Debatt

Utan GT blir Jesus bara ”vem som helst”

Enligt Matt 5:18 har “allt” skett först när himmel och jord har förgåtts

Vi tackar Vesa Annala för hans respons på vår insändare (22 november) om innebörden av evangelium, även om vi är mindre tacksamma för att han adresserar oss genom den sektion av Galaterbrevet där Paulus uttalar förbannelse över sina meningsmotståndare ("ett annat evangelium"). Vi tror oss dela många grundläggande övertygelser med honom. I Herren Jesus finns vår frälsning - inte i omskärelse, eller i att hålla bud i den mosaiska lagen.

Men där Annala understryker vikten av att läsa den hebreiska Bibeln i ljuset av Jesu person och verk, menar vi att det är svårt att förstå Jesu person och verk utan att betrakta dem i ljuset av det ”gamla” testamentet. Vem är Jesus, ifall Han är frikopplad från sin historiska kontext? Nyandliga grupper, islam och mormonism är några av de strömningar som har ”historielösa” svar på denna fråga, och Annalas tolkningsprincip öppnar tyvärr upp för denna olyckliga mångfald. Utan att förstås i ljuset av den hebreiska Bibelns profetior kan Jesus vara ”vem som helst”.

Läs mer: Löftena uppfylls i och med Jesus

Läs mer: Vad har Gud lovat egentligen?

Förhåller vi oss i stället till Bibeln på det sätt som David Termén förslår (30 november), där GT får belysa NT, finner vi bland annat att Abraham ska bli till en stor nation som ska ärva Kanaans land (1 Mos 12 och 22), att det judiska kungahuset av Davids ätt ska bestå för evigt (2 Sam 7), och att Herren ska förlåta Israels synder och fylla Sitt folk med Sin egen Ande – med syftet att Israel ska hålla Guds lag fullt ut (Jer 31, Hes 36).

Att Annala inte ser referenser till dessa löften i NT är logiskt, eftersom han bortser från den hebreiska Bibelns ”bakgrundsinformation”, och därför inte kan identifiera till exempel Heb 8:8-12 i sitt skriftliga sammanhang av Jer 31. Det gör också att han ovetandes glider förbi referenser som Apg 21:20, om att de första Jesustroende i Jerusalem höll strängt på lagen. När Annala avslutningsvis hänvisar till 2 Kor 1:20 som ett argument för sin tolkning av NT, verkar han ovetandes om att både Svenska Folkbibeln och Bibel 2000 gör en något bedräglig översättning, där de lägger till ett bakåtsyftande “har fått”, som inte finns i den grekiska grundtexten.

Självklart är Jesus navet i vår tro, och "ja:et" i relation till Guds samtliga löften - men det är inte detsamma som att påstå att alla löften i GT nu enbart ska tolkas genom skeenden i Jesu liv. Enligt Matt 5:18 har "allt" skett först när himmel och jord har förgåtts - något som i Upp 21 blir en verklighet efter en lång rad av yttersta-tiden-skeenden, som ännu ligger framför oss. Det kommer mera.

Stefan Larsson

David Åhlén

Johannes Wiklander,

Nätverket Mishkan

Fler artiklar för dig