2010-01-29 | 15:03
I juni för två år sedan jag öppnade Dagendörrarna med adrenalin som gjorde att hela kroppen skälvde.
Emanuel Karlstens
blogg

Säljer affärerna slut på kondomer under Nyhem?

Det var några två saker jag kände till om Nyhem innan jag kom hit. Det är mycket ryggdunkar och veckan är rörelsens parningsvecka. Det första har jag precis fått uppleva. En man kom fram och förklarade att han hört att jag ville bli ryggdunkad. Och så kom den. Tre stadiga slag i ryggen. Och det sistnämnda, det om parningsveckan, känns inte särskilt konstigt. Att människor, precis som på alla andra festivaler och samlingsplatser där tusentals kommer tillsammans, träffas och blir par.

Men det om parningsveckangrejen har också alltid följts av ett "Du vet, kondomförsäljningen i området ökar dramatiskt under veckan".


Jag har hört det massor av gånger. Av både pingstvänner och andra. En del har insisterat på att det verkligen är sant, andra har lagt till ett "hö hö", *blink blink* och en armbåde i sidan.

Det ligger så klart något kittlande i att en stor del av de pryda pingisarna skulle bli så till sig av att träffa nya människor från samma flock att de inte kan hålla sig från sex. Och eftersom det inte säljs kondomer på området får de kopulerande ungdomarna(?) smyga i väg till närmaste bensinmack.

Som den sanningssökande reporter jag är vägrar jag så klart att förlita mig på dessa rykten. Så i mytdödandets tjänst gick jag till djupet med saken.

Jag kartlade först bensinmackar i närheten. Tydligen finns det bara en på gångavstånd. Shell VIP. Så jag begav mig dit.

Väl där så möter jag två kassörskor. Det är inga sommarvikarier. Den ena kvinnan förklarar att macken har funnits 25 år. Hon vet alltså. Om det är sant. Att kondomförsäljningen ökar.

Vet ni om att det är Nyhemsveckan nu?
- Ja visst.

Märker ni av det mycket här? Fler besöker er?
- Ja, absolut, det märker vi.

Ok, harkel, jag har en annan fråga. Det finns ett envist rykte som sprids om att just försäljningen av kondomer ökar särskilt under veckan. Är det något vi märker av.
Kvinnan tittar på mig som om jag är dum i huvudet.
- Nej, det är inget vi har märkt av.
Hon vänder sig om och visar mig kondomförrådet, tre olika boxar, tre olika märken och alla boxar nästan fulla.
Jaha, men inte bara i år. Jag menar också tidigare år. Märker ni att det ökar mer under de här Nyhemsdagarna?
Kassabiträdet tittar på sin kollega.
- Nej, det är inget som vi märkt.

Nähe.

Hon vinkar åt truckerkillarna i kön bakom att det är deras tur nu.

Så det var det. Myt dödad. Kondomförsäljningen höjs inte märkbart under Nyhemsveckan.

Däremot hade de sålt slut på paraplyn.

Publicerad: 2009-06-18 20:40
Vill du får ut mer av Dagen?
Prenumerera på tidningen Dagen.
Klicka här för ett bra erbjudande.
 
Prenumerera på resultatet via RSS Alla kommentarer till denna bloggpost via RSS
Haha va roligt...
Dan - 2009-06-18 20:44
Lågvattenmärke, Emanuel!
Jörn Pollack - 2009-06-18 20:51
Jörn Pollack: Vad var lågvattenmärket i detta? Ryktet finns absolut, kolla kommenterna i min bloggpost här: http://www.dagen.se/blogg/jaktlund/2009/06/tyst-minut-pa-nyhem
Carl-Henric Jaktlund - 2009-06-18 20:56
Härlig undersökande journalistik. Du är för rolig du.
Béatrice Karjalainen - 2009-06-18 21:02
Att besöka en bensinmack varken bekräftar eller avfärdar ryktet.
Det kanske finns ett dolt pingstträsk.
anders - 2009-06-18 21:49
Det är bra att ungdomarna undviker preventivmedel! Att använda kondom är ju inte förenligt med kristen moral. ;-)
Johan Stenberg - 2009-06-18 21:58
Hoppas du har fel. Det vore synd om alla dessa människor inte var i stånd till kärlek. Inte så förvånande, men synd. Riktig synd, alltså.
Lilith - 2009-06-18 21:58
Enligt mina förstahandskällor (f.d. arbetskamrat som extraknäckte i en bensinmack om somrarna) så fyrdubblade dom kondomförsäljningen.
Men jag får tro dig ändå Emanuel. Men som statistiker måste man ju kolla mer än med ett ställe. Och speciellt vid ett sådant här tillfälle där man kan tänkas att det smygs lite och man kanske inte inhandlar skyddet på närmaste stället..?

