Debatt

Är det Guds tid för somalierna nu?

Jag blir mer och mer frimodig med att berätta om Jesus och tala om att Gud älskar dem.

För cirka fem år sedan bad jag till Gud att få lära känna s­omalier. Under nära 30 års ideellt arbete bland flyktingar hade jag endast sporadiskt lärt känna människor därifrån. Somalierna anses av många socialarbetare och politiker vara svårast att integrera och få kontakt med. Från mina vänner inom politiken hade jag hört en massa åsikter som till exempel: "De är fåra­herdar och analfabeter med fyra fruar" som "producerar en massa barn och lever på bidrag". Ja, så sa man, och förfasade sig över den somaliska invandringen till vår kommun.

Efter en tid började jag få den ena kontakten efter den andra och har sedan dess ägnat en stor del av min tid till att lära känna somalier, ta del av deras strävanden att komma in i arbete och egen försörjning och även hjälpt några i deras asylprocess. Jag har träffat många av dem i en av våra samverkande kyrkor och jag har deltagit i deras föreningsmöten och i deras moské.

Nyligen kom jag hem från en somalisk familj där jag fått berätta om den kristna tron och även be en bön i Jesu namn. För några dagar sedan pratade jag med en somalisk kvinna som är med i en somalisk församling i Sverige. Vi fick kontakt med varandra eftersom jag behövde hjälp med tolkning. Det verkar nästan som om det är Guds tid för somalierna att få möta Jesus.

Jag blir mer och mer frimodig med att berätta om Jesus och tala om att Gud älskar dem. Många frågar varför jag besöker dem och hjälper dem på olika sätt. Då får jag en chans att berätta mer om Jesus.

Varför kommer somalierna hit och varför får många av dem stanna i Sverige? Migrationsverket skriver "att det råder svåra motsättningar i hela södra och centrala Somalia, inklusive Mogadishu". Al Shabab har i dags­läget alltjämt kontroll över större delen av södra och centrala Somalia Landet är alltjämt riskabelt att färdas genom och vissa grupper är speciellt utsatta för våld. Folk beskyller varandra för att tillhöra Al Shabab eller Somali National Goverment och myndigheterna kan inte ge skydd. I huvudstaden har Al Shabab blandat sig med befolkningen och kan därifrån utföra attentat. Detta våld kan drabba den som befinner sig på fel ställe vid fel tillfälle. Säkerhetsläget förändras snabbt och situationen är oförutsägbar. Poliser är inte sällan själva gärningsmän när det gäller övergrepp eller plundring.

Det förekommer mycket nedvärderande omdömen om somalier och bland asylsökande ser man ner på somalierna. Jag skulle önska att den kristna kyrkan i Sverige skulle ta somalierna till sitt hjärta och älska dem med Jesu kärlek. Ta del i deras liv och visa kristen praktisk omtanke om dem. Sverige kan lära av länder som England, Kanada och USA som lyckats betydligt bättre med integrationen och där försörjningsgraden ligger på 30, 46 och 54 procent.

Dessa länder har mindre byråkrati när det gäller att starta företag och man har även fler enklare jobb att erbjuda.

Under de år som jag haft intensiva kontakter med somalier och somaliska föreningar har jag mött starkt motiverade studenter, egna företagare och kvinnor som både vill och kan leva ett självständigt liv. ”Min” tolk brukar diskutera samhällsfrågor, hjälpa till i juridiska ärenden och hålla tal medan hennes man lagar mat och byter blöja på barnet. Nu ingår hon i en grupp kvinnor som studerar till undersköterskor.

Den senaste tiden har jag överväldigats av tanken att det är Guds tid för det somaliska folket att få lära känna Jesus. Jag tycker jag att vi ska hjälpa dem att integreras i samhället och visa även dem vårt engagemang, stöd och ge dem av Guds kärlek. Runt om i Sverige anordnas språkcaféer, sygrupper och matlagningskurser. Säkert kan fler initiativ komma fram då Guds kärlek drabbar oss.

Det förekommer mycket nedvärderande omdömen om somalier och bland asylsökande ser man ner på somalierna. Jag skulle önska att den kristna kyrkan i Sverige skulle ta somalierna till sitt hjärta och älska dem med Jesu kärlek, skriver Bengt Sjöberg.

Bengt Sjöberg

Fler artiklar för dig