

Birger
Thureson
Minnet av folkmordet på sex miljoner judar brukar manifesteras på Förintelsens dag den 27 januari varje år. Runt om i vårt land. Även i Luleå, vanligtvis.
Fast i år ställde kommunen och Svenska kyrkan i Luleå in både fackeltåget och minnesstunden i kyrkan. I Radio Norrbotten förklarade domkyrkoförsamlingens komminister Bo Nordin uteblivet minnesfirande med att händelserna i Gaza spelade in, och att det fanns en rädsla för motdemonstrationer. "Det känns helt enkelt obekvämt att göra det".
Nu blir det enligt Norrbottens-Kuriren (27/1) ändå ett privat arrangerat fackeltåg, och Svenska kyrkan har backat för trycket från en upprörd allmänhet och öppnar portarna för en minnesstund.
När förintelsen pågick tyckte många som visste, att det var bekvämast att tiga. Nog borde vi ha lärt oss av historien att den bekväma vägen inte alltid är den rätta.
Vill du får ut mer av Dagen?Prenumerera på tidningen Dagen.
Klicka här för ett bra erbjudande.

Alla kommentarer till denna bloggpost via RSS

Har inget exakt belägg för vad jag skriver nu, men det känns som om situationen i Sverige idag när det gäller judeförföljelse ligger nånstans kring 1931 i Tyskland, januari 1933 kom Hitler till makten på helt legalt demokratiskt vis. Fattas bara nån inflytelserik politiker i Sverige som stämmer in i hetsen. Var det inte Lars Ohly som tyckte Sverige skulle fängsla varenda demokratiskt vald israelisk regeringsföreträdare som satte sin fot på svensk mark? Vi kanske inte är så långt borta från statlig i tysthet tolererad judeförföljelse, förutsatt ett annat gäng vid rodret efter nästa riksdagsval...
I mina pessimistiska stunder känner jag ibland för att emigrera. Nej, jag är inte jude. Ett land som så monumentalt frontar mot Gud på alla livets områden och hör till dom mest israelfientliga i västvärlden, vad ska hända här för att Gud ska komma till tals med oss igen? Bibeln visar vilka katastrofer som ibland behövdes för att skaka om folk så pass så att Gud fick en chans att tala. Känns som vi kommer närmare och närmare den punkten...

Charlie63 - 2009-01-27 12:28

Instämmer!
Jerusalem post har idag uppmärksammat bekvämligheten i Luleå. jpost.com

Jag håller med om att ställa in manifestationen av minnet av folkmordet på sex miljoner judar på förintelsens dag den 27 i Luleå, var fel. Men samtidigt måste vi inse att just denna manifestation brukar dra till sig många kristna sionister och andra grupper som utnyttjar detta folkmord till att utmåla judarna till de eviga offren. Det bästa sättet att hedra dessa sex miljoner judar vore att se till att det aldrig upprepas. Förtryck och brott mot folkrätten fortsätter även idag. Vad som nu har hänt nu i Gaza går inte jämföra vad som hände med judarna i Europa på 40-talet, men trots att är även det ett brott mot folkrätten. se länk


Bäste Charlie 63. Jag kan inte hålla med om att vi i vårt land hör till de mest israelsfientliga, men förstår ändå din känsla av rädsla och uppgivenhet inför det vi ser. Jag ansluter mig gärna till Egon Berglunds nyktra kommentar. Alla överdrivna uttalanden gagnar aldrig sanningen. Läs gärna min senaste blogg, som visserligen inte hör till den här frågan, men den är intill liggande med tanke på de första kommentarerna.


Rolf Ericson: Jag läser regelbundet franska, danska, norska och tyska tidningar och ser tysk tv dagligen. Från det perspektivet är Sverige absolut värst. Allt elände i Mellanöstern är alltid Israels fel. Självklart är arabstater och andra muslimska länder mer fientliga. Men nu talar vi om västliga demokratier, som först och främst borde värna demokratiska ideal och inte omedelbart övergå till en snyftkampanj till förmån för en terrorstämplad cynisk militant och fundamentalistisk angripare i Gaza. Det går inte att få ihop. Observera hur långsamt judeförföljelsen tog form i Tyskland! Det tog många år tills vi är framme vid kristallnatten och ännu längre innan gaskamrarna. Jag är inte så säker på att det inte kan hända igen. Inte när jag ser plakaten i de antiisraeliska demonstrationerna, hör slagorden och ser riksdagspolitiker medverka däri.
Charlie63 - 2009-01-27 15:08

