Torsdag 18 mars 2010
DAGEN
Nominerad till årets Dagstidning - Digitala medier 2009
$('#slideshow').cycle({
        fx:     'fade', 
        cleartype:  1,
        speed:   700, 
        timeout: 7000,
        next:   '#next1, #next2, #next3, #next4', 
        prev:   '#prev1, #prev2, #prev3, #prev4' 
});
Emanuel Karlstens
blogg

Jesus verkar drunkna i personen Todd Bentley

Det var länge sedan jag var så ambivalent inför en större kyrklig händelse. Jag som annars har så lätt till snabb slutsats..

 

Men är Todd Bentley, som leder Floridaväckelsen, en villolärare? En av dem som Bibeln varnar för? Som gjorde mirakler likt Jesus (t.o.m i Hans namn ) - fast inte i Hans kraft?

Eller är det bara en snubbe som tagit Jesus och Bibeln på fullkomligt allvar, och helt plötsligt fått... ja, en väckelse?

 

En frikyrkovärld svältfödd på 1900-talets väckelser kanske gärna väljer det senare alternativet. Kanske för att det passar in på de profetior som månatligen kommit i kyrkor sedan början på 80-talet.

En längtan om att Gud återigen ska verka på det sätt som Bibeln beskriver. Helanden, mirakel, och en påtaglig andlig närvaro.

Det är här det blir så svårt för oss som på avstånd iakttar händelserna. För det är andliga, subjektiva händelser som blir dårskap hur det än återberättas.

Kanske är det då bäst och nödvändigast att göra så som David Wingren har gjort i Dagens artikel. Att försöka granska vad som ligger bakom - teologin. Det är en av de få saker som är konkreta och lätta att jämföra med Bibeln.

Det hjälpte åtminstone mig när jag, än en gång, gick igenom filmkllippen från Florida.

 

För där framträder nu än tydligare personen Todd Bentley. Todd är mannen som sett Jesu bruna ögon, sandaler och blivit andetransporterad till Australien. Todd är mannen som känt ett behov att bli blickfång genom att fylla kroppen med tatueringar. Todd är personen som säger "bli frisk". Det är Todd som med predikanthand knuffar de sjuka till golvet.

 
Jesus verkar helt enkelt drunkna i personen Todd Bentley.

Det handlar såklart om min subjektiva tolkning kring något där det viktigaste är att du själv tänker till.
Men det finns en fara i att hylla en "väckelse" bara för att helanden uppstår. Det finns inget mer heligt i helanden. Men det är inte konstigt att många åker dit. Människan älskar övernaturliga grejer.

Jag minns min fråga till en pastor i en liten by i Zambia, där jag arbetade under ett år. Vi hade precis kommit hem från en gudstjänst där de mest otroliga andliga manifestationerna tagit palts och jag var förundrad.
Jag frågade om det häftigaste han hade varit med om. Pastorn tänkte en stund innan han svarade; "När människor blir frälsta".

Jag blev helt ställd. Påmind om hur märkligt mitt västerländska Jag var. Det som mätte framgång i hur många under och mirakel vi bevittnat eller uträttat.
Vi är så inställda på att andlig framgång mäts i fysiska yttringar att vi glömmer det största undret - när någon tar emot Jesus och upptäcker att en kontakt med den övernaturliga makten är livets yttersta mening.

Och vad händer med dem som aldrig blir helade? Hur ska de möjligtvis kunna inkluderas?

 

Som en kontrast till det budskap Todd (medvetet eller ej) predikar får du gärna att ta del av den här filmsnutten från Nick Vujicic. Nick föddes i Australien utan armar eller ben. Och trots att han både ville ta livet av sig och inte såg någon mening med att leva reser han idag runt i hela världen för att berätta att Gud handlar om något annat än ett övernaturligt fysiskt under.

"Jag tackar Gud för att Han sa nej när jag bad honom om armar och ben./.../ För jag står framför er i dag som ett bevis på Guds nåd, kärlek och perfektion. Det är inte omständigheterna som behöver förändras - det är våra hjärtan som behöver bli fyllda av den Helige Ande."

