Debatt

Guds omsorg och kärlek direkt in i vardagen

Fem exempel som har tagit tag i mitt liv, det handlar om vår andliga välfärd.

Det har varit en intressant och spännande fördjupning angående de andliga gåvorna i tidningen Dagen. Guds generositet ger oss mer än vi kan omfatta och han låter oss samtidigt få del av det vi inte ens behöver be om.

Jag vill dela med mig av fem exempel som har tagit tag i mitt liv, som belyser Guds omsorg och kärlek direkt in i din och min vardag.

Han smörjer vårt huvud med olja och låter vår bägare flöda över, står det i psalm 23. Flöda över betyder överfullt. Det innebär att vi når bortanför ytspänningen. Det blir ett överflöd, där ingenting går till spillo i bägaren, som resulterar i ett spännande flöde i vårt liv.

Han omsluter dig på alla sidor och håller dig i sin hand kan vi läsa i psalm 139. Det är en gåtfull och oförklarlig omsorg, som innebär att i Guds omslutenhet är vi mest effektiva, mest formbara, mest tillgängliga, mest skyddade, ja, vi är mest av allting. Det handlar om vår andliga välfärd.

Han är över dig, han är bakom dig, han är vid din högra sida och vid din vänstra sida. Han är under dig och han är framför dig. Det är den totala omslutningen, som bonus och extra skydd, håller han dig i handen.

Han har välsignat oss, med all den andliga välsignelse som genom Jesus finns i himlen, står det i Efesiebrevet 3. Du och jag blir en välsignelse, genom att vi är välsignade. Det handlar inte om en flik, droppe eller ett duggregn av himmelsk välsignelse, utan ett flöde av all den välsignelse, som finns i himlen.

Så rik är den nåd, med vilken Gud har låtit all vishet och kunskap flöda över oss, står det i samma brevs första kapitel. Det är ett flöde som gör oss till medvetna och jordnära kristna. Det handlar om vardagsvishet och vardagskunskap, precis där vi befinner oss.

Om någon av er brister i vishet, ska han be till Gud, som alltid är beredd att generöst ge av sin vishet, till alla som ber om det läser vi i Jakobs brev kapitel 1. Det här är en nivå till i Guds utdelning av den exklusiva visheten. Det kan vara bra att brista ibland, i någon form, så vi får vara med och uppleva den exklusiva visheten. I en gränslös kärlek och gränslös nåd, få vi del av hans exklusivitet. Gud har lovat att vi ska få det vi ber honom om.

Alf Daniel Blomquist,

Leksand

Fler artiklar för dig