
I helgen samlade Willow Creek hundratals kvinnor i Stockholm för en ledarkonferens. Bara kvinnor.
Bloggaren "Rymdhundenlajka" fick en biljett till konferensen och kände sig först något konfunderad:
"Min första tanke: 'Det ingår väl inga obligatoriska pyssel-workshops?' Nej, det verkar inte ingå. Okej, tur. Då är det inte en sån konferens.", bloggade hon inför konferensen.

Men hon åkte. Och det första som mötte henne var: presentpåsar med rosa band.
Jaja. Låt gå. Men så öppnar hon påsen och finner: Bindor och schampo.
Ja. Bindor och schampo. Och jag förstår att du fortfarande finner det osannolikt. Men se bilden på påsen här intill.
Det här är så märkligt och fånigt att det inte ens går att översätta det på män.
Konferensen som ska inspirera Sveriges bästa kristna kvinnliga ledare har sanitetsprodukter som välkomstgåva!
Det kan tyckas löjligt att bry sig om det. Men i mina ögon är det ett (omedvetet) förminskande och förytligande av kvinnor.
En kommentatör i hos Rymdhundenlajka beskriver det kanske bäst:
"Män blir uppmuntrade att tänka stort, våga satsa och förändra världen. Kvinnor ska vara nöjda om de håller sig torra och fräscha. Och inte att förglömma: vackra."
Willow Creek: Hur. Tänkte. Ni. Nu.
Läs Rymdhundens bloggpost och tillhörande kommentarer.
Vill du får ut mer av Dagen?Prenumerera på tidningen Dagen.
Klicka här för ett bra erbjudande.

Alla kommentarer till denna bloggpost via RSS
De brukar tänka amerikanskt.
Stanley Almqvist - 2009-01-26 14:57

Man hoppas ju på att de inte tänkt till alls, men jag är rädd att man inte vågar lite på det...
Skulle vara väldigt intressant med en replik från ansvaig för beslutet.
Emelie - 2009-01-26 15:18

Misstänker att det är något som inte stämmer...varken med Emanuel, rubriken eller slutsatserna; ungefär som när män får snygga pennor in sin välkomstmapp så att man ska kunna administrera och pennalisera bättre :-)
charlie - 2009-01-26 15:26

Charlie: Är inte helt med på vad du insinuerar?
Emanuel Karlsten - 2009-01-26 15:34

Charlie, menar du att bindor är en lika självklar present till kvinnor, som pennor är till männ? *Fattar inte riktigt*
Eller menar du att alla kvinnor såklart vill ha bindor så ingen borde reagera.
Ps. Ett litet avslöjande från kvinnovärlden: det är bara i Libresse-reklamen som kvinnor ständigt funderar på hur man ska hålla sig torr och fräsch (inte i verkligheten).
Emelie - 2009-01-26 15:47

Tycker du att jag insinuerar något? Märkligt...jag bara gjorde en ordfläta :-) Är det inte du själv som satt rubriken på din blogg?
charlie - 2009-01-26 15:49

Det är inte alltid så lätt när man skall låtsas vara jämställd.
excelsis - 2009-01-26 15:51

excelsis: Absolut!
Stefan Pehrson - 2009-01-26 15:59

Emelie; Nja, jag reagerar inte på sambandet alls...utan utifrån att jag har sett innehållet i kassen; någon jag känner var där - så kan jag inte låta blir att reagera. Där fanns också en bra bok, tidningar, en undervisningscd och lite annat..så
Emanuel; din rubrik och bloggen är klart vinklad
charlie - 2009-01-26 16:00

Charlie: Vinklad? Rubriken bygger på bindo och att det, enligt vad jag i bloggposten beskriver, förminskar och förytligar kvinnor att bjussa på bindor och schampo. Oavsett vad som mer fanns i kassen.
Emanuel Karlsten - 2009-01-26 16:05

Jag hade blivit glad för schampo, eller en rakhyvel, deo eller en tanborste. Blir allt känsligare för att det var just kvinnor det handlade om? Det vore väl också konstigt i jämställdhetens namn i så fall...

