Debatt

Johan Eriksson: Dags att digitalisera kyrkan!

Mobiltelefonerna är vår tids areopag. Den kanalen kyrkan måste erövra för att kunna nå dagens människor med evangeliet. Och det finns sådant alla kan göra, skriver Johan Eriksson.

Digitalisering förändrar världen. Nu är det dags att den förändrar kyrkan i Sverige. Varje kristen, församling och samfund behöver ta sitt ansvar redan i dag. Vi har skjutit på detta alldeles för länge.

Vi behöver börja med att skilja på mål och medel. Målet som kristna är att lyda Jesu befallning: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.”

Målet är fast. Medlen för att nå målet behöver däremot ständigt förnyas eftersom världen ständigt förändras. Här har kyrkan i Sverige inte tagit tillvara på de möjligheter digitaliseringen ger.

Frågan vi alltid behöver ställa oss är: Vilken är vår tids areo­pag? Areopagen var det ställe i Aten där människor under Paulus tid lyssnade på nyheter och tog till sig kunskap.

Vår tids areopag är mobil­telefonen. Det finns ingen annan kanal som når så många människor. I rapporten ”Svenskarna och internet” kan vi redan 2016 se att:

I åttaårsåldern har 55 procent tillgång till en egen smart mobil.

Personer mellan 16 och 25 år ägnar i genomsnitt nästan 40 timmar i veckan åt internet, primärt via mobilen.

För bara några år sedan var en tredjedel mellan 66 och 75 år icke-användare av internet mot bara 14 procent i dag.

Fel reaktion på dessa fakta vore: ”Oj vad mycket, kan det verkligen vara nyttigt?”. Rätt reaktion är i stället: ”Oj vilken areopag, hur kan vi använda den redan nästa vecka för att nå icke-kristna?”.

Vad kan varje enskild kristen göra redan i dag för att hjälpa kyrkan digitaliseras? Fem saker du kan göra vem du än är:

1) Dela en positiv nyhet om kyrkan varje vecka i sociala medier – det kan vara en artikel om hur svensk mission hjälpt jordbrukare i fattiga länder med kunskap och utsäde, eller kyrkans engagemang i flyktingfrågan i Sverige. Tänk vilken positiv bild vi kan bygga av kyrkan.

2) Ställ krav på ert samfund att utveckla en digital strategi. Varje samfund bör ha en strategi för sökordsmarknadsföring och sociala medier, digitala samarbetsverktyg, och mobila hemsidor/appar som minimikrav. Det bara måste finnas. Maila ditt samfund redan i dag och be att få ta del av deras strategi inom minst dessa områden. Steg ett för samfunden är att se till att ha anställda som är specialister på digital teknik.

3) Lägg minst 30 minuter varje vecka på att spela sökare: Sätt dig in i icke-kristnas situation och använd enbart mobilen för att hitta en lokal församling, svar på frågor om kristen tro och mycket annat för att se hur väl kyrkan lyckas digitalt i dag. Ge sedan förbättringsförslag till din församling och ditt samfund utifrån vad du upplever.

4) Lär dig mer om digital teknik. Lägg minst tre timmar per vecka på att lära dig mer om digital teknik. Är du helt ny till digital teknik kan Digitala Jag eller Digital­akademin vara en start. Andra sätt kan vara att skaffa en digital mentor, läsa bloggar om digitalisering eller äta lunch med någon ny digitalt kunnig person en gång per månad.

5) Inspireras av andra församlingar. Många församlingar runt om i världen gör fantastiska saker digitalt. En av världens största församlingar, Life Church, med cirka 100 000 besökare varje vecka, har utvecklat en app som laddats ner mer än 200 miljoner gånger. De har en innovationsledare i kyrkan och tillhandahåller allt de producerar digitalt gratis för alla församlingar över hela världen på deras hemsida open.life.church.

Tänk om ett svenskt samfund skulle bygga en kristen app som laddas ner mer än 200 miljoner gånger. Tänk om en svensk församling i Dalarna skulle få en miljon människor som följer deras gudstjänst i mobilen varje söndag. Tänk när en person står 500 meter från din församling och söker på "meningen med livet" så kommer din församling upp i mobilen med en inbjudan till en Alphakurs. Tänk om svensk kristenhet skulle bli världens ledande organisation inom digitalisering och innovation. Jag tror det är möjligt, men då behöver vi börja nu. Det är klart att ingenting är lätt – så inte heller digitalisering – men det blir garanterat lättare desto mer vi tränar på det. Vi säger mycket tokigt i Sverige, och det tokigaste tycker jag är "det är tanken som räknas". Det är inte tanken som räknas. Det är handling som räknas. När vi gör något så går sannolikheten att lyckas från noll procent till några procent, och det gör hela skillnaden i alla framgångshistorier.

Johan Eriksson, investerare, författare och del av Googles ledningsgrupp för Sverige

Fler artiklar för dig