Onsdag 10 mars 2010
DAGEN
Nominerad till årets Dagstidning - Digitala medier 2009
$('#slideshow').cycle({
        fx:     'fade', 
        cleartype:  1,
        speed:   700, 
        timeout: 7000,
        next:   '#next1, #next2, #next3, #next4, #next5, #next6, #next7, #next8, #next9', 
        prev:   '#prev1, #prev2, #prev3, #prev4, #prev5, #prev6, #prev7, #prev8, #prev9' 
});
Emanuel Karlstens
blogg

Klickar vi för att vi själva porrsurfar?

Jag tror att vår artikel om att "religiösa porrsurfar mer" är bland det mest frekvent klickade vi har haft på Dagen.se. Någonsin. Jag kan inte hjälpa att tycka att det är väldigt intressant. 

Det är klart att det med ord som "porr" och "religiösa" har den en enorm sprängkraft. Men ändå. Jag kan liksom inte låta bli att spekulera:

Klickar vi på artikeln för att vi känner igen oss? För att vi känner oss påkomna? För att det bekräftar vad vi trodde?

Att tabubelägga något gör det naturligtvis mer attraktivt. Frågan är om man i kyrkans fall har tabubelagt sex så länge (och så hårt) att det slagit bakut. Med internet har människan fått en hel värld av möjligheter vid sina fingerspetsar - och du är helt anonym.

Det handlar inte bara om porr. I mellanöstern drar webbsajterna om kristendom mer trafik än på många andra ställen i världen. Trots att (eller just på grund av) religionen är socialt eller legalt förbjuden att bekänna sig till. Det är så farligt spännande att de tydligen bara måste besökas.

Det förbjudna kommer alltid vara attraktivt.

Jag är övertygad om att porr är långt mer vanligt bland kristna (och övriga också, för den delen) än vad vi vågar tro och erkänna. Det kan vara en löjlig slutsats, men jag tror att klicken på porrartikeln möjligtvis kan indikera det.

Och hur viktigt det är att våga diskutera det.

Publicerad: 2009-03-05 16:06
Vill du får ut mer av Dagen?
Prenumerera på tidningen Dagen.
Klicka här för ett bra erbjudande.
 
Prenumerera på resultatet via RSS Alla kommentarer till denna bloggpost via RSS
Jag tror det är mycket sant, det är väldigt mycket vanligare än man först tror. Själv är jag glad att jag med Jesu nåd och biktens kraftfullhet blivit fri. Är nog viktigt att i kyrkorna hitta ett sätt att ta upp detta. Organisationen Helhet genom Kristus rekommenderas varmt.
Niclas - 2009-03-05 16:52
Har under många år suttit fast i porrträsket. Tror att det är en stor del av Kristna män som gör det kanske majoriteten. samma goa killar, män och familjefäder som lovsjunger Gud på söndagarna. Focus on the family brukar hänvisa till en undersökning som visar att en majoritet av männen i församlingen porrsurfar och 37% av pastorerna: http://www.safefamilies.org/sv/pastorpage.php&usg=ALkJrhjw92QIi3gARyl8JAYXmyLpN_Psnw

En epedimi men tyvärr tabubelagd varför den tar sig så enorma proportioner.

Kan rekomendera SLAA, ett mycket bra tolvstegsprogramm som gjort under för mig att komma ur mitt missbruk av porr.
Andreas - 2009-03-05 17:32
Ja, hade man gjort en vanlig opinionsundersökning så hade nog inte många kristna erkänt att de porrsurfar. Så det är nog vanligare än man föreställer sig. Men att så många klickar på den här artikeln beror nog även på att många gläds av nyheten. En del utgår från att det bara är kristna som läser nyheterna på den här sidan, men det finns många icke-kristna också och jag tror att de också har svårt att motstå en sådan artikel.
Andie - 2009-03-05 17:49
Mycket bra E! Har länge funderat över detta då flera av mina vänner genom åren erkänt detta för mig. Ofta kan man ju lista ut det själv också.

Kyrkan får inte reagera med tabu mot sådant här!

Lika mkt som kristna tjejer lätt dras med i vår tids stora shoppingvåg så dras många killar med i den pornografiska vågen. Vi är bara människor. Och vi behöver samtala om våra liv och problem. Mer öppenhet kring dessa frågor behövs!
ile - 2009-03-05 17:57
Mycket bra E! Har länge funderat över detta då flera av mina vänner genom åren erkänt detta för mig. Ofta kan man ju lista ut det själv också.