Emanuel: "Kvinnor ska...bindas i församlingen" - Det är rubriken...sedan räknar du upp bindor och schampo....Dessutom skriver du..."Konferensen som ska inspirera Sveriges bästa kristna kvinnliga ledare har sanitetsprodukter som välkomstgåva!"
Det är ungefär som att plocka en eller ett par grejer ur det man får när man springer vårruset och låta det karaktärisera hela det ideologiska tänket runt vårruset - skärpning Emanuel, bättre kan du!
charlie - 2009-01-26 16:14

Dan: Det är precis det jag skriver - för oss män finns det inte ens något jämförbart.
Emanuel Karlsten - 2009-01-26 16:14

Charlie: Ja, antar att du ser ordvitsen i rubrikens "binda"? Min blogg fokuserar på att det var sanitetsprodukter. Att det var övriga saker i den _också_ ser jag inte som förmildrande?
Jag menar inte att det är något ideologiskt tänk kring det hela - tvärtom tror jag inte man har tänkt alls. Man har bara fått lite reklam som man delat ut.
Men precis som "Rymdhunden" tar upp så blir det en löjeväckande klapp på huvudet.
Kan du se/förstå den känslan?
Emanuel Karlsten - 2009-01-26 16:18

Menar du att det behövs en ledardag för bara män där raklödder ingår som present? Jag förstår inte riktigt din poäng. Om en sådan dag inträffade skulle man antagligen inte få någon present alls tror jag. Antagligen har en kvinna (jag hoppas att det var det i alla fall) i det här fallet tagit initiativ och skaffat sponsorer för att glädja sina systrar. Vi män kan väl ta det som ett gott exempel?

Observera potentialen i en ordvits: bara män får raklödder...

Är det någon mer än jag som reflekterar över att det förutom Emelie, bara är män som kommenterar inlägget på den här bloggen.
Själv tänkte jag först skriva här, sedan bestämde jag mig för att det kändes tryggare att skriva på Rymdhundens sida, där det hittills bara är kvinnor som har lämnat kommentarer. Sedan såg jag sambandet och insåg att jag nog borde skriva här istället.
Kanske Charlie med flera män, har lust att bemöta Rymdhundens kritik istället för att hacka på Emanuel Karlsten. Det är ju ändå hon, med flera kvinnor, som har fått bindorna!
Nathalie - 2009-01-26 16:31

Ja, jag tänkte också på det. Men mitt avslutande perspektiv kanske kan vara ett avdramatiserande sätt att se på saken? Man kan nog välja att vara skeptisk eller positiv.

Den första mannen som kommenterar mitt blogginlägg på min blogg kommer få en fin presentpåse hemskickad till sig :)

Rymdhunden: Jag ska genast kommentera på din blogg...
Men först några frågor:
1. Hur kan bindor och schampo vara exkluderande i fråga om ledarskap?
2. Är symbolfrågor i relation till ledarskap så starka att bindor och schampo kan upplevas nedvärderande för att de inte hör till det manliga området?
3. Är egentligen kvinnligt ledarskap en så känslig fråga inom kristenheten att vi hela tiden får "bad feelings" så fort det dyker upp något där vi kan ana en förtäckt undermening?
Så raskt till rymdhundens hemsida...
charlie - 2009-01-26 16:47

Det finns inget radikalare i Sverige idag 2009 än att uttala antisexistiska tankar. Jag upprepar: det finns inget radikalare i Sverige idag 2009 än att uttala antisexistiska tankar.
Reflektioner.
Ett: Kvinnor är könade, män är det inte. Därför förstår inte (de allra flesta, heder åt Karlsten i denna fråga) vad det innebär att utsättas för sexism. Vill inte förstå, är en annan slutsats.
Två: En kyrka är inte ett företag och borde inte bli jämfört med eller söka efterlikna ett företag.
Tre: Människor/kyrkor som inte förstår detta kommer att gå under. Ovillkorligen. På grund av sina egna handlingar eller brist därpå.
Att inte ha en medveten strategi är också en strategi. Fast sämre.


