Dödsannonserna - en spegel av samhället

Ett stickprov en decembersöndag i tre storstadstidningar, Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenska Dagbladet, visar att andelen kors i dödsannonserna låg mellan 17 och 33 procent.

Nyheter Andra vanliga symboler var en sjunkande/gryende sol eller en duva med en kvist i näbben plus andra fåglar.
Bland symboler som kan tolkas ge en bild av den dödes yrke fanns tåg, rörmokare och motorsåg, och bland mer fritidsrelaterade symboler fanns segelbåtar och musikinstrument som dragspel och bastuba. Andra intressen som speglades i dödsannonserna var golf, fallskärmshopp och olika djursymboler, hund, katt, fjäril och lejonhuvud. Ett par änglasymboler fanns också med i de totalt 121 dödsannonserna.
Marie Ljunggren på Sydsvenska Dagbladet bekräftar att det är de egna, personliga symbolerna som ökar när det gäller tidningens dödsannonser.
Vilken är den mest udda symbol ni infört?- En rokokobyrå. Motiveringen till att man ville ha den var att ”han tyckte om den”.
Och vilka symboler får man inte använda?- Partisymboler och företagsloggor. Fast hammaren och skäran slank igenom en gång, säger Marie Ljunggren.
I Dagens Nyheter fanns en dödsannons i början av november som väckte visst rabalder. Annonsen gällde en medlem i brödraskapet Wolfpack som dött vid 25 års ålder och där den kriminella organisationens emblem, en varg omgiven av taggtråd, fanns med. Tidningen berättade själv om att många läsare reagerat, vilket däremot tidningens avdelning för familjeannonser inte gjort. Några hade till och med tyckt att det var ”en söt varg”.
- Men just emblemets utformning hade nog gjort att vi hade sagt nej till publicering, även om kriminella givetvis måste få sörja och en medlem i en kriminell organisation har rätt att få en dödsannons. Men man måste beakta utformningen, förklarade DN:s chefredaktör Thorbjörn Larsson.
Inga nazistsymbolerTill skillnad mot Sydsvenskan får föreningar och företag ha med sina logotyper i DN:s dödsannonser, med undantag för nazistsymboler. Men på familjeannonser har man fått andra förslag som man inte velat acceptera. Som till exempel en annons med en bild på en grill (den döde gillade att grilla) med texten ”nu är det kokta fläsket stekt”. En annan annons avslogs därför att den kunde misstolkas som en anspelning på alkoholism och föreställde en vindrickande kvinna.
Tidningen berättar också om andra exempel då man sagt nej. Som till exempel när en son ville hämnas genom att ha med en bild på en pokerspelande pappa eller en man som i annonsen ville ge sjukhuset skulden för sin frus död.
En annons i Upsala Nya Tidning 1995 var märkt med Djurgårdens klubbemblem. I annonsen fanns den avlidne ”Gustens” citat: ”Sista dagen i mitt liv bytte jag klubb från AIK till Djurgården, för en djurgårdare mer eller mindre spelar ingen roll.” Längst ner fanns förtydligandet: ”Annonsen utformad enligt den avlidnes uttryckliga önskan”.

Fakta:
Korsen kom med 1890  Det har funnits dödsannonser i svenska tidningar sedan början av 1800-talet. Men i de tidiga dödsannonserna fanns det inga symboler. Första gången det fanns ett kors i en dödsannons var 1890. Men mestadels omgavs annonsen bara av en svart ram.
 Det var först på 1940-talet som seden med kors i annonserna blev allmänt förekommande vid sidan av den judiska Davidsstjärnan.
 Första gången en annan symbol - en ros - dök upp var 1976 i Länstidningen i Östersund, men genombrottet kom på nyårsafton 1977 då Dagens Nyheter hade en liknande dödsannons. Det var en blomma tillsammans med en dikt av Bengt Nerman.
 Sedan dess har en mängd symboler tillkommit, och korsen har blivit allt ovanligare. Till det senaste hör att symbolen trycks i färg.
 I Sydeuropa har det länge funnits bild på den avlidne i dödsannonserna. 1982 dök den första dödsannonsen med foto upp i Sverige och numera ses det allt oftare även här, både bland invandrare och infödda svenskar.
Annons
Annons

Rösta:Vem tycker du är årets förebild?

Rösta:Vem tycker du är årets förebild?

  • Ruth Nordström, jobbar mot trafficking och för mänskliga rättig­heter och samvetsfrihet.

  • Christoffer Abrahamsson, främjar sund supporterkultur och antirasim inom fotbollen.

  • Evelina Westberg, har startat ett hjälphem för utstötta gravida flickor i Kampala, Uganda.

  • Perla Bjurenstedt, jobbar mot mobbning och sprider kunskap om alla barns lika värde.

  • Anne Collén, har dragit igång en stickkampanj som värmer barn på flykt från Syrien.

Annons
Annons