 

Se gärna hela klippet. Se det från 6 minuter om du har ont om tid. Och har du panik, se ändå den sista minuten.
Det är viktigt i en tid då vi så ofta glömmer, eller inte förstår, varför Jesus bad dem han helade att hålla det för dem själva.

Publicerad: 2008-05-16 17:56
Vill du får ut mer av Dagen?
Prenumerera på tidningen Dagen.
Klicka här för ett bra erbjudande.
 
Prenumerera på resultatet via RSS Alla kommentarer till denna bloggpost via RSS
Iblan tror jag att Gud är betydligt mer generös än människor. Uppenbarligen finns det flertalet teologiska tveksamheter i Floridaväckelsen (som om det inte finns i våra frikyrkor förresten!!) och säkert har personen Bentley haft för sig märkliga ting. Ändå ger Gud en väckelse. Till de som ropar och ber. Det är ju fantatiskt att Nick kan leva nära Gud utan helande, men låt oss vara överens om att det vore än mer ultimat om Jesus kunde bota honom och andra fullständigt. Känns som att många letar brister i ett Guds ingripande för att man själv inte vill betala ett pris för att få se det i sin omgivning (därmed inte sagt att det är så i Emanuels fall). Sedan är jag lite trött på den här: "Det måste inte ske mirakler, vi måste inte ropa till Gud, vi måste inte be högt, vi måste inte proklamera, eller profetera...) Absolut, vi måste inte det, men rop är en lika stor del av evangeliet som tystnad. Tända ljus nämns inte i Bibeln, men tungotal nämns desto mer frakvent. Bara för att samhället förändras, förändras inte Gud. Bibelns ord är eviga.
zammy - 2008-05-16 18:43
Man kan tillägga att vissa i karismatiska sammanhang i Sverige, hellre firar gudstjänst med katoliker (vilket absolut inte är fel) än med kristna i samma samfund i USA därför att man har svårt för kulturen där, med minsitries. Även jag kan ha det, men jag kan inte, och vill inte, bortförklara hur Gud använder män och kvinnor som agerar på ett helt annorlunda sätt än vi gör i Sverige. Gud är stor.
zammy - 2008-05-16 18:50
Zammy: Du har en poäng. Oavsett hur märkliga människor än är - så verkar de som tror på Gud och Hans helande ändå få ta del av Hans under. Det är en märklig ekvation som verkar höra samman med att Guds makt är Guds makt, oavsett om det finns predikanter som missbrukar den (oavsett om vi pratar om Todd Bentley eller ej).

Jag håller med dig om att det vore ultimat om alla vore friska (det är det vi kallar "paradiset"). Men realiteten är att alla inte är det. Och i det läget kan det vara befriande att inse att Gud inte ytterst handlar om fysiskt helande - utan om frälsning.
Emanuel Karlsten - 2008-05-16 20:08
Du Karlsten !
Jag imponeras över din analys - jag delar den fullt ut.

Ingen ska inbilla någon att förkunnare som ljuger om sina änglauppenbarelser & sina övermåttan höga uppenbarelser har andra intentioner än att tjäna sina egna syften.
Jag förvånas samtidigt att väckelsehungrande människor hoppar till en ny tuva för att pröva dess bärighet.
Är man då så obefäst i tron ?
Och har man så dålig grund för trons fundament i sitt liv, med biblisk förankring ?

Du "porslinsdansaren" i porslinsfabriken, fabrikör Sandlund hade fingertoppskänsla när hon anställde denne porslinsdansör ...
"Keep on stepping"
Porslinsmålar-farbrorn - 2008-05-16 20:46
Den här bloggposten bevisar att du är och förtjänar att vara en av Sveriges viktigaste opionionsbildare.
Andreas - 2008-05-17 00:34
Intressant analys som jag delar i sak. Det är ändå viktigt att lägga märke till att många av de väckelser vi har i delar av världen finns i en symbios med tecken och under. Detta samtidigt med förföljelse, lidanden och nöd. I Tunisien där vi nyss varit är det tex vanligt med drömmar och syner som något av en bekräftelse på den himmelska världen och vem Jesus är som person. I Kina, Indonesien och delar av Afrika är helanden och under och tecken vardagsmat. Fast samtidigt med lidande, förföljelse och förtryck.