Kyrkan får inte reagera med tabu mot sådant här!

Lika mkt som kristna tjejer lätt dras med i vår tids stora shoppingvåg så dras många killar med i den pornografiska vågen. Vi är bara människor. Och vi behöver samtala om våra liv och problem. Mer öppenhet kring dessa frågor behövs!
ile - 2009-03-05 17:57
Mycket bra E! Har länge funderat över detta då flera av mina vänner genom åren erkänt detta för mig. Ofta kan man ju lista ut det själv också.

Kyrkan får inte reagera med tabu mot sådant här!

Lika mkt som kristna tjejer lätt dras med i vår tids stora shoppingvåg så dras många killar med i den pornografiska vågen. Vi är bara människor. Och vi behöver samtala om våra liv och problem. Mer öppenhet kring dessa frågor behövs!
ile - 2009-03-05 17:57
Mycket bra E! Har länge funderat över detta då flera av mina vänner genom åren erkänt detta för mig. Ofta kan man ju lista ut det själv också.

Kyrkan får inte reagera med tabu mot sådant här!

Lika mkt som kristna tjejer lätt dras med i vår tids stora shoppingvåg så dras många killar med i den pornografiska vågen. Vi är bara människor. Och vi behöver samtala om våra liv och problem. Mer öppenhet kring dessa frågor behövs!
ile - 2009-03-05 17:57
Mycket bra E! Har länge funderat över detta då flera av mina vänner genom åren erkänt detta för mig. Ofta kan man ju lista ut det själv också.

Kyrkan får inte reagera med tabu mot sådant här!

Lika mkt som kristna tjejer lätt dras med i vår tids stora shoppingvåg så dras många killar med i den pornografiska vågen. Vi är bara människor. Och vi behöver samtala om våra liv och problem. Mer öppenhet kring dessa frågor behövs!
ile - 2009-03-05 17:57
oops! du kanske får ta bort några av dessa poster.... :) seg dator som inte fattar bättre.
ile - 2009-03-05 17:57
Satans tjänare har blåst er ordentligt. IGEN, ännu en lögn som ni svalde med hull och hår.
De största porrkonsumenterna är inte konservativa, de folk som tror på evolutionismen är de största, sen om de är religiösa eller inte spelar ingen roll, den inbyggda anti-moralen i evolutionismen, med tron på evolutionism kommer laglöshet.

Ni på Dagen är så lättlurade som de apostater ni är.
Lättlurade Dagen - 2009-03-05 18:21
Blåsta amerikaner som betalar för porr. Tydligen är det ingen som förstår att man via google kan knappa in två ord: free porn.
HDR-fotografen - 2009-03-05 18:56
Det är inte självklart att man kan dra de slutsatser som dras. frågan är hur orsakssambandet ser ut.

Det skulle lika gärna kunna vara så att de miljöer som beskrivs (lantlig miljö, låg utbildningsnivå etc )såväl en har en positiv påverkan på religiositet som på porrsurfande. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma personer. Men kan naturligtvis vara det.
Guran - 2009-03-05 19:29
Den förbjudna frukten har ända från skapelsens morgon varit mest intressant. Varför skulle annars Adam och Eva falla för frestelsen att äta av det ända träd som de inte fick, när hela lustgården var full av träd och växter som de gärna fick njuta av? Men konsekvensen var jobbig att bära. I nya förbundet verkar det som att alla förbud blir avskaffade, då Paulus undervisar att "allt är tillåtet men allt bygger inte upp". Drivkraften att låta bli borde inte vara förbud, utan viljan och glädjen att bli uppbyggd i min Guds relation. Att bli rotade och grundade i Kärleken.
Johannes - 2009-03-05 20:10
Porrsurfande bland kristna är oerhört vanligt. Däremot tycker jag inte att artiklarna är särskilt heltäckande, jag hade gärna velat läsa hur undersökningen gått till.
Jag tror att en stor orsak till porrsurfande bland unga kristna killar beror på sexuell frustration, och att pornografi (i samband med onani) blir en ventilation. Johan Cullberg menar att onani är vanligt bland män i åldrarna 18-25, delvis eftersom det för stunden är ångestdämpande. Dock är det ju en ond cirkel, eftersom ångesten över själva gärningen ofta är mycket värre och leder till självfördömelse och dålig självbild. Det här är något som de flesta män går igenom, inte bara i kyrkan. Således är det något vi bör vara medvetna om, och varken tabubelägga eller skuldbelägga.
Mera nåd kring detta ämne, är rätt medicin! Porr fördöms, och med det fördöms ofta de som tittar på porr.