Maja; Nja, om du låter dig hamna i fällan att villkora ledarskap med ickesexism så hamnar man i en mängd problematiska frågor. Tex.
1. Ska inte kvinnor leda kvinnor? Eller måste det ske ickesexistiskt?
2. Ska kvinnor i ledarskap alltid agera neutralt till kön?
3. Vad händer när kvinnor i ledarskap "psykiskt misshandlas" pga av sitt kön? Ska man då utöva ett könlöst ledarskap? Eller till och med utöva ledarskap med "manliga karaktäristika"?
4. Vad är ledarskap egentligen? Ryms svaret i en promopåse? Eller i Karlstens tolkning av promopåsens innehåll?
charlie - 2009-01-26 17:11

En dylik konferens kostar skjortan.
Alltså måste man ha sponsorer.
Shampoo- och bindfabrikörerna sponsrar.
Så delfinansieras det hela.
Så går det till i den kommersiella världen.
Och den kristna världen är verkligen inte befriad från kommersialism.
Så förminskandet av kvinnan är nog att läsa med Schymanska glasögon.
Det handlar om pengar.
Lasse V - 2009-01-26 17:28

Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller gör sig till herre över mannen. (1 Tim 2:12)
Stefan Pehrson - 2009-01-26 18:14

Som Emanuel säger har man nog inte tänkt alls. Eller för att citera Einstein:
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity. And I'm not sure of the Universe"...

Charlie: Jag blir mörkrädd! Du tycker alltså sexism är OK! Nog fattar jag att du tycker det, men att du vågar skriva det rakt ut! Vågar du erkänna att du är rasist också och att du tycker det är fel att kyrkoledare måste erkänna sig vara mot rasism för att duga?
Sexism och rasism är precis samma sak, skillnaden är att sexister föraktar alla kvinnor, medan rasister hatar alla av någon, några folkgrupper. Av någon anledning är det OK att vara sexist men få vill försvara rasism.
Tack Emanuel, för att du är en man som kan fatta att kvinnor inte vill ha bindor på ledarkonferenser precis som afrosvenskar inte skulle uppskatta små piffiga bongotrummor, specifikt i deras påsar-om det inte var en konferens för trummisar.
Alma Mater - 2009-01-26 19:54

Nästa gång kan man väl lägga i en toarulle också?
Emma J - 2009-01-26 21:05

Emma J: Haha, exakt. Vi bajsar mer än vi blöder! Män kan få toarullar och såna där fräna kleenexlådor a la nattygsbord *nudge nudge*

Alma Mater; Hallå, Hallå, jag har väl aldrig sagt att sexism är OK. Läs lite mer noggrannt. Det jag säger är att debatten är snurrig. Emanuel uttrycker egentligen en sexistisk ståndpunkt där schampot och bindor blir slagträn i debatten. Vill man vara riktigt stygg med Emanuel och inte kände honom lite grann skulle man säga att när Emanuel menar att bindor och schampo som symboler exkluderar ett budskap till Sveriges kristenhets bästa kvinnliga ledare har han samtidigt sagt: Du kan inte vara kvinna och ledare och samtidigt har vissa "kvinnliga egenskaper".
Det är en nedvärdering så att det osar om det; Omskrivet och draget till sin spets skulle man kunna säga att Emanuel menar att manliga attribut i relation till ledarskap är mycket mer rätt än det man nu hade i påsen....Eller??
Vad är ledarskap egentligen?
charlie - 2009-01-27 00:02

Ja ja, duktigt skrivet charlie, men glöm inte toalettrullen. Du är också en bajsande människa.

En liten förklaring av min inställning till ledarskap:
Ledare är ledare på grund av funktion. Kvinna som Man kan vara ledare. Om jag exkluderar människor i mitt tänkande från ledarskap på grund av attribut som är knutna till kön vart har jag då hamnat?
Visserligen kan attribut användas fel: Om kvinnorna på konferensen hade fått rakhyvlar då hade jag kanske reagerat! Det hade ju kunnat vara ett budskap. Men om schampo och bindor tas som ett budskap om ledarskap eller icke-ledarskap på en kvinnokonferens då säger det faktiskt mer om dem som tolkar det så än dem som lagt det i påsarna...
Alma mater trodde tydligen att jag är sexist. Jag är snarare "naturalist" vilket innebär att jag inte har några som helst problem att bejaka ledare oavsett kön. Ledarskap sitter inte i könet vilket många kvinnor och män i min nära omgivning dagligen bevisar.
charlie - 2009-01-27 00:39

Alma Mater; Jag ber förbehållslöst om förlåt. Såg vid en genomläsning att jag använt ordet ickesexism och ickesexistiskt. Det var fel ordval och jag förstår din reaktion. Jag sökte egentligen efter ett ord som beskriver "ej i relation till kön". Det finns inte på svenska och så blev det helt fel. Tyvärr kan man ju inte ändra sitt inlägg i bloggkommentarer...
charlie - 2009-01-27 01:19