Jag tycker inte att vi skall blanda ihop manifestationen för förintelsens offer och det som har hänt i Gaza. För det som hände under förintelsen får vi aldrig glömma. Det innebär ju inte att vi glömmer bort det som har hänt i Gaza.
Johnny

Du Charlie 63, liksom Jonny Lestander skriver: man skall inte försöka blanda ihop kritik mot staten Israels krigföring i Gaza med antisemism. Det är inte bara palestinier som demonstrerar mot Israels krigföring det gör även judar bosatta i Sverige läs i min bloggpost, längst skriver jag om musikern och konstnären Dror Feiler som är själv jude och nu demonstrerar mot krigföringen i Gaza. se min bloggpost ( dubbelklicka på mitt namn namnet )

Håller med helt med dig om tillståndet i Sverige Charlie63..... Förresten är det konstigt att det finns Partier till vänster och sådana groteska förespråkare som Lars Ohly i Sveriges Riksdag???, Där han nyligen har sagt i (s)(v)T att man skall tvinga Präster att gå emot GUDs ord och samvete- Och det allra värsta är att ingen inom cement median påtalar att detta är ett Grundlagsbrott när man försöker tvinga Präster till synd mot Skriften...

Det här inlägget handlar om att det inte alltid är så bekvämt att uttala sig om det som är rätt. Det kan vi kanske hålla med om, men om vi tror att vi vet vad som är rätt kanske vi får ändra oss många gånger, ty vi är utsatta för påverkan från olika håll. Några säger sig veta hur tillståndet är i Sverige, eftersom man har inhämtat viss kunskap om det ( se ovan) Jag undrar om man vill ha en bild av ett destruktivt tillstånd, eller om man kan se ljusningar. Jag vill gärna tro det sist nämnda.



Norden är av tradition ganska Israel-vänligt. Socialdemokrater stödde bildandet av staten Israel 1948 och jag kan verkligen inte hålla med om att Frankrike är mer judevänligt än Sverige, Charlie63. Tyvärr finns oerhört starka och högljudda antisemitiska krafter där, liksom i exempelvis Österrike.
Tyskland är klart mest icke-antisemitiskt av alla länder i världen och det ska de ha cred för.
Jag förstår inte varför Sverige alltid måste framställas som värst i allt. Vi har världens hållbaraste äktenskap, ett någorlunda spritt välstånd, en skola där inte massakrar är ett omedelbart hot mot dem som går där, inga värre raskravaller, folk hyser tillit till varandra (mest i världen tillsammans med Norge, Holland och Finland) relativt stor jämlikhet mellan män och kvinnor, hög medellivslängd och god folkhälsa, små problem med droger och många varma allvarligt sinnade kristna. Visst finns många fel i vårt land, men vi kan fritt och för intet kritisera dem. Vi behöver inte dö för vår tro eller torteras för att vi uttrycker missnöje med saker i Sverige.
Det är inte kristligt att bara gnälla på ett land, man ska mestadels be för det och tolka allt till det bästa.
Men visst, den tokigaste delen av vänstern är även i detta land judehatare, som de alltid varit, tillsammans med högerextremister och andra historiska maktrörelser, så länge ett judiskt folk har funnits.
Läs ledare i DN och Dilsa-Demirbag_Steens artikel i Expressen om antisemitismen. Mer icke-antisemitiskt skrivs inte någonstans i världen. Låt oss stödja de många goda krafter som finns här i Sverige och världen, i stället för att fokusera det dåliga hela tiden.

Alma Mater - 2009-01-27 21:24


AlmaMater och andra: jag tillhör inte dom som tycker att kristen inaktivitet hos 96-97% av befolkningen inte är anmärkningsvärt. Det handlar inte om gnäll, det handlar om överlevnad. Jämför Sverige idag med 1950, det är inte samma galax. Det är inte kristligt att tro att Gud inte kan förändra ett land, men det är sannerligen kristligt att påpeka att situationen är ytterst allvarlig. Om ingen påpekar nånting negativt, nåt som behöver rättas till, så är det som det står i Bibeln: alla åt och drack o var glada och ingen såg Brudgummen komma.
Egon Berglund: håller helt med om att man inte ska sammanblanda antisemitism med Israels krigföring, men det är ju inte jag som gör! Det är dom som demonstrerar för Hamas som gör det. Visst kan man kritisera Israel, men man ska samtidigt vara medveten om att Hamas är en terrororganisation och infon man får från dem är tillrättalagd på ett mycket mera genomgripande sätt än infon från Israel. Det är trots allt en demokrati med alla sina fel o brister, det går inte att där lägga på locket på samma sätt. Antisemitismen börjar dock likna förstadierna till judeförföljelserna under nazitiden. Så sakerna hänger ihop fastän dom inte borde det.