Pornografi är inget annat än prostitution och slaveri, oavsett vad aktörerna säger. Men vi måste vara medvetna om att detta är ett stort problem för många och hjälpa varandra igenom det, i all kärlek och nåd.
En annan Johannes - 2009-03-05 20:25
Ja jag äcklas men förvånas inte det minsta!
Gissar också att detta porrsurfande gäller mest av allt män.
Jag tror det är så att sex är så tabu för många kristna att man då är nyfiken och fastnar i det på nätet.
Ingen pratar om det från en "prediksstol" rätt ut.
Jag har funderat på att utbilda mig till sexolog och säga saker rent ut ,i kristna sammanhang.
Tycker det är URTRIST att det är på detta sätt men,som sagt,inte förvånande.
Jag var ihop med några kristna killar innan jag gifte mig och huva så "bortkomna" dom var sexuellt men dom var ändå OTROLIGT intresserade PÅ FEL SÄTT,så att säga.
Var också ihop med några ofrälsta killar och dom var ju mer "normala" i sitt synsätt på sex.
Det är dagens sanning!
"Lotta" - 2009-03-05 21:26
I min erfarenhet ligger problemet ofta i att i att kyrkan i sin iver att hålla unga från sex före/utanför äktenskapet "råkar" förmedla att sexualiteten är syndig. Därav känner man sig smutsig, fel och onaturlig när väldigt naturliga och Gudaskapade sexuella känslor infinner sig. När ingen då pratat om detta inom kyrkan blir det hemligt förbjudet och fel och då är det ju kört det vat vi ju alla. Som Emmanuel säger här i bloggen.. det förbjudna växer och bara "måste" göras. Begäret förder synd som föder död.
Emma - 2009-03-05 21:46
jag har väldigt svårt att tro att porrsurfande är mer vanligt bland en viss grupp av människor. Generalisering är oftast fel, det är "läckert" att tro att kristna porrar mer än andra människor. Ungefär som att tro att psykisk ohälsa är vanligare bland en viss typ av människor, eller att kriminalitet är vanligare hos romer. Nej porrandet har nog ett tvärsnitt bland alla människor kristna som okristna som män som kvinnor jämför gärna med alkohol, missbruk av alkohol är demokratiskt, nämligen drabbar fattig och rik, ung som gammal, jude som grek.
martin kihlström - 2009-03-05 22:31
En annan Johannes: Då har du missat varan nya supertjänst. Vi länkar ju numera vidare till andra nyhetssajter som skriver om samma sak. Klicka vidare till nyhetskanalen.se så har de i sin tur lagt ut hela undersökningen. Två klick och du kan själv komma till källan.
Linus (Webbutvecklaren) - 2009-03-05 22:34
Otroligt sorgligt, om porrsurfande är vanligt bland Jesu efterföljare!
Karin - 2009-03-05 22:36
kan tilläggas till mitt inlägg ovan, att generaliseringar är något högst mänskligt, eftersom vi måste orientera oss i världen för att göra det förstårbar. då är det lätt att vi sätter etiketter på människor och grupper. Kristna= fula fiskar muslimer=terrorister, romer=tjuvar, amerikaner=dumma jehovas vittne= farlig sekt, vänsteranghängare=stenkastare, moderater=rika, osv osv
martin kihlström - 2009-03-05 22:39
Läsarna klickar inte bara på artikeln, de klickar vidare också.
De var länge sedan jag hade så många sidhänvisningar på ett Dagenlänkat blogginlägg. 165 kom från Dagen och nästan 50 från sydsvenskan.
Mitt blogginlägg var ganska intetsägande, mest ett test för att se hur statistiken skulle se ut, och jag fick rätt. Religion och sex, funkar alltid...
Monica - 2009-03-05 22:43
Det här måste utredas grundligt!
Vi måste få veta sanningen!
Light Matter - 2009-03-05 23:05
Det är inte konstigt att mormoner, religiösa och andra människor som tror man kan göra sig förtjänad till himlen porr surfar. Paulus beskriver detta bra:
Men det var först genom lagen jag lärde känna synden. Jag hade inte vetat vad begäret var, om inte lagen hade sagt: Du skall inte ha begär.* Men synden grep tillfället och väckte genom budordet alla slags begär i mig. Ty utan lagen är synden död.
Michael G. Helders - 2009-03-05 23:06
Men är det så konstigt?
Det är en av våra naturliga drifter, behöver man skämmas för att man är hungrig? Lever man i en miljö, i en kultur, i ett umgänge som förnekar behovet och sätter upp regler för det så tar det sig bara andra uttryck.
Kristna är också människor, klicka på bara.
Bengt Svensson - 2009-03-06 00:21
Jag tycker det ihopblandas här i tråden att porr och sex skulle vara samma sak, och att män och kvinnor skulle ha olika inställningar till sex på nåt vis - I beg to differ. ALLA som har en dator har kollat på porr, man som kvinna. Men jag tror kvinnor oftare är motståndare till porren oavsett vad de själva går igång sexuellt på, eftersom vi ser hur sinnessjukt hårdhänt och överjävligt dåligt sex de har. Fler män än kvinnor kan nog tro att det är sådär det ska gå till. Att det är "en läggning" för en kvinna att vilja bli misshandlad och andra manliga idiotier.
Maja - 2009-03-06 00:33
Emanuel Karlsten:
Att ett stort antal människor klickat på den nämnda artikeln: Kan det i själva verket inte ha att göra med ren nyfikenhet? Nyligen har man kunnat läsa bl a i Dagen om en amerikansk pastor, som - förutom att ha författat och sjungit en helt fantastisk lovsång - sysslat med "sexuell orenhet"/porrsurfat i 16 år.

