David Fiske predikar helst om Guds nåd

När två tonåringar dog av sjukdom i den ungdomsgrupp som David Fiske ledde blev livets allvar tydligt.
– Det har påverkat mig mycket.
I dag möter han nysvenskar i en mångkulