Debatt

Om en alternativ evolutionsteori

I dag kan man tycka att det saknas ett tydligt alternativ till den ateistiska och materialistiska teorin/tron Fri evolution. Alternativet måste omfatta att arter har varianter och att de kan anpassa sig.

Den teorin/tron är inte verifierad med ett enda tillräckligt utrett exempel. Och det finns mycket som talar mot den. Det behövs ett alternativ. Man kan illustrera den nya teorin/tron genom att utgå från vad den kreativa, intelligenta människa kan göra.

I det första exemplet utvecklar människan ett datorsystem. Först konstruerar hon datorns elektronik och program. Sedan anpassar hon dem till de aktuella tillämpningarna. Slutligen använder man datorsystemet rutinmässigt. Utvecklingen sker i två steg: Konstruktion och anpassning.

I det andra exemplet manipulerar människan DNA hos växter. Först byter hon ut sjok av DNA. Sedan förädlar hon fram önskade egenskaper, som nu finns i den nya arvsmassan. Slutligen odlas den nya växten rutinmässigt. Utvecklingen sker i två steg: DNA-manipulering och förädling.

Exemplen visar – faktum – att den kreativa intelligenta människan kan skapa produkter som har inbyggda möjligheter till variation och anpassning. Även sådana som har liv. I dessa fall vet man med säkerhet att Fri evolution inte har skapat de flexibla konstruktionerna. Därifrån är det inte långt till att tro, att universum har en Skapare, som kan skapa på samma sätt som människan, men oändligt mer avancerat. Och att människan är Skaparens avbild.

Tyvärr anger den svenska skolans styrdokument i dag att undervisningen ska utgå från Fri evolution (materialism och ateism). Det innebär att den tar en bestämd ställning i frågan: För eller emot en Skapares existens. Styrdokumentet missar en mycket en viktig del av religionsfriheten! Skolan, i ett demokratiskt samhälle, ska stödja religiös valfrihet och inte ersätta den med overifierade teorier.

Göran Gremyr,

Oskarström

Fler artiklar för dig