Som läsare kanske man frågar sej: Är sådant avslöjande måhända ett tecken i tiden på "en spricka i muren"?

En hint om nyvunnen s.k "frimodighet" mod. "komma-fram-ur-garderoben" hos alltfler jänkarpastorer?

PS. Inte bara Dagen har noterat händelsen.
Amerikanska artiklar rörande det nämnda fallet är lätt åtkomliga på webben...DS.

Light Matter - 2009-03-06 00:52
Vill ni veta vad som verkligen tigs ihjäl i de kristna församlingarna? Jo, kvinnor som porrsurfar eller uppvisar tendenser till sexmissbruk. I de få församlingar som berör dessa frågor talas det om det som ett exklusivt manligt problem. Kvinnor tigs ihjäl och lämnas att tro att de är ännu mer perverterade och onormala än vad de i själva verket är.
Tea Gustavsson - 2009-03-06 05:10
Det går nog inte att dra några enkla slutsatser av artikelns läsfrekvens, Emanuel. Mer än att undersökningen är intressant och resultatet överraskande (eller?). Jag kan tänka mej exempelvis många kvinnor som själva inte porrsurfar över hövan men gärna läser mer om hur undersökningen gått till.

Men att "alla" någon gång har kollat på porr och att fler tar chansen på nätet i samhällen där "fri" sex varit mindre accepterat och exponerat - vilket ju inte behöver betyda att alla i exempelvis Utah är mer personligt troende - borde väl egentligen i sej inte vara särskilt konstigt eller uppseendeväckande?

Fast både som troende och som icke-troende kan man (ofta just "man" men varför inte säga "jag") lätt frestas att bli nån sorts hedonist eller nikolait (Upp. 2:15) i just det här sammanhanget, på ett sätt man nog aldrig skulle bli i fråga om "vanliga" äktenskapsbrott. D.v.s. tänka att det ju (sant) handlar om ett vanligt fysiskt behov och att det därför (falskt) är OK att tillfredsställa det nästan hursomhelst - och att det ändå "bara" handlar om kroppen och inte direkt om själen (vilket det nog ändå gör).

Jag har själv haft stort stöd av Per-Erik Lunds (redaktionschef på Sändaren, f.d. redaktör på Budbäraren) enkla men som jag upplevde det befriande uppriktiga - han brukar inte vara överfrom eller pryd - dissning av att stirra på nakna tjejer eller par på internet. För några år sedan skrev han på sin Budis-blogg hur fjantigt han tyckte detta var (mer än syndigt kanske), och genom att så brutalrakt säga det gjorde han det faktiskt lättare och mindre konfliktfyllt att av ren självaktning avstå från vissa dubiösa gränsområden och göra annat kul på nätet istället (diskutera så här t.ex., vilket är minst lika vanebildande och nattsömnförstörande ;).