Kan det vara så att vi i västvärldens kyrkor är fostrade i en kristen subkultur där under är så ovanliga att vi inte riktigt vet hur vi ska hantera dem.

En parallell strömning till detta är New Age. Vi var på en mässa i Stockholm som säkert samlade 10 000 personer. Där kunde man få prata med sin egen "ärkeängel", få information om "mellanvärlden", möta andliga entiteter av olika slag. Och ingen verkade tycka det var något konstigt med det. Så står en församling där också och erbjuder gratis förbön. Ibland var det kö till stolarna. Och flera stycken blev kristna.

Så "summa summarum" - Gud är övernaturlig, så låt oss föra in lite mer övernaturlighet där vi som tror rör oss och lever - men låt oss göra det på ett mänskligt sätt. Jesus var både Gud och människa.
charlie - 2008-05-17 11:42
Charlie du yttrar "låt oss föra in lite mer övernaturligt".

Det är inte i linje med bibelns beskrivning av hur Anden uppträder.

Anden går inte att styra eller kontrollera - den är en hjälpare som agerar enl. sina Gudomliga villkor stipulerad av Jesus själv.

Det viktiga i sammanhangen, är för "mogna" kristna att kliva fram med biblisk hänvisning.
Sker det med samklang så är det likt Apg.2:14-16.
Håller det inte måttet kan det ske enl. Apg. 8:9-25.

Det är viktigt att ha med den sista aspekten, speciellt när läran divergerar från de bibliska mönsterbilderna.
Porslinsmålar-farbrorn - 2008-05-17 12:15
Det finns olika teologiska preferenser när det gäller hur den kristna kyrkan ser på under och tecken och även hur det praktiseras. Anden går inte kontrollera men går att utsläcka. Anden rör sig också lättare i sammanhang där bön och ett hängivet kristet liv finns som "backup". Jag tror att David Wilkerssons budskap till kyrkan i Sverige om ljumhet har sin bäring.

Vad är en "mogen" kristen? Har det att göra med kritisk granskning? Har det att göra med att vi begränsar känslomässiga uttryck?

När Jesusrörelsen hade sin "era" fick den sin rörelseriktning av en "Jesuscentrering" som skapade ett hängivet vittnesbörd och ett praktiserande av det kristna livet som inte ryggade för förbönsstunder på tunnelbanan eller på torgen.

Vad som behövs idag i svensk kristenhet är denna glödande "jesusfascination" som flyttar Jesus ut från sönderpredikade kyrkorum till platser där vanliga svenskar möts och umgås.

När de kristna i romarriket fick möta förföljelse såg de döden i ansiktet och sa "Vi tror på Jesus ändå". En sån inställning öppnar för Anden, öppnar för övernaturliga inslag men ser också lidande och förföljelse i ansiktet med frimodighet.

Om "mogna kristna" motsvaras av den senare inställningen håller jag med Porslinsmålar-farbrorn.
charlie - 2008-05-17 14:10
Charlie:
Du frågar vad en "mogen" kristen är för någon ?
För en hemtam bibelläsare så är det i första hand enl. den undervisning som Paulus delger, då han skiljer på människor som inte tål den fasta födan & befinner sig på barnstadiet fortfarande.
De "mogna" tål den fasta födan & kan därmed med Andens & Ordets vägledning urskilja.

Det är kontentan av Pauli undervisning till individer & församlingar som han delger i det mesta av det han skriver i NT.