Men vem vet? Kanske min arbetskamrat ljög för mig... Å andra sidan vet jag sådana som faktiskt har "nuppat" under den veckan med sitt s.k. Nyhemsragg. Och som du sa: det är fullt naturligt. Inget märkligt i det. Om det är rätt eller inte är en annan fråga.
Samuel Varg Thunberg - 2009-06-18 22:01
Bra alla Nyhemstöntar! Att ni använder kondom, alltså. Så att det inte blir fler av er som sprider irrläror och sjunger fula sånger med falska stämmor. Har aldrig i något sammanhang träffat andra människor som hycklar lika mycket och är så självgoda. Och dessutom tror att de är älskade. Bisarrt.
Lilith - 2009-06-18 22:11
Lilith: Enligt den här undersökningen använder Nyhemsbesökarna inte kondomer... Om dom har sex utan preventivmedel eller om dom faktiskt inte har sex förblir osagt. :-)
Samuel Varg Thunberg - 2009-06-18 22:14
Troligen har de inte sex. Lika lite som äkta kärlek. Men det viktiga är att de inte förökar sig.
Lilith - 2009-06-18 22:19
Den genomsnittlige pingstvännen har nog fler barn än den vanliga Svensson.
Och ska jag vara ärlig finns det sämre föräldrar än pingstvänner.
Vi kristna är inte så pjåkiga om man väl lär känna oss. Vissa av oss har t.om. långt hår, har tatueringar, lyssnar på dödsmetall, goth och känner till "myten" om Lilith och andra mörka historier. ;)
Samuel Varg Thunberg - 2009-06-18 22:35
Jo, jag vet, men ni är också individer. Och det är min övertygelse att man ska leva som man lär. Om man presenterar sig som pingstvän och dessutom är gift (och kanske t.o.m. har fler barn än medelsvensson)och dessutom försöker inleda utomäktenskapliga förhållanden, strävar efter rikedom och fördömer sin nästa. Vad är man då? Dessvärre är ovanstående mer regel än undantag bland de pingstvänner jag haft kontakt med. Och de är ganska många. Att Lilith är en myt håller jag med om. Liksom det mesta i bibeln. Men vi kanske behöver våra myter och de ska vi få ha. Bara vi kallar dem för dess rätta namn. Myter, alltså.
Lilith - 2009-06-18 23:03
Ja det finns en (hel) del hycklande kristna. Jag beklagar om du bara mött sådana.
Jag själv umgås hellre med en ärlig satanist än en hycklande kristen.

Jag vet dock inte om Lilith är en myt. Just av den anledningen använde jag citattecken. Kanske är Lilith en myt. Kanske inte.

Välkommen till min blogg om du vill fortsätta prata. Bättre där än här...
Samuel Varg Thunberg - 2009-06-18 23:22
stackars lillith byt sammanhang...
Dan - 2009-06-19 02:16
Nu har redaktören själv spridit rykterna. ett löjets skimmer över nyhemsvecken . Kanske efter mottot ::all reklam är bra reklam :
Allt enl kvällstidningsjournalistiken.
anders - 2009-06-19 12:51
Anders: Emanuel säger ju att kondomryktet inte är sant. Inte tvärtom.
Samuel Varg Thunberg - 2009-06-19 14:23
Kondomryktet har alltid spridits runt de flesta konferenserna i Pingst, vad jag förstår. Även en så liten konferens som ”Ungdomsveckan” i Vilhelmina så långt tillbaka som på 70-talet.
Stanley Almqvist - 2009-06-19 14:47
Det som behövs I Sverige är en ny radikal kristenhet som har någonting att erbjuda hedningar inte denna halvljuma smörja.Godnatt ,sov i ro
anders - 2009-06-19 14:48
jag tycker att man ska vara varsam om kärleken. Jag har full respekt för att man "spara sig". Så blev jag uppfostrad och så har jag levt. Respekt! Men vad jag inte förstår är denna sexfixering hos er pingstvänner. Skit samma vem som gör vad med vem så länge båda parter själva väljer och framför allt när man väljer av kärlek. Däremot skulle jag välkomna en diskussion och ett ifrågasättande av alla som kallar sig kristna men ändå dyrkar mammon och inte visar sin nästa kärlek utan endast fördömande. Varför inte börja med att redovisa hur mycket pengar som testamenteras till pastorer och deras familjer? Hur kan ni kalla er guds barn och samtidigt hylla kapitalet? Carola ska ju t.ex. vara en förebild - att hon hyllas är ett tydligt exempel på att hyckleriet och det egna berikandet är överordnat bibelns ord. Och pingstkyrkan har inga invändningar. Hycklare och fariseer. Om er Jesus besvärar sig med att återkomma, kommer han att döma pingströrelsen till helvetet. Med Ulf Ekman som ÖversteSatan. Fy faan för hycklare. Visa mig en enda pingstvän som är sann i handling. Finns inte.
Lilith - 2009-06-19 23:45
Lilith.
Det är tråkigt att du inte tycks inse att du själv uttalar dig lika fördömande om människor som du anklagar pingstvännerna för att göra. Att uttala sig om hur en människa är på grundval av vilken kyrka han eller hon tillhör är inte bara fördömande utan tyder även på stor okunskap. Kom ihåg att det är individer med olika egenskaper du pratar om och de är bara människor de också, med fel och brister, men också med många positiva egenskaper. Precis som du och jag med andra ord. Kram på dig!
Pauline - 2009-06-21 00:57
Kul, nu kanske du kan söka jobb hos Mythbusters också! :-)
Markus "LAKE" Berglund - 2009-06-21 21:10
Lilith:sagan om Lilith finns inte i Bibeln-läs på!