Gud skapade faktiskt oss män SÅ att vi gillar att se nakna brudar - och välgjord porr är ibland, tvärtemot de gängse klyschdissningarna, närmast förödande vacker och behaglig (ungefär som alkohol som ju inte är farlig p.g.a. att den är otäck utan p.g.a. det välbefinnande den ger). Men inte FÖR att vi skulle glo glo stirra så fort vi ser en brud med skinn - jodå jag åker dit på det nu också ibland ;) - eller ha sex med vem som helst. Dessutom kan man även som singel "tanka ur" utan porr. Men det är en modern form av pryderi att hissa all masturbation (förvisso som fysiskt fenomen ofarligt och oförargligt) utan att ställa den i relation till den enorma och ofta allt annat än oförargliga porrindustri som vuxit upp för att hålla klådan konstant, och som skamlöst utnyttjar både de exponerade kvinnorna och de män som förväntas betala. (Fast det ska bli intressant att se om den alltmer gränslösa tillgängligheten på nätet sabbar industrin, jfr skivindustrin...).

Rent allmänt: det är inte hyckleri att misslyckas leva upp till sina ideal. Vare sej idealen gäller djurskydd, miljöhänsyn, rättvisa eller sexualitet. Men det är hyckleri att förneka svårigheterna...
Andreas Holmberg - 2009-03-06 05:52
Råkade över detta vid ngt tillfälle

(samma länk 2 ggr)

http://fora.tv/2008/11/17/Power__Sex_Americas_War_on_Sexual_Rights#chapter_16
http://tinyurl.com/dm4efu

Citat:

Dagmar Herzog
Power & Sex: Americas War on Sexual Rights

[...]

There have been three million anti-masturbation books sold since 2000 and the majority of those are not directed at teenage boy but at married men, trying to redirect their desires from internet porn and masturbation towards their flesh and blood wives.

Some of these may have been coerced sales but a lot of that suggests to me that there is an ocean of marital pain out there and religious conservatives are exploiting it.

[...]

Det är alltså en "progressiv" kvinna som tycker att det är ett allvarligt problem att den religiösa högern skriver böcker som uppmanar gifta män att fokusera på sina hustru istället för på internetporr.
Erik - 2009-03-06 06:05
Jag tror nog att detta är ett problem hos många kristna, men jag vet inte om man kan dra den slutsatsen från denna studien. Tittar man i tabell 3 finns inget signifikant samband mellan "Regularly attend religious services" och "porrsurfande" i studiens mening. Dock så visar den ju att konservativa stater, ofta mer religiösa, har högre andel som porrsurfar.
JB - 2009-03-06 06:29
Det verkar som att aposteln Paulus kände till "grundproblemet":

Romarbrevet 7:22-24

22 Ty efter min invärtes människa har jag min lust i Guds lag;

23 men i mina lemmar ser jag en annan lag, en som ligger i strid med den lag som är i min håg, en som gör mig till fånge under syndens lag, som är i mina lemmar.

24 Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp?

**************************

1 Mosebok 3:16
Och till kvinnan sade han: »Jag skall låta dig utstå mycken vedermöda[…] Men till din man skall din åtrå vara[…].

***************

- Kanske närmar vi oss kärnan i det hela, via dessa bibelord?







Light Matter - 2009-03-06 07:37
Artikeln hamnade på länksajten Buzz, därav alla besök.
Linus - 2009-03-06 07:59
Dax att "damma av" välkända bibelord?

Ex.vis dessa:

Matteus 5:27-29
27 I haven hört att det är sagt: 'Du skall icke begå äktenskapsbrott.'

28 Men jag säger eder: Var och en som med begärelse ser på en annans hustru, han har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.

29 Om nu ditt högra öga är dig till förförelse, så riv ut det och kasta det ifrån dig;
ty det är bättre för dig
att en av dina lemmar fördärvas,
än att hela din kropp kastas i Gehenna.

************

Hebreerbrevet 4:12
Ty Guds ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd, och tränger igenom, så att det åtskiljer själ och ande, märg och ben; och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.

- Blev du "hjälpt" av detta, du troende man/kvinna?

PS.Efterlysning: Du moderna bibel"tolkare" - här har du något att "bita i"!DS.


Light Matter - 2009-03-06 08:00
Som flera konstaterar är "Ny undersökning: Religiösa porrsurfar mer än andra" en bra nyhet. Klart man klickar och vill veta mer, porrsurfare eller ej.

Frågan är om det är sant och om man kan ha en sådan rubrik.