Porslinsmålar-farbrorn - 2008-05-17 15:45
Emanuel, jag läser din blogg med intresse blandat med förvåning. Sedvanlig journalistisk polarisering rimmar illa när man närmar sig en företeelse som Todd Bentley och de väckelsemöten han avhåller i Lakeland, FL.
En hel del av det du skriver vittnar om ungdomlig historielöshet som tyvärr präglar stora delar av kristenheten idag. Du anser även att Todd Bentley möjligen "är en snubbe som ... helt plötsligt fått... ja, en väckelse". Om du satt dej in i hans life story skulle du ha lagt märke till att han är inne på sitt tionde år som väckelsepredikant, och att under och tecken har kännetecknat hans ministry under dessa 10 år. Många av hans kampanjer har avhållits i Afrika, där det tydligen är lättare för Gud att göra under och mirakler än i Norden. Min vän Reinhard Bonnke och flera andra evangelister har t ex liknande erfarenheter.
Jag tycker du missuppfattat situationen när du påstår att Todd Bentley lägger för stor vikt vid mirakler och för lite vid omvändelser. I de möten jag sett på God TV - inte så många - finner jag att frälsning genom omvändelse och tro på Jesus fått en naturlig plats i mötena, även om man kan räkna med att dessa möten i första hand samlar dem som redan är troende. Igår kväll (16/5) gjorde han tom. en mycket stark inbjudan till dem som var "backslidden", dvs. som halkat efter och förlorat gemenskapen med Jesus. Kanske du själv skulle ha lättare att ta till dej det som sker, om du inte bara "på avstånd iakttog händelserna" utan kom lite närmare. Så vitt jag förstår finns det ingen mera sund kristendom än att längta efter "helanden och mirakler och en påtaglig andlig närvaro" som Bibeln beskriver både i våra gudstjänster och i vår vardag. För den som lärt känna Jesus och den Helige Ande, som har i uppgift att vittna om Jesus och förhärliga Jesus, kan detta inte vara någon "dårskap".
Du refererar vidare till David Wingrens artikel i papperstidningen Dagen som har en starkt negativ framtoning, märkligt nog i stort baserad på en kvinnas utsago som vill vara anonym. Det styrker inte direkt trovärdigheten.
Vad som kännetecknat väckelser med inslag av helanden och mirakel de senaste 20 - 30 åren är bl a att människor faller baklänges både med och utan förebedjarens beröring. Inte sällan har det också förekommit konkreta knuffar i pannan eller bröstet även på svenska mötesestrader, där väl förberedda medhjälpare står bakom och tar emot och försiktigt lägger ner den fallande på golvet. För en ung oerfaren kristen kan detta säkert te sig märkligt.
Att ensidigt bedöma en gudsman utifrån hans bakgrund och hans lärosatser har sina sidor. Säj den väckelsepredikant, svensk eller utländsk, som inte har ifrågasatts av människor pga uttalanden eller något i hans bakgrund. Detta gäller faktiskt även de stora bibliska gestalterna, patriarkerna inte att förglömma. Är det måhända så att Gud har lättare att överse med märkliga och obibliska trossatser liksom brustenhet i vår livsföring än vi kristna själva? Han tycks ge sitt bifall till den som är hängivet vill tjäna Jesus och låta sig drivas av Helig Ande i ord och handling och Han manifesterar sig närvaro och sin välsignelse i de mest märkliga helanden.
Mina tankar går osökt till den blinde mannen som Jesus gav sin syn tillbaka på sabbaten. De skriftlärde kom direkt och anklagade både Jesus och den botade mannen för vad som hade skett. De påstod att Jesus var en "skurk" coh gjort det han inte fick göra. "Om han är det eller inte", sa mannen, "det vet jag inte. Men en sak vet jag: jag var blind men nu kan jag se".
Kjell Samuelson - 2008-05-17 17:01
Du lyfte fram det som jag också tänkte, Kjell, om artikeln, som varit på "läsartoppen" i flera dagar. Du skrev:

"...David Wingrens artikel i papperstidningen Dagen som har en starkt negativ framtoning, märkligt nog i stort baserad på en kvinnas utsago som vill vara anonym. Det styrker inte direkt trovärdigheten"

Håller med om detta! Tack för att du också delat med oss av det som du hade på ditt hjärta. Hälsningar / Staffan
Staffan Johansson - 2008-05-17 20:55
Nej du Kjell:

Karlstens "försiktiga" analys är verkligen fylld av ett brett perspektiv & har en mognad jag tyvärr saknar från de som borde uppvisa mognad efter alla år på kristna estrader.
Karlsten påvisar "ingen ungdomlig historielöshet" - utan snarare sund biblisk prövning med modern vokabulär.

