Inte heller de här julhelgerna har budskapet om Guds plan för att rädda mänskligheten fått mer gratishjälp än nödvändigt av icke-kristna medier. Det går bland annat att se i Retrievers mediearkiv där Jesus nämndes 1 169 gånger under december och Gud 2 025 gånger, medan tomten nämndes 4 003 gånger och julklappar 3 939 gånger. Vi kan förstås välja att se förhållandet som att allt är i sin ordning – det är knappast den sekulära journalistkårens uppgift att sprida evangelium – men låt oss slå fast att medierna är en stor underutnyttjad möjlighet för kristna i Sverige.
Jag arbetar med politisk kommunikation. Det är ett område där, tro det eller ej, så lite som möjligt lämnas till slumpen och där ett oräkneligt antal personer arbetar för att deras respektive parti ska få så mycket och så positiv publicitet som möjligt. Andra idédrivna organisationer arbetar minst lika metodiskt med PR och kommunikation. För att inte tala om näringslivet, där företag kan satsa rena fantasisummor på att du och jag ska få höra just de nyheter som gynnar dem.
Världens bästa nyheter finns dock inte hos ett aktiebolag, en välgörenhetsorganisation eller ett politiskt parti utan hos efterföljarna till Jesus från Nasaret. Det budskapet kan nå många fler.
I en tid då mediernas rapportering ofta framställer den kristna tron som en myt och då kunskap om Bibeln inte längre är allmänbildning finns all anledning att flytta fram positionerna när det gäller massmediekommunikation.
Människor hämtar till stor del sin världsbild från medier, vare sig vi talar om traditionella massmedier eller sociala medier och internet. Självklart ska inte strävan att möta människor en och en, eller i samband med gudstjänster och mässor, minska i antal eller omfattning. Men genom medierna finns möjlighet att nå fler. Med ett ökat mediegenomslag kan fler höra talas om budskapet om Jesus. Fler kan få en positiv bild av honom. Fler kan få kännedom om de sammankomster som församlingen arrangerar.
För många av oss handlar stegen framåt i relationen till medierna konkret om att lära sig mer. Hur arbetar en redaktion? Hur hittar man det största möjliga nyhetsvärdet? Vad ska man tänka på i en intervjusituation för att budskapet ska gå fram? Hur skriver man en opinionsbildande insändare? Hur får man ut mer av de sociala medierna? Med ökad kunskap på dessa och andra områden finns en större chans att nå ut. Med en genomtänkt strategi blir chansen ännu större.
De senaste dagarna har tv-nyheter rapporterat om hur kyrkor har ordnat sovplatser för hemlösa. En del kristna företrädare har möjlighet att skriva en krönika sin lokaltidning. Hillsong Stockholms tv-gudstjänster har nått rekordmånga tittare. Svenska kyrkans annonser har uppmärksammats för dess kreativitet. Inspirerande exempel finns också på hemsidor, Youtubekanaler, Twitterkonton och Facebooksidor.
Samtidigt hårdnar konkurrensen om människors tid och uppmärksamhet. Andra delar av samhället ligger ofta långt före den kristna kyrkan i mediearbetet. Det avspeglar sig förstås i vilket budskap som når ut till den som konsumerar tidningsartiklar och tv-program.
Det finns potential att berätta för fler människor i Sverige om Jesus genom att bättre nyttja medierna. Enskilda troende, församlingar samt centrala ledningar för samfund och kyrkor bör fundera över hur ett sådant arbete för evangeliets skull kan göras bättre.
Om inte annat skulle det göra en stor skillnad för de människor som behöver få höra om världens bästa nyheter.
Simon Olsson, pressekreterare (KD), Sollentuna