Intressant diskussion – hade Sigmund Freud levat hade han säkerligen skrivit en hel bok för att ge en psykoanalytisk förklaring till detta fenomen att så många kvinnor tycks skämmas för de egenskaper som karakteriserar det egna könet. Kanske en burk raklödder från Christian Dior hade passat bättre, då blir ju det kvinnliga riktigt manligt och jämställt.
Staffan W - 2009-01-27 10:12

Men staffan W, man tar sig för pannan! Menar du att kvinnlighet karaktäriseras av... mens? Eller att det är relevant att påminnas om "egenskaper som karaktäriserar det egna könet" (i bokstavlig mening) när man går på konferens?
Nej, raklödder hade inte passat bättre, varför skulle man dela ut sådant? Har du någonsin fått sånt på en konferens?
Nathalie - 2009-01-27 12:03


Jag måste göra ett inlägg till, eftersom så många män har svårt att förstå varför bindorna sände ut fel signaler i sammanhanget. Alma Mater gjorde ett tankeexperiment med bongotrumman förut, jag gör ett nytt:
Tänk dig att du är man och förskollärare. Du har utbildat dig, brinner för yrket och har stor yrkesstolthet. Efter något år på förskola känner du att kollegorna inte tar dig riktigt på allvar, de ställer inte samma krav på dig som pedagog, men ber dig om hjälp så fort något tungt ska fixas eller lyftas. När du påtalar att du inte är vaktmästare utan pedagog, får du till svar "ja, men du är ju man, ni gillar sånt".
Efter ett tag får du höra talas om en konferens för män inom barnomsorgen. Du tänker "ok, kör till, jag behöver faktiskt stöd av andra" och åker.
På konferen nöts du av en välkomstbox i form av en... verktygslåda i borstat stål! Du och kompisarna känner er lite fundersamma och raljerar över saken "oh, manligt, sånt här gillar ju vi". När du öppnar lådan finns där rakhyvlar, presentkort på behandling mot håravfall och broschyr om prostatabesvär. Kanske känner du dig nu, liite irriterad. Nog för att jag är man, men framförallt är jag förskollärare!
Hemma på jobbet igen är det ingen som förstår din reaktion "Vadå, verktygslådor, sånt gillar ju ni män, och skallighet och prostatatbesvär är väl inget att skämmas för, det har ju alla män?!"
Jo, visst, men när blev sånt viktigt just för förskollärare...

Nathalie - 2009-01-27 12:57

Hade det stannat vid en verktygslåda i borstat stål och en rakhyvel hade jag blivit överlycklig och verkligen kännt mig uppskattad!
Är det ingen som funderat kring att det förmodligen blev som det nu blev pga ett kvinnligt ledarskap?
Resonera mer utifrån det istället för att nedvärdera oss män som gav ett annat perspektiv. Det blir liksom bara dubbelmoral.



Charlie, jag tycker att det är så konstigt att du inte kan förstå att det känns oprofessionellt att ge bort bindor på en LEDARkonferens. Det handlar inte om att det är pinsamt med varken bindor eller mens, utan om att det inte är relevant i sammanhanget. Jag tycker exemplet om förskolläraren var målande.
Så har många kvinnliga ledare i kyrkan upplevt det många gånger. Man känner att man har en ledarkallelse och man blir genast frågad om man kanske vill leda barnsamlingar eller relationssamlingar osv. (om man överhuvudtaget får leda). Det är inget fel på sådana samlingar, men man är inte automatiskt lämpad/kallad att leda just sådana för att man är kvinna. För kvinnor med sådana erfarenheter (som rymdhundenlajka beskiver att hon haft ofta i sina resor österut) av att bli satta i kvinnlighetsfack så är det bara så tröttsamt att det alltid ska delas in i kvinnligt och manligt även när det gäller ledarskapet. DÄRFÖR blir bindorna tröttsamt symboliska.
Hade kvinnliga ledare blivit bemötta med respekt och inte ifrågasatta i så många sammanhang (som man bli på många ställen i världen – även om Sverige är en hyfsat bra plats att vara ledare på) skulle förmodligen ingen ha reagerat över bindorna.
Är det verkligen så svårt för en man att förstå det? Att historien bakom är det som skapar problemet

Emelie - 2009-01-27 14:25

Asså, det är väl egentligen ingen som tyckt att problemet gäller sponsrade saker (även om kyrka och sponsring kan vara ett ämne värt diskussion i ett annat sammanhang).
Det finns ju könsneutrala sponsringsföremål som
pennor, papper, tuggummi, nyckelringar eller vad det nu kan vara. DET hade kanske varit okej presentgrejer...

