Debatt

Bibelns krig och konsten att tämja vargar

Tommy Lindén (Dagen 18/11) har verkligen hittat en poäng i 5 Mos 21 hur israeliska män skulle behandla krigsfångar som de ville ta till hustrur. Det var klart mer civiliserat än till exempel IS agerande i vår "upplysta" tid, årtusenden senare! Här skymtar något av Guds eget hjärtelag fram, men i en för nutida kristna mycket främmande miljö, i en rå, krigisk forntid. Allt i Guds rike styrs av växande och tar tid. "När tiden var inne" kom Jesus med evangelium. Lagen i Gamla testamentet kunde bara begränsa synden, uppfostra folket fram till Kristus. Steg för steg. Vem plockar in en varg från skogen och säger åt den att hämta tidningen i postlådan eller vakta babyn? Det tog människan många tusen år att tämja den.

Det här verkar Martin Lembke (Dagen 20/11) fullständig ha missat. Gud som den överlägsne pedagogen visste hur han skulle handskas med människan - som ändå hela tiden var upprorisk. Vilket fantastiskt framsteg det ändå var om han fick råa, testosteronstinna busar att hantera krigsfångar som hustrur med hustrurs rätt. Antirökkampanjer har varit framgångsrika i Sverige - inte genom totalförbud från dag ett utan genom begränsningar steg för steg. Sedan kan vi väl vara överens om att det finns mycket i Gamla testamentet som vi som NT-kristna har svårt att "känna igen".

Till sist: I just detta 21:a kapitel i femte Mosebok hittar vi en av de mest fantastiska profetiorna om Kristi försoningsoffer när han blev en förbannelse för vår skull på Golgata kors. Låt det peka framåt och sprida sitt ljus när "skuggbilden" i GT blir för mörk!

Mats Jansson, Borlänge

Fler artiklar för dig