Jag är inte pingstvän, men känner en hoper sådana som är sanna i handling, kärlek och allt annat gott. Kom hit så ska jag visa dig dem! Eller vill du inte se?

Vari ligger hyckleriet hos Carola? Det är väl ingen synd att tjäna pengar? Arbetaren är värd sin lön. Att ta emot lön för sitt arbete är väl inte att hylla kapitalet? Hur tänker du?

Jag håller verkligen med dig om sexfixeringen i kyrkliga sammanhang, men det är inte allt, inte ens mycket av vad kyrkan står för. Hyckleri är det väl inte heller? Knäppt, men inte alltid hyckleri. Jag tror ju att ordet hyckleri netyder att säga ett medn sedan göra annat.

Jag tror tyvärr att exempelvis homohatet kommer sig av att folk är inskränkta heterosexuella som inte förmår sätta sig in i en homosexuells känslor. Jag tror inte att majoriteten av homohatarna är homosexuella som förnekar sin läggning.

Emanuel: Samma rykte sprids om laestadianernas pingstsamlingar i Kiruna. Kittlande, men lika lögnaktigt som den myt du krossade i Nyhem. Laestadianer vill dessutom ha många barn, vad ska de då med kondomer till? Vattenballonger? Precis som i Samuels fall är det en del affärsidkare som gillar att ljuga om saken, sant är det ändå inte. Ett namn på denna företeelse är moderna myter, eller "urban legends".
Alma Mater - 2009-06-25 22:32
Alma: Jag ljuger inte om det. Det är ingen affärsidé jag fått för mig. Varför säger du så? Om du läser vad jag skrivit så ser du att jag inte talar egna ord utan vad jag hörde av en av butiksjobbarna på Nyhem själv. Det är alltså inget "elakt rykte" jag sprider för att smutskasta pingstvänner. Jag själv är kristen men jag tror varken jag själv eller pingsvänner är några helgon som alla spar sig bröllopsnatten.
Samuel Varg Thunberg - 2009-06-27 11:58
Om kondomföräljningen skulle ha fyrdubblats något år så är ju inte det så konstigt. Det är ju mer är fyrdubbelt så många människor där som under en vecka har VIP-macken som sin närbutik. Även om man bara skulle räkna gifta par.
Men eftersom man kan ge sig på att både de före och de efter en i kön är pingstvänner (och därmed förmodligen släkt eller i alla fall bekant) så skulle i alla fall jag försöka införskaffa mina kondomer på annat ställe.
Men trots allt detta gillar jag att du ställde frågan, Emanuel.
Andreas - 2009-09-02 23:33
För mindre än 100 år sedan ansågs det i frikyrkorna fortfarande syndigt att använda preventivmedel.

Jaja, tiden går och teologin med den.
JS - 2009-09-03 10:03
Skriv en kommentar

Namn (Måste anges)

Epost (Måste anges, publiceras ej)

Prenumerera på nya kommentarer via epost
Hemsida

Kommentar



Om bloggen
Emanuel Karlstens var webbredaktör på Dagen från 2007 till 2009. Här är den blogg han skrev under den perioden.
Arkiv
2010
Januari 2010 - 1 inlägg
2009
December 2009 - 23 inlägg
November 2009 - 57 inlägg
Oktober 2009 - 46 inlägg
September 2009 - 40 inlägg
tidigare




Vad är en blogg?
Är det bra med stora församlingar?
JaNejVet inte
Mest bloggade artiklar på Dagen.se
Så tycker bloggarna om Dagen
IKON1931 IKON1931 IKON1931
Svenska Journalen Dagens/musik IKON1931
 -  Obunden på kristen grund

Redaktör Dagen.se: Jakob Ihfongård (vik)
Tjänstgörande webbreporter: Kerstin Doyle
Ansvarig utgivare: Elisabeth Sandlund
Dagen på:
|
|