Undersökningen visar att de amerikanska kunderna till stora pornografiska betalsajter ofta bor i delstater med en relativt stor andel religiösa, konservativa och republikanska invånare.

Av detta drar flera tidningar, däribland Dagen, slutsatsen att man konsumerar mer porr ju mer religiös och konservativ man är - även i Sverige.

Jag kan tycka att kopplingen är långsökt och att felmarginalen är stor. Möjligen skulle man kunna påstå att mormoner porrsurfar mer än andra.

En annan anledning till det höga klick-talet skulle kunna vara att Dagen så ofta länkat till porr tidigare (det har jag läst!) att stora mängder religiösa porrsurfare klickar på rubriken i förhoppning om att hitta hänvisningar till snaskiga webbsidor.
Simon - 2009-03-06 09:01
Antar att jag är undantaget som bekräftar regeln: jag har inte klickat för att läsa den där arktikeln (vet alltså inte vad där står) och jag har aldrig porrsurfat. Jag har däremot utsatts för sexuella trakasserier av en präst. Han jobbar fortfarande som präst - kanske du biktar ditt porrsurfande för honom idag..? Det vore nästan kittlande att få samtala om porr med en sådan tok, väl? Det kan vara lite lockande att få berätta om allt sitt sex för en präst...
Emma J - 2009-03-06 09:13
Jag är man. Jag har aldrig porrsurfat.
Pelle - 2009-03-06 09:43
Bra Pelle. Jättebra. Riktigt, riktigt duktigt av dig.
Mårten - 2009-03-06 10:02
Jag är kvinna. Jag har porrsurfat. Kan vi hyfsa debatten nu och komma något förbi fjortisanalyserna (Andreas Holmberg) och som vuxna människor erkänna grundläggande fakta som 1) porr och sex är inte utbytbara synonymer 2) kvinnor och män tycker lika mycket om sex
Maja - 2009-03-06 10:30
Till ile: hur kan du jämföra shopping med porrsurf? Och generalisera på det sättet du gör!
Emma - 2009-03-06 11:11
Shopping är väl iof en lämplig jämförelse med något som också kan innebära moraliska felsteg och dilemman. Däremot är ju uppdelningen i kvinna/man helt felaktig eftersom det finns såväl kvinnor som nyttjar porr som det finns män som shoppar för mycket.
Tea Gustavsson - 2009-03-06 11:21
Nationalencyklopedien:

http://www.ne.se/l%C3%A5ng/sublimering/318335

Sublimering […] den omvandling som de grundläggande drifterna
kan genomgå i riktning mot konstruktiv verksamhet.

[…]sexualitet till någon form av skapande verksamhet.
Man skulle kunna se sublimering som ett "positivt" försvar.


Light Matter - 2009-03-06 11:32
Just det ja, man får ju inte generalisera ett skit i dagens samhälle längre. Främst pga idiot-kvinnor som har missförstått det hela. Jag älskar att generalisera, hur kul som helst! =)

Emma, kopplingen är klockren.
Hela den här artikeln är generaliserad. Läs om, läs rätt!

Tea, Det grundar sig på de män/kvinnor jag samtalat med i frågan. Jag har tyvärr ingen möjlighet att göra en kvantitativ undersökning av just denna fråga. Jag har inte tid.
ile - 2009-03-06 12:03
Kanske någon redan påpekat detta, men undersökningen visar inte alls att religiösa porrsurfar mer, eftersom den bara mäter var folk betalar för porr. Det finns så mycket gratis porr (jodå, jag har kollat:-) att bara en mycket datorovan skulle registrera sig som betalande konsument. Undersökningen mäter, om något, endast 'computer literacy', vilken föga förvånande är störst i storstäder där demokraterna har sitt stöd och där folk är mer sekulariserade.
Thomas - 2009-03-06 12:38
Dessutom sker registreringen med hjälp av kreditkortsnummer, vilket gör att t.ex. tonåringar utan kreditkort står utanför den.
Thomas - 2009-03-06 12:49
Thomas: Intressanta upplysningar du kommit med!
Light Matter - 2009-03-06 13:13
Va roligt att du indirekt kallar mig för en idiot-kvinna! Hur kul som helst! :)
Emma - 2009-03-06 13:27
Jag säger det som sagts tidigare. Anledningen till att den klickats så mycket är att den hamnar på buzz.bazooka.se, en av Sverige störtsta länksajter som dagligen länkar till roliga saker. Nästan 7000 klick bara därifrån.