Din uppräknade "meritlista" för predikanten har ingen substans utifrån biblisk prövning. Läs återigen det exempel på prövningsförfarande som jag angav utifrån apostlagärningarna.

Tyvärr har denne Bentley uppvisat liknande symptom som Simon gjorde.

Att sedan hävda att "falla baklänges" skulle vara ett karaktärsdrag för de som erfar väckelse de senaste 20 - 30 åren, vittnar enbart om en omogen slutsats som inte har någon bärighet map. mognad som kristen.

Den här typen av försvar för ett amerikanskt fenomen (väckelse eller ej), vittnar bara ånyo hur väckelsespanare gärna åstundar att hoppa till en ny tuva som uppvisar karismatiska karaktärsdrag.

"Allt är inte guld som glimmar" skrev Sven Reichman.
Så sant, så sant & det håller sannerligen att lyfta Bibeln för sann prövning.
Porslinsmålar-farbrorn - 2008-05-17 22:04
Porslinsmålar-farbrorn : Menar du sådana som Paulus?

Karlsten: Varför välja en del av evangeliet (själens frälsning) när vi fått ALLT i honom!?!
zammy - 2008-05-17 23:40
Nej Du, Porslinsmålar-farbrorn:
"Allt är inte Gud som glimmar", ska de va !
Staffan Johansson - 2008-05-17 23:55
Joh 14:12
"Sannerligen, jag säger er: den som tror på mig, han skall utföra gärningar som jag, och ännu större. Ty jag går till Fadern."

Gud själv vet om detta är Bentleys egna verk eller Guds! Vad vi bör göra är att inte dela upp oss i löjliga läger om de som tror si, och de som tror så! Jag har följt flera möten på GodTv, och har inte upplevt att Bentley skulle sno åt sig äran från Gud.

