Debatt

När får Lina ”new age” Sandell kritik?

Några bekymrade bröder har lyft fram en av våra mest älskade sånger till en teologiskt korrekt granskning och funnit den bristfällig. Man saknar både synd och skuld och lite annat.

Nåväl. Vore det då inte också på sin plats att till exempel lyfta fram Lina Sandell och hennes i så fall ur samma synvinkel alldeles förfärliga sånger: ”Tryggare kan ingen vara” eller ”Blott en dag”. Jag menar – Guds lilla barnaskara är trygg där hos Gud, men synden då? Och omvändelsen? Var finns den? Eller ”Blott en dag” med sin uttalat positiva bild av vår vila i Faderns händer. Hur kan den få sjungas alls om vi nu ska vara teologiskt korrekta? Där står ju inte en rad om vår uselhet och vårt behov av omvändelse. Är det inte lite new age över den där gränslösa kärleken …

Nej, kära bröder. Listan på sånger som kunde kritiseras med samma trångsynthet som mall kunde göras lång. På samma sätt som ingen predikan eller vittnesbörd kan ge hela den evangeliska sanningen så kan ingen sång göra det heller. Gläds i stället över mångfalden av uttryck där allt tillsammans ger helheten. Och gläds över alla de tusentals unga och äldre som nåtts av Guds kärleks milda vindfläkt in i sargade och ledsna hjärtan av Ingemar Olssons sång och andra sånger som kanske inte alls uppfyller era kriterier av korrekt teologi. Vår Herre är nog stor att tåla våra bristfälliga uttryck. Kanske vi ibland bör vara det också?

Tomas Söderhjelm

Fler artiklar för dig