Debatt

Det viktigaste budet av dem alla

När jag läser Nils-Eije Stävares inlägg är min första reaktion förvåning. Hur är det möjligt att så totalt missförstå mitt inlägg om sången och musiken i kyrkan? Jag ställer inte tillbedjan mot mission. Då debatten om kyrkans musik ofta handlar om tycke och smak har jag gett fyra bibliska skäl till varför vi firar gudstjänst och lovsjunger i gudstjänsten.

Det viktigaste budet, ”du skall älska HERREN, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft” (5 mos 6:4–7), kommer före missionsbefallningen (Matt 28:18–19). Jesus själv säger att: ”något större bud än dessa finns inte”.

Varför ger Jesus oss uppdraget att gå ut till alla folk och göra lärjungar? Därför att så många följer andra gudar. Mission behövs därför att sann tillbedjan saknas. En dag ska alla knän böjas för Jesu namn. Vad kan vara bättre än att vi villigt och frivilligt böjer våra knän redan här och nu i stället för på den dag då ingen kan stå upprätt (Fil 2:10)?

Jag hoppas att många svenskar fortsätter att resa ut till ”hednaländer”, och att det är kärleken, och lydnaden, till Jesus (det vill säga: tillbedjan) som är motivet och kraftkällan för varje missionär på denna jord.

Även jag vill referera till Paulus. Berättel­sen i Apg 16, där Paulus och Silas ber och lovsjunger i fängelset, visar väl om något att tillbedjan kommer före mission men också att tillbedjan och mission är oskiljaktiga på denna sida evigheten.

Templet i Jerusalem var platsen för Israels tillbedjan men Jesus säger i Joh 4 att "den tid kommer, ja, den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning. Ty så vill Fadern att man skall tillbe honom".

Jag är mycket tacksam till pingst i Sverige, som i lydnad till 5 Mos 6, har startat en lovsångs­linje på Dalkarlså folkhögskola. Där får unga musikmänniskor träning i att bli andliga ledare som leder människor – inte bara lovsångsledare som leder sånger. All mission har sin källa i relationen till Jesus. Låt oss, som kvinnan i Mark 14, slösa vår tacksamhet, kärlek, beundran till Jesus innan vi börjar jobba för Jesus.

Lars Petersson, musikarbetare David Media, lärare på lovsångslinjen på Dalkarlså folkhögskola

Fler artiklar för dig