Tänk, hur mycket energi man kan lägga på denna lilla händelse. Att ge något typiskt kvinnligt - vilket man väl ändå får beteckna bindor som - hur kan detta uppröra. Sedan att gåvan i sig var lite konstig, men ändå. Det hade tydligen varit OK med lite tuggummi, eller några pennor -de är ju könsneutrala ?! Är det detta kvinnorna ska ta strid om - trodde det fanns mer angelägna frågor.
Staffan W - 2009-01-27 20:10

Tack, Charlie, för ditt klarläggande!
Alma Mater - 2009-01-27 20:20

Haha, där fick du för nedlagd energi, Nathalie... noll koll, noll koll. Skärpning, män i denna tråd. Allvarlig skärpning.



Nathalie; Förstår din poäng. Men det är egentligen inte det som föranlett diskussionen utan tolkningen av påsen; Läs väldigt noga hur blogginlägget är formulerat:
"En kommentatör hos Rymdhundenlajka beskriver det kanske bäst: "Män blir uppmuntrade att tänka stort, våga satsa och förändra världen. Kvinnor ska vara nöjda om de håller sig torra och fräscha. Och inte att förglömma: vackra."
Willow Creek: Hur. Tänkte. Ni. Nu."
Emanuel gör kopplingen och lägger ihop det med en annan argumentation som är totalt taget ur luften...
Jag hävdar fortfarande att det är ett felaktigt tänk med den kopplingen, och jag vet inte vad det beror på. Kanske på de 3000 mediaintryck människor av idag får per dag med bland annat kommersialiserad kvinnosyn, sexualisering och trendtänkande. Som man givetvis med rätta kan protestera mot. Det både Rymdhundenlajka och Emanuel har gjort är att dra in den "felaktiga" kvinnosyn som finns lite överallt kring oss och läser innehållet i påsen med de glasögonen.
Innehållet i påsen var nämligen också detta att tänka stort, våga satsa och förändra världen. Dessutom betonades de sakerna på konferensen. Så polariseringen som uppstår både hos Emanuel och RymdhundenLajka finns inte, varken i attributen, i tankarna bakom eller i ideologin bakom konferensen. Polariseringen fanns inte ens i konferensens upplägg. De finns hos dem och i de människors vardag som betraktade påsens innehåll....sedan förstärks det givetvis i en upplevd verklighet som har med kvinnligt ledarskap att göra.
...och där håller jag med alla som menar att det krävs en vaksamhet i kristna sammanhang att hantera dessa frågor varsamt.
Jag förstår en mängd känslor som kan välla fram i relation till tolkningen av "påsen" - men rymdhundenlajka säger själv att hon redan bestämt sig för vilken inställning hon hade till hela konferensen. Det är klart att en sådan preferens avgör hur allt tolkas. Jag har själv varit på såna konferenser där jag innan bestämt mig för vad det är för konferens. Minsta lilla argument jag hittar som bekräftar min preferens har bidragit till att förstärka min hållning.
Maja: Nu ska jag skärpa mig :-). Om det är så att bindor och schampo skulle bära på ett "antibudskap" i en kvinnlig ledarkonferens där män är frånvarande hur i hela världen ska vi män förhålla oss till bindor och schampo i vardagen?
Emanuel: Det skulle vara mycket intressant att veta hur du generellt tänker omkring kvinnligt ledarskap och kvinnlighet och varifrån du har dina ideologiska intryck i de frågorna?
Detta får bli min slutkommentar här.

charlie - 2009-01-27 23:53

Jag kan bara inte låta bli; från säkra källor har jag fått reda på att en innefärg för killar i 15-årsåldern är rosa.
charlie - 2009-01-28 00:15

Kan inte låta bli att ge ytterligare en infallsvinkel på problemet i dessa tider när åldersdiskriminering börjar komma på tapeten. Hur kul hade det varit för mig, som sedan ett antal år tillbaka inte längre behöver använda bindor, att få den numera superberömda påsen på konferensen? En påminnelse om att jag kan anses för gammal för att vara ledare? Fast vi som är gamla och kloka brukar inte vara så lättkränkta.
Kvinnlig ledare, 57 - 2009-01-28 17:34

Ja eller Tena Lady.
Vill äldre pastorer, farbröder, få inkontinensskydd i present när de är på ledarkonferens? Blöjor?
Är det en käck idé?