Charlie63 - 2009-01-28 17:10

Vi får precis som du påpekar Charlie63 tycka att situationen är allvarlig, och det är den i många avseenden. För att hålla oss till det ämne som inlägget handlar om, så är det allvarligt när man försöker förneka att förintelsen har ägt rum. Det finns mycket som är allvarligt och det har det alltid gjort, men kristna har fått uppdraget att först av allt förkunna hoppets budskap, uppmuntra alla dem som gör goda insatser och återspegla himlen här på jorden. Var annars

Citat: man inte ska sammanblanda antisemitism med Israels krigföring, men det är ju inte jag som gör! Det är dom som demonstrerar för Hamas som gör det. Slut citat. De stora flertalet som demonstrerat mot Israels krigföring i Gaza stöder Gazas folk, men stöder inte Hamas krigföring. Själv deltog jag i en demonstration, inga flaggor brändes inga slagord om död åt vissa stater, jag länkar till min blogg om demonstrationen.



Egon Berglund skriver "Men samtidigt måste vi inse att JUST DENNA (min markering) manifestation brukar dra till sig många kristna sionister och andra grupper som utnyttjar detta folkmord till att utmåla judarna till de eviga offren"
Jag har inte sett några bevis på att "kristna sionister" utnyttjat manifestationen i Luleå. Den manifestation som invandrarservice i Luleå arrangerat i åtta år har alltid varit värdig och återhållen.
En stillsam tillställning, också i år, Januari 2009.
Norrländska socialdemokraten skriver att manifestationen var värdig.
Har du Egon, några belägg för att manifestationen varit något annat än en återhållen och värdig manifestation till minne av offren?
Har du, Egon, några invändningar mot plakaten? "Glöm aldrig förintelsens offer" till exempel.
Har du exempel på plakat där "kristna sionister" utnyttjat manifestationen för att utmåla judarna som eviga offer?
"just denna manifestation brukar dra till sig många kristna sionister"
Så skriver du. "just denna manifestation" av Luleå invandrarservice utmärker sig alltså.
Jag tycker du ska förklara exakt vad det är i manifestationerna och fackeltågen i Luleå, i vintermånaden januari, de senaste åtta åren, som du vänder dig emot.


Egon,
Du får gärna också ge exempel på att kristna sionister som INTE deltagit i manifestationen, utnyttjat den.
Eller att kristna sionister som deltagit i fackeltåget, utnyttjat den.
Kom igen nu, du har ju skrivit att kristna sionister utnyttjat just denna manifestation i Luleå.
Jag godtar alla belägg för din tes, men jag vill ha bevis!


Förlåt mig Silo för en felskrivning av mig. Mitt citat” Men samtidigt måste vi inse att just denna manifestation brukar dra till sig många kristna sionister och andra grupper som utnyttjar detta folkmord till att utmåla judarna till de eviga offren.”
Jag skrev fel så här skulle det ha stått: Men samtidigt måste vi inse att just denna typ av manifestation brukar dra till sig många kristna sionister och andra grupper som utnyttjar detta folkmord till att utmåla judarna till de eviga offren.”
Jag har aldrig varit på förintelsens dag i Luleå och kan därför inte uttala med om den, förlåt ännu en gång.
Däremot har jag varit på manifestationen av minnet av folkmordet på sex miljoner judar för ett par år sen som "Shalom över Israel" arrg. Piteå. Jag vet att just den organisationen försöker utmåla judarna till de eviga offren och förneka de palestinska lidandet som nu sker.

Okej, Egon,
Så har vi rett ut en sak till.

Har du raderat min kommentar på din blogg, Egon?

Jag hittade min kommentar nu, Egon, ursäkta slarvet. Jag tycker ditt påstående att Shalom över Israel förnekar det palestinska lidandet är en mycket grov anklagelse. Jag tror inte du kan belägga det heller...
Namn (Måste anges)
Epost (Måste anges, publiceras ej)
Prenumerera på nya kommentarer via epost
Hemsida
Kommentar