Bibliskt med generös flyktingpolitik

Bibliskt grundade kristna kan inte tycka lite vad som helst i frågorna om migration och invandring. Det hävdar Stefan Swärd och Micael Grenholm i sitt svar till Julia Kronlid.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Debatt

Julia Kronlid kritiserar oss och vår bok ”Jesus var också flykting” (Dagen 21 april). Det vi försöker göra i boken är att formulera en kristen hållning och en bibelbaserad teologi i den stora debatt om invandring som varit senaste åren. Vi gör i boken en omfattande bibelgenomgång­ av ämnet, tittar på kyrkohistorien, granskar hur kyrkan hanterade nazismen på trettiotalet, skildrar kristen flyktingaktivism och hävdar att vi både har råd och en moralisk skyldighet i världens rika länder att hjälpa de fattiga.

Det är svårt att ta upp ämnet flyktingar, främlingsfientlighet och invandring utan att granska Sverigedemokraterna (SD). Invandringsmotstånd och kamp mot ”massinvandring” har ju varit partiets huvudfråga sedan 1988. Tre av bokens 16 kapitel innehåller därför en kritisk granskning av SD, och ett kapitel handlar om högerextremismen i Europa.

När Julia Kronlid valdes in i Riksdagen 2010 sade deras principprogram: ”Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilken i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen.”

Detta är bara ett förfinat sätt att beskriva budskapet ”bevara Sverige svenskt”, som var SD:s kampanjslogan under partiets­ unga år. Dagens principprogram talar om olika människogruppers ”nedärvda essens”. Att det enbart skulle handla om skillnader mellan kvinnor och män säger inte partiprogrammet alls. SD förespråkar en snäv och sluten nationalism som medför att en person som vill bevara till exempel sin judiska kultur, aldrig kan räknas som riktiga svenskar.

Fortfarande sitter Kent Ekeroth i riksdagen, mannen som grundade den rasistiska hatbloggen Avpixlat och som på sin blogg har argumenterat för att afrikaners ”inneboende egenskaper” gör deras länder ”misslyckade”.

Jimmie Åkesson argumenterade passionerat för etnisk homogenitet­ i sin ungdom och upprepade så sent som 2014 att han tycker att etniskt pluralistiska länder är sämre än etniskt homogena.

SD har ända sedan partiet grundades av nynazister konsekvent argumenterat mot utomeuropeisk­ invandring, något de fortsätter med än i dag. SD vill enbart ta emot 4 000 flyktingar via FN:s kvotsystem, i övrigt skriver Julia Kronlid att vi ska ge bistånd. Men invandrares ekonomiska bidrag till anhöriga i ursprungsländerna omsätter mer än världens samlade bistånd, så invandring och bistånd är inte någon motsats. Tvärtom leder minskad invandring i praktiken till mindre bistånd.

Som bibliskt grundade kristna kan vi inte tycka lite vad som helst i de här frågorna. Kärleken till främlingen är något väldigt centralt i både Gamla och Nya testamentet, vi är kallade till att behandla invandraren som infödd (3 Mos 19:34), ta emot främlingen (Matt 25:35) och göra gott mot alla människor (1 Thess 5:15).

I allt ska vi alltid behandla andra människor som vi vill bli behandlade (Matt 7:12). Med denna bibliska moral i ryggen kan man inte motsätta sig migration från fattiga, krisdrabbade länder till rika, trygga länder.

Kronlid hänvisar likt många andra kristna invandringskritiker till Apg 17:26 – om att Gud ”har fastställt bestämda tider för dem och de gränser inom vilka de skall bo” – men det bibelordet berör inte migration. Paulus är migrant när han yttrar det! Hans poäng kommer i vers 27, att Israels Gud är relevant för greker och alla andra folkslag. Antikens gränser var inte alls lika migrationsbegränsande som dagens, ”gränser” i vers 26 syftar därmed på administrativa och kulturella gränser snarare än murar och taggtrådar.

Julia Kronlid gör även en egendomlig tolkning av 3 Mos 19:34, hon menar att ”vi i Sverige har slutat älska oss själva som land och vi kan inte hjälpa andra som kommer hit med utgångspunkten att allt i Sverige är dåligt och ska förstöras”. Det är en upprörande beskrivning av flyktingars intentioner.

Låt oss också påminna Julia Kronlid om att svenskars levnadsnivå är så rik att om den delades av alla skulle vi behöva 3,7 jordklot. När älskar vi oss själva och klarar av att hjälpa andra? När vår livsstil bränner tio jordklot?

Nej, som Global wealth report konstaterar, är svenskar ett av världens absolut rikaste folk, därmed har vi råd att ta emot flyktingar. Jordanien, i kontrast, har två promille av EU:s pengar men tar emot fyra gånger fler syriska flyktingar än hela EU.

Det vi ser i dag är ett Europa som stänger sina gränser för utsatta flyktingar trots att vi är världens rikaste kontinent. Flyende familjer möts med tårgas, taggtrådsstängsel och beväpnade soldater. Det är denna attityd vi i grunden vill komma åt i vår bok, och i stället argumentera för en generös flyktingpolitik.

Jesu liv gick inte ut på att skjuta flyktingar ifrån sig. Han var en.

Stefan Swärd, fil dr i statsvetenskap och pastor. Författare till ”Jesus var också flykting” (XP Media).

Micael Grenholm, teologistudent och bloggare. Författare till ”Jesus var också flykting” (XP Media).

Läs mer: Julia Kronlid: Jag är stolt kristen sverigedemokrat

Läs mer: Guds hjärta för flyktingarna

TV: Flyktingdebatt mellan Julia Kronlid (SD) och Micael Grenholm

Säg din mening

Håller du med debattörerna?

Ja
Nej
Vet inte

Visa resultat

  • Ja (0%)
  • Nej (100%)
  • Vet inte (0%)

1 röster

Se tidigare frågor

Detta är en debattartikel av en eller flera externa skribenter, som själva svarar för de åsikter som framförs. Dagen värnar en fri och öppen debatt. Tidningens linje framförs på ledarsidan.

Kommentera artikeln

Du som kommenterar på Dagen.se måste ha ett Facebook-konto och följa våra regler.
Annons
Annons
Annons
Annons