"Det är ungefär som att plocka en eller ett par grejer ur det man får när man springer vårruset och låta det karaktärisera hela det ideologiska tänket runt vårruset"
Vårruset i Jönköping gjorde en gång reklam medelst affischer, där det stod: "Kvinnor löper om våren" . Det var självdistans på hög nivå (för ett distanslopp). Annars har jag läst att man inte ska tänka för mycket när man springer (och om man löper tänker man mest förvirrade tankar).

Varför ska det tolkas och analyseras så mycket kring några små presenter?
Varför bli så upprörda? Åtgångsartiklar, av kvinnlig hygienkaraktär eller ej, är väl tacksamt att få?

Hej Pseudodebatt!!
Det faktum att man försöker samla människor för att prata ledarskap, utmaningar, gläde, sorg verkar helt flyga under radarn här, varför?
/Johan
PS jag fick en lergök en gång på en konferens som en souvenir, ska jag tolka det som att de anser att jag är koko? DS
Johan Kjörk - 2009-01-29 10:42

Ja, hur var konferensen i övrigt?
Är det så känsligt med en liten påse.. att resten av det verkliga innehållet på konferensen hamnar i dimma? Är vi så trångsynta? Illa.. Humor ladies!

Ja, Johan Körk, du kan återkomma med ditt intryck av pseudodebatt den dag som de som heter Johan får 80 % av lönen från vad alla som heter Maja får, sämre sjukvård, lägre pensioner, utsätts för mer och grövre våld av närstående i hemmen och ifall de skulle ha glömt bort allt detta den dag då de försöker utbilda sig är de enda som får en lergök i en påse vid dörren!
Alla som tycker att bindor är en fin present till kvinnliga ledare, ni är med på mitt förslag då; blöjor och inkontinensskydd till alla manliga pastorer över 75 år i fortsättningen? Det kör vi på?

Den här debatten får mig verkligen att skratta. Vi kanske skulle hämta lite ledarskapsidéer från Plymouthbröderna, både de exklusiva och de öppna??? Då skulle väl alla radikalfeminister dö av hjärtattack??

Jag har inte någon åsikt vad man tycker om presenten. Om någon tycker det är ett problem så är det det. MEN jag tycker inte det är rättvist att BARA fastna där i en diskussion som denna.
Dessutom så tycker jag det är konstigt att koppla de uppenbara orättvisor på genderbas som finns och som vi är många som försöker göra något åt. Bland andra de som gjorde denhär konferensen! I syfte att synliggöra och motivera fler kvinnor att ta ett stor steg framåt. I syfte att skapa motvikt mot gubbvälde i kyrkan.
Det är därför som detta är ett så extremt dålig spark i luften. Jag har inte något emot att man sparkar på orättvisa men här sparkar man åt fel håll. Det gynnar inte saken utan människor börjar raljera och det ser man redan här i kommentarerna.
Johan Kjörk - 2009-01-30 13:39

Jo för de män som raljerar i kommentarerna är ju annars säkert helt inne på att göra något åt de uppenbara orättvisorna på genderbas, Johan Kjörk. Värsta barrikadfeministerna i vanliga fall. Joråsatte det tror vi på.

Och ni som vill hjälpa mig och Libero att förgylla nästa konferens för en ensam åldring kan väl säga till! Här finns det blöjor att packa!

Men kära nån!!! Tjejer har mens och behöver tvätta håret och lite choklad vem har dött av det? Vad är problemet! Ohyggligt fånigt. Jag är stolt, jag är kvinna! Vart är eran självkänsla?
Namn (Måste anges)
Epost (Måste anges, publiceras ej)
Prenumerera på nya kommentarer via epost
Hemsida
Kommentar