Och för övrigt så är det föga förvånande, sex har alltid varit "smutsigt" inom kyrkans värld, vilket givetvis är väldigt synd. Men att porrsurfa är mycket mer osynligt än att hyra eller köpa i butik, så därför väljer säkert många religiösa detta sätt.
Markus L - 2009-03-06 13:29
Mårten. Jag vet inte om du är ironisk. Men jag är less på den vanliga kommentaren: "Alla killar kollar på porr".
Det är inte sant. Det är en generalisering som slår hårt mot oss inte gör det.
Pelle - 2009-03-06 15:15
Ingen som har tänkt på att kolla upp källan till nyheten för att se om den stämmer?

http://nontelly.blogspot.com/2009/03/religiositet-och-porrpreferenser.html

*host*journalistiskt ansvar*host*
Sven Davidsson - 2009-03-06 23:09
Emma: Inte dig som person, åsikten! :P
ile - 2009-03-07 10:05
Hoppla vad bred pensel du plötsligt målar med! Skulle det vara förbjudet att bekänna sig till kristendm i Mellanöster?! Du har precis osynliggjort tiotals miljoner kristna araber. Konvertera, döremoot är en annan femma men det är viktig skillnad.
M - 2009-03-08 05:45
Frid!
Det här va ju kul! Är inte så insatt i Dagen, men här skämtas det hej vilt antar jag!
Om det nu inte är skämt så vill jag bara säga till Maja, att jag har dator, har haft det många år, och jag har inte kollat porr.
Innan jag mötte Jesus var jag prostituerad drogmissbrukare och liksom jag håller mig borta från droger (alkohol, heroin mm) så håller jag mig borta från porr. Här diskuteras saken av flera som om det är ok. Jag fördömer inte dig som har problem med porr, alla har problem med något och har du problem att frestas av porr så kämpa på och ta emot förlåtelse för varje misslyckande. Men låt inte denna artikel och diskussion (Det finns dock många bra invändningar mot porr också) få dig att känna dig fri att fortsätta. Och har du inte kollat porr innan och nu tycker att "alla andra kristna gör tydligen det" så skulle jag vädja till dig att låta bli. Det kan bli en frestelse och ett problem som blir jobbigt att sluta med! Porr är en flykt, en illusion, som droger. Njutningen i porr är inte sann. Ofta är det människor som utsatts för övergrepp redan i barndomen som låter sig utnyttjas för porr. Men det är ett svårt ämne, förnekelsens kraft är stor och pengar kan också spela in. Men även om du hittar privata sidor med folk som får en kick att filma sig och lägga ut till andras åsyn, så är det inte till deras bästa. Endast Gud kan fylla det tomrum i vårt inre som ropar på att få älskas, uppmärksammas och synas. Jag vädjar till dig – BOJKOTTA PORR! Ha en härlig Agape stund med Jesus istället!
Sex är en helt annan sak som vi kan njuta av tillsammans med vår äkta hälft i äktenskapets skydd.
Anonym - 2009-03-08 12:42
Det verkar som att alla här missat att påpeka det som i alla fall för mig är uppenbart:

Gud älskar oss, det är något de flesta kristna är överens om. Däremot missar många dessvärre att det finns de som hatar oss, och då menar jag inte andra människor. Dessa krafter fokuserar sin verksamhet på dem som strävar efter att följa Gud i sitt liv. De kommer att utnyttja varje tillfälle att avleda Guds efterföljare från deras väg till frälsning. Och deras kraftfullaste "vapen" i den kampen är orenhet (bland annat pornografi). För när allt kommer omkring, och deras påverkan avslöjas under en exorcism av en besatt person, framgår det med smärtsam tydligthet hur otroligt fixerade de är vid orenheten. Inte minst när de gottar sig i att avslöja de medverkandes, men främst exorcistens, tidigare orena frestelser och deras konsekvenser i tanke och ibland handling.

Vi ljuger inte, vi stjäl inte, vi försöker vara trevliga och godhjärtade mot alla vi möter. Än mindre mördar eller våldtar vi. Dessutom lockas vi inte påtagligt av dessa överträdelser. Vi bygger upp en stolthet över vår förmåga att avstå från dessa synder... och precis då faller vi - som en följd av vårat högmod - på orena frestelser. Det är först när vi på riktigt inser att vi enbart med hjälp av Jesus kraft (inte vår egen!) kan värja oss mot dessa, som vi kan bli fria.

