Debatt

Bekännelse av Jesus är centrum

Hur aktuellt är inte Jesu ord i Matt 10:32-33 beträffande situationen i bland annat Svenska kyrkan i dag? Jesus säger faktiskt klart och tydligt: "Den som bekänner mig inför människorna honom skall även jag bekänna inför min Fader som är i himmelen. Den som förnekar mig inför människorna honom skall också jag förneka inför min Fader som är i himmelen."

Endera tillhör man honom eller gör man det inte. Det hjälper inte med bara dialog. Till den kommer också bekännelsen och dess konsekvenser. Det innebär bland annat en andlig kamp. Guds Ords evangelium drar upp gränser som kan gå rätt igenom en familj eller församling. Aposteln Johannes skriver i 1 Joh 2:19: ”från oss har de utgått men de hörde aldrig till oss”.

Vad är det som sker när prästerna med flera i Stockholm förnekar att Jesus är enda Vägen till Gud? Jo, de är oklara över att de genom förnekelsen förleder människor inför evigheten angående att den enda vägen till Gud är genom Jesus. Det är endast genom tron på honom man blir frälst från att gå förlorad.

Att bekänna sig till Jesus är att hålla fast vid honom som vid en frälsarkrans på djupt vatten och det som Jesus själv säger. Att bekänna sig till honom är med andra ord, som det står i grundtexten, att säga samma sak som Jesus.

Olle Lidén, kyrkoherde emeritus

Fler artiklar för dig