Jag ser hellre att Guds väckelse kommer från amerika än att den inte kommer alls. Tacka Gud för alla dom som blivit helade istället för att "tycka" från andra sidan jordklotet.
Jonas - 2008-05-18 00:43
Se upp för Todd Bentley och "hans" verk! Om man undersöker Todds bakgrund och hans läror (irrläror) blir bilden skrämmande. Bland de bättre underlagen är det bara att läsa vad Andrew Strom berättar på sin hemsida www.revivalschool.com. Titta också på (men med försiktighet) den länkade filmsnutten på cirka nio minuter. Jag tror att Todd kommer att få ett mentalt sammanbrott inom kort (fast det har redan börjat).
Johan - 2008-05-18 08:40
Det skulle väl vara jättebra om det verkligen helades människor på denne Todd Bentleys möten. Skulle någon kunna visa mig hemsidan där läkarintygen för de helade ligger upplagda?
JEG - 2008-05-18 12:12
Todd Bentley bör kalla sin hemsida "Fleshfire" istället för "Freshfire". Maken till skådespel har väl knappast förekommit tidigare? Vem bär då asvaret? Jo, de som släpper fram en sådan här instabil person. När jag såg hans tatueringar (demoner med mera) fick jag ont i magen. Akta er Guds folk!
Johan - 2008-05-18 12:37
Jag har forsokt lasa vad man skriver om Lakeland i Sverige, manga har asikter om det som sker, jag befinner mig just nu i Lakeland har varit med pa motena i en vecka. Den halsning jag skulle vilja ge till Sveriges kristna ar samma svar som Jesus gav till Johannes larjungar nar han skickade dem till Jesus for att fraga om det verkligen var den Jesus han vantade pa? Han svarade dem: Luk 7:22 " Ga och beratta for Johannes vad ni har sett och hort: Blinda ser, lama gar, spetalska blir rena, dova hor, doda uppstar och for de fattiga predikas gladjens budskap"" Allt detta sker just nu! Jag kan vittna om detta! Jag har talat med manga och alla ger aran till Jesus!
Inge - 2008-05-18 15:58
Vi ropar efter väckelse, arbetar för väckelse, demomstrerar för väckelsen, offrar för väckelse. När väckerlsen kommer så synar vi den, misstänkliggör den, kritiserar den och på sikt är vi delaktiga i att kväva den. Gud ger sin eld till de som ropar efter den, till de som förbereder sig för den. Bristfälliga människor som jag, du och Todd Bentley kan bli bärare av den. När kom senast en väcklse som INTE var kritiserad, när kom senast en Gudsrörelse där folk hade starka åsikter om det ena eller tredje. Det verkar ju vara ett bevis snarare än det motsatta på att ngt är från himlen! Vad väntar vi oss? Väckelsen är givetvis klädd i kultyurella kläder, i personliga kläder, i teologiska kläder. Vi kanske inte gillar karismatik, det hindrar inte Gud att bota människor i Bentleys församlingar. Vi kanske inte gillar statskyrkan, katolska kyrkan, syriskortodox teologi - ändå rör sig Gud starkt i dessa sammanhang. Alla väckelser kommer med Jesus i centrum och behöver sedan tid, utrymme och stöd (inte kritik!!) för slipa på eventuella barnsjukdomar som i den vilda elden finns med. Detta är väl känt för varje person som läst minsta kyrkorhistoria. Elden kommer till den som ropar och ber. Så låt oss glädjas istället för att skärskåda, och framförallt, följa exemplet så att väckelsen kan komma också hit. Annars blir vi som staden där Jesus inte KAN göra under, pga av kritik, otro, misstänksamhet mot Guds verk.
zammy - 2008-05-19 09:18
Amen till det Sammy. Du skriver det jag själv ville uttrycka. Och jag tror att det är just dit denna väckelse vill nå, bort från det religiösa, ut till de vilsa förlorade fåren som ska hitta en personlig relation med Gud.
Ja, Gud ska veta att jag inte tålde det jag såg när jag första gången såg Todd Bentley i ruten. Han fick mej att må illa. Men till slut sa Gud till mej att lyssna med mina öron, se med mina ögon, koppla på hjärtat och anden, ta bort allt mitt dömande, alla fördomar, all gammal stolthet,besserwisserattityd och djupt rotad religiositet, allt det som jag inte trodde jag hade. Och se jag fick frid och hela min kropp fullkomligt skrek efter en ny början med Gud. Och det kan nu ingen religiös, kritisk dömande ande ta ifrån mig.
I Sverige har jag förstått att vi är livrädda för att denna väckelse ska nå oss, för det skulle ju kasta omkull så mycket i våra liv, saker skulle komma upp i ljust och det skulle visa att vi i Sverige behöver Gud lika mycket som en tatuerad före detta drogberoende sexdömd fängelsekund från Kanada. Det skulle visa att vi är lika stora syndare som han, att Gud väljer inte efter människors vis och att Gud faktiskt har en fantastisk plan för var och en av oss. Men det skulle nog vara for jobbigt för många att hantera.
Celia - 2008-05-20 13:04
f.ö. kan man läsa "att bedöma en väckelse" på ulfekman.nu (lörd 24/5) true Wisdom !!
digitalToo - 2008-05-24 23:45
Jag har sett på "den här tatuerade snubben" ett större antal tillfällen på God TV´s sändningar. Jag förväntar mej inte något från honom mem desto mer från hans (och min)Far i himlen. Till alla er som är så mycket duktigare i teologi och vad som är rätt o fel, än vad jag är, ber jag er: Snälla ni, be Gud att denne Todd Bentley får bli den förste (sen Jesus vandrade på jorden) att få absolut rätt teologi. Det vore så skönt för mig och andra mindre bemedlade att få någon felfri att se upp till. Jag har hört så mycket dumheter från teologer, intellektuellt kristna och andra grupper. Säg bara "Jonas Gardells doktorshatt" så tystnar de svenska kristna av både skam och vanära. - "GUD FÖRLÅT OSS, ge oss en väckelse på Dina villkor. Vi vill ge Dej fria händer - gå inte förbi oss - jag ber...! Bevara oss från villfarelse men kom med Din kraft, lyssna på de "hungiga och törstiga" och förlåt de skriftlärde för de vet inte vad de gör (eller säger) ibland."
Tommy Brorsson
Tommy Brorsson - 2008-06-01 14:26
Vi var några pastorer som åkte till Lakeland för att se och höra själva. Gudsnärvaron var påtaglig, det är Jesuscentrerat och en stämning av längtan och hunger efter Guds ingripande genom ett uppvaknande för de troende för att vi ska göra det vi är kallade till. Sprida evangeliet om Jesus!
I vår församling följer vi nu sändningarna på storbild!
Margret Sundin pastor i Örkelljunga
Margret Sundin - 2008-06-04 18:44
Bentley ställer sig inte framför Jesus! Det är balans, det är många olika talare om man ser över hela dagens olika möten. Det är definitivt inte bara Bentley. Det är också flera lovsångare, inte bara Roy som oftast syns i God TV. Vi får se till källan som de går till, Jesus själv och inte på dem. Det kanske sitter i betraktarens ögon? Det kanske säger mer om dig som skrev rubriken än ordens innehåll? Tur att det är Herren som utväljer. Det som inte är av Honom kommer att falla, både i det stora och i det lilla!
MargretSundin pastor i Örkelljunga
Margret Sundin - 2008-06-05 11:46
Ok, nu har Todd i alla fall tagit paus.
http://www.god.tv/florida

