Debatt

Gud kan inte hela oss alla i Sverige

Ett halvt evangelium är ett falskt evangelium.

OBS! Den här artikeln publicerades i november 2014.

I spåren av Kalla Faktas program har debatten om helande gått hög. Man gör tankeexperiment, där man menar att Jesus själv minsann också skulle ha granskats av Kalla Faktas journalister, om de levat i samma tid.

Det är en jämförelse som skapar en känsla av att man är på rätt sida. Jesus var kritiserad och ifrågasatt, vi blir också kritiserade och ifrågasatta, alltså står vi på den rätta sidan och är i gott sällskap. Men den jämförelsen är förrädisk. Det finns nämligen avgörande skillnader mellan vår tid och Jesus tid, som märkligt nog inte tas upp i debatten. Inte heller hör man det predikas i kyrkorna särskilt ofta och knappast aldrig från plattformen i ett ”helandemöte”.

De krämpor och sjukdomar som plågar människor i Sverige i dag, kan inte jämföras med bibelns berättelser. Inte heller går det riktigt att jämföra vår situation med hur man har det i fattigare delar av vår värld.

En överväldigande majoritet av våra sjukdomar orsakas nämligen av vår livsstil:

Vi äter fel och rör oss för lite.

Vi stressar för mycket och sover inte tillräckligt.

Vi dricker för mycket alkohol och röker.

Dessutom fyller vi vår vardag med kemikalier och gifter som vi inte vet något om.

Så långt handlar listan om tydliga eller ska vi säga rent fysiska samband mellan livsstil och sjukdom. Listan kan dock göras betydligt längre om vi lägger till hur vårt sätt att leva också leder till psykiska påfrestningar och ohälsa, som inte sällan tar sig uttryck i kroppsliga sjukdomar eller symptom.

Den avgörande skillnaden som talar till vår nackdel är det faktum att ingen i vårt samhälle kan hävda okunskap och att man så att säga handlar i god tro. Nej, alla utan undantag känner till dessa samband. Om vi tror att Gud är "densamme i går och i dag och i evighet", måste Jesu ord: "gå och synda inte mer" också gälla i dag. Ett halvt evangelium är ett falskt evangelium. Att be Gud om helande från de sjukdomar man själv varit med och skapat, utan att samtidigt förändra sin livsstil, är att be Gud om undantag från livets naturlagar.

Gud vill hela människor i Sverige i dag, men medlet är inte stora ”helandemöten”, utan ett helt evangelium.

Fredrik Jacobsson, Säter

Fler artiklar för dig