar ordet så ser jag ingen pajasJesus där. När det gäller Katolska Kyrkan anser jag dem inte stå på Biblisk grund på grund av helgondyrkan,tillbedjan av påven osv. Om vi nu skall hora med Katolska Kyrkan kan vi lika väll börja ha ekumeniska möten med Jehovas och Mormonkyrkan. Som jag skriver tidigare måste vi vända oss till Guds Ord. Livets ord bedriver mycket arbete jag vet det Rickard men är det ett tecken på att dem står på en Biblisk grund? Jag har sett så mycket hur många kristna har skådat upp till flertal stora förkunnare som sedan visat sig vara falska profeter. Vi som troende skall vara vakna! Jesus sa att inte alla som driver ut onda andar skall komma in genom pärleporten. Jag frågar mig själv hur har jag det med Jesus? Det jag har skådat inom trosrörelsen är en andlig villfarelse som jag inte ser något stöd i Guds ord.
Andy - 2009-09-29 08:46
PS! Rickard jag hoppas du inte tycker jag låter arg? För jag är glad i Jesus och vill få sagt det jag tycker och upplever. Innan jag blev frälst var jag inom olika sekter och sökte. Så jag är inte född i går.. Jag tror mig har rätt bra underlag under mina fötter och en andlig klarsynthet som Gud givit mig.
Andy - 2009-09-29 08:49
Man blir ju ledsen och helt bedrövad över dessa kommentarer. Jag tackar Gud för Livets Ord och Ulf Ekman och också för vad jag själv fått i andra kristna sammanhang. Vi behöver välsigna och be för varandra. Livets Ord är en underbar församling och ledarskapet på Livets Ord är fantastiskt hängivna och duktiga, om än inte fullkomliga. Att beskylla Livets Ord för New Age och tala om falska profeter är ju helt vansinnigt, som att "se spöken mitt på ljusa dagen". Det finns saker inom kristenheten som jag står frågande inför, Livets Ord är inte en av dem. Jag tycker seminarierna, bibelskolan och konferenserna är helt fantastiska. Jag har följt Ulf och Livets Ord sedan 1983. Själv är jag med i en pingstförsamling. Gud välsigne er alla!
paul - 2009-09-29 13:12
Det är är inte meningen att du skall bli ledsen Paul. Men som du läser av våra kommentarer så finns det rätt mycket frågetecken kring Trorsrörelsen.

1. JDS Läran som sådan
2. Framgångsteologin
3. Livets Ords sammanarbete ekumenisk med Katolska Kyrkan
4. Var finns Korsets budskap i Livets Ord? ( Viktig fråga det här).

Paul såg du den video jag hade med i min kommentar? Vad tycker du? Jag anser att det är en pajas Ulf som håller på där. Inte verkar Guds Ande på sådant sätt. Dem är säkert hängivna på Livets Ord det var Mormonkyrkan med när dem ville ha med mig likaså Hare Krishna. Är hängivenhet ett tecken på att allt är rätt ställt med Gud? Ja vi skall be för varandra men samtidigt vara andligt vakna mot villfarelse som Livets ord är enligt min mening. Framgångsteologi och JDS lära har inget med den korsfäste Jesus att göra.

PS! Paul och alla ni trogna Livets Ord fans svara på mina frågor..

1. Vad anser ni om JDS Läran och att Ulf Ekman och Livets Ord inte har tagit sitt avstånd här.

2. Framgångsteologin

3. Ulf Ekamns sammanhållning till Katolska kyrkan.
Andy - 2009-09-29 14:22
http://www.perkornhall.se/LivetsOrd/LO-Kd.htm

Här kan man läsa en del och lyssna och när man gör det blir man frågande till Livets Ord mer och mer. Nu håller jag inte med i allt som skrivs där, men mycket som sägs är intressant. Vi behöver äkta troende i Sverige idag som är salt och ljus i Sverige.
Andy - 2009-09-29 14:37
bra Andy! Gud välsigne dig. Jag vet vad du talar om!!
Lars Mårtensson - 2009-09-29 19:13
Till helena ! Bra skrivet ! Jag har också arbetat i Sjukvård, suttit vak på Psyk.Klin. många gånger under årens lopp.Flera gångervar det medlemmar i frikyrkor, och de hade försökt ta sina liv p.g.a. ingen hade undervisat dem om, att Jesus ger GLÄDJE. Jag vet att personalen pratade om detta, och undrade varför frikyrkornas unga medlemmar far så illa .Detta var på 80-talet,när Livets Ord började sin elaka verksamhet, och lurade .
Kristina B. - 2009-09-30 10:27
http://www.perkornhall.se/LivetsOrd/index.htm
Lars Mårtensson - 2009-09-30 17:49
Skriv en kommentar

Namn (Måste anges)

Epost (Måste anges, publiceras ej)

Prenumerera på nya kommentarer via epost
Hemsida

Kommentar



Om bloggen
Bok och biblioteksmässan lockar varje år tusentals besökare. Dagens Emanuel Karlsten, Maria Hellgren och kulturredaktör Inger Alestig är på plats och rapporterar om stort och smått med blogg, twitter, ljud och film.

Program bokmässan:
Fredag:
13:00 Live från Bokmässan
15:30 Stefan Einhorn i författarsamtal

Lördag:
10:00 Margaretha Sturesson i författarsamtal
13:00 Bokmässesafari - Mat och trädgård
16:10 Bokmässesafari - Se människan

Söndag:
12:00 Bokmässesafari: Vad har varit bäst med bokmässan?
Arkiv
2009
September 2009 - 61 inlägg
tidigare




Vad är en blogg?
Ger arbete med värderingar en bättre vård?
JaNejVet inte
Mest bloggade artiklar på Dagen.se
Så tycker bloggarna om Dagen
IKON1931 IKON1931 IKON1931
Svenska Journalen Dagens/musik IKON1931
 -  Obunden på kristen grund

Redaktör Dagen.se: Jakob Ihfongård
Tjänstgörande webbreporter: Leif Cyrillus
Ansvarig utgivare: Elisabeth Sandlund
Dagen på:
|
|