För dem som är intresserade av detta ämne rekommenderar jag Malachi Martins bok: http://www.amazon.co.uk/Hostage-Devil-Possession-Exorcism-Americans/dp/006065337X/ref=sr_1_4?ie=UTF8&s=books&qid=1236195429&sr=8-4

PS. Bed för mig, ty jag sitter fortfarande i träsket... varje återfall föregås av ett högmod över min egna avhållsamhet.
Syndare - 2009-03-08 15:12
Hej anonym. Om du med "du" menar mig så har du inte riktigt förstått vad jag skriver. Jag sitter inte fast i träsket och jag tycker porr är dåligt. Låter bra att du inte är en prostituerad drogmissbrukare längre - frid till dig!
Maja - 2009-03-08 21:37
Frid Maja!
Nej, med du menade jag inte dig. Jag enbart ville påpeka för dig att ditt påstående, citat din kommentar: "ALLA som har en dator har kollat på porr, man som kvinna." inte är sant. Och om någon som frestats att kolla porr, men hittills stått emot, läser här, bl.a. denna kommentar från dig, så kan det påverka vederbörande att "om ändå alla kollat någon gång så varför inte..." Jag påstår inte att det är ditt syfte och jag anser att alla har ansvar för sitt eget liv, och naturligtvis ska du få uttrycka dig hur du vill, men det kanske var lite snabbt att döma alla med dator...
Kram
Anonym - 2009-03-09 14:22
Läste ett så bra citat igår som jag kom att tänka på, angående denna artikel (med risk för att jag inte reciterar rätt här):

"Kristendomen handlar inte om hur mycket synd man har, utan var man gör av den."

Det är så sant ju! Men ändå märker jag verkligen att jag själv, och många med mig, alltid eftersträvar en så fin församling - utåt sett.

Tänk om vi kunde bli mer genomskinliga och inte alltid dölja alla synder för varandra? Visst är det väl först när man bekänner synden inför Gud (och kanske ibland t.o.m. kärleksfulla vänner som kan be för en) som synden punkteras? Om vi inte ger den till Gud så verkar den på något sätt få härja mer fritt...
Hanna - 2009-03-10 23:17
Hanna 2009-03-10 23:17...
"Men ändå märker jag verkligen att jag själv, och många med mig, alltid eftersträvar en så fin församling - utåt sett."

***********
Hebreerbrevet 12:1
Alltså, då vi nu hava omkring oss en så stor hop av vittnen, må ock vi lägga av allt som är oss till hinder, och särskilt synden, som så hårt omsnärjer oss, och med uthållighet löpa framåt i den tävlingskamp som är oss förelagd.

************
Den senaste tidens ekonomiska och moraliska skandaler bland pastorer i USA: Hur kan det komma sej att dessa inte tänkt på bl a detta bibelord? De har väl samma bibel i USA?

Romabrevet 13:12

Natten är framskriden, och dagen är nära. Låt oss därför avlägga mörkrets gärningar och ikläda oss ljusets vapenrustning.

Efesierbrevet 6:11
Ikläd er hela Guds vapenrustning, så att ni kan hålla stånd emot djävulens listiga angrepp.

1 Korinthierbrevet 10:12
Därför, den som menar sig stå, han må se till, att han icke faller.
Light Matter - 2009-03-11 07:30
Skriv en kommentar

Namn (Måste anges)

Epost (Måste anges, publiceras ej)

Prenumerera på nya kommentarer via epost
Hemsida

Kommentar



Om bloggen
Emanuel Karlstens var webbredaktör på Dagen från 2007 till 2009. Här är den blogg han skrev under den perioden.
Arkiv
2010
Januari 2010 - 1 inlägg
2009
December 2009 - 23 inlägg
November 2009 - 57 inlägg
Oktober 2009 - 46 inlägg
September 2009 - 40 inlägg
tidigare




Vad är en blogg?
Skulle du kunna tänka dig att läsa teologi?
JaNejVet ej
Mest bloggade artiklar på Dagen.se
Så tycker bloggarna om Dagen
IKON1931 IKON1931 IKON1931
Svenska Journalen Dagens/musik IKON1931
 -  Obunden på kristen grund

Redaktör Dagen.se: Johannes Ottestig
Tjänstgörande webbreporter: Andreas Nilsson
Ansvarig utgivare: Elisabeth Sandlund
Dagen på:
|
|