Får väl se vad som händer nu när han inte är på estraden på skickar iväg sina BAM's.

För övrigt så har jag inte sett något liknande än det här. Här döper Todd människor i den helige andes BAM:
http://www.youtube.com/watch?v=EBvQVkBOpwA
Förstår inte heller varför Gud skulle behöva använda våra knän för att hela människor:
http://www.youtube.com/watch?v=DUTCWLoD4-4
Dan Ced - 2008-07-12 18:41
Håller med Kjell Samuelson i det han skriver..... Självklart kommer det alltid finnas människor som har åsikter om det som Gud gör.

En dag ska vi stå inför Herren och avlägga räkenskap....inte bara det som vi gjort utan hur vi har behandlat varandra!

Klart att det inte är satan som helar dem i Lakeland! Inte skulle satan hela 500 stycken som sedan ger Jesus äran och sin tillbedjan...

Morgan Carlsson
väckelsepredikant sedan 1993

Morgan Carlsson - 2008-07-23 00:27
Skriv en kommentar

Namn (Måste anges)

Epost (Måste anges, publiceras ej)

Prenumerera på nya kommentarer via epost
Hemsida

Kommentar



Om bloggen
Emanuel Karlstens var webbredaktör på Dagen från 2007 till 2009. Här är den blogg han skrev under den perioden.
Arkiv
2010
Januari 2010 - 1 inlägg
2009
December 2009 - 23 inlägg
November 2009 - 57 inlägg
Oktober 2009 - 46 inlägg
September 2009 - 40 inlägg
tidigare




Vad är en blogg?
Vem vill du se som Fredrik Reinfeldts andlige rådgivare?
Anders ArboreliusAnders BengtssonAnders BlåbergUlf EkmanPelle HörnmarkVictor PokeKarin WibornGöran ZettergrenAnnanAnders Wejryd
Mest bloggade artiklar på Dagen.se
Så tycker bloggarna om Dagen
IKON1931 IKON1931 IKON1931
Svenska Journalen Dagens/musik IKON1931
 -  Obunden på kristen grund

Redaktör Dagen.se: Jakob Ihfongård
Tjänstgörande webbreporter: Hasse Boström
Ansvarig utgivare: Elisabeth Sandlund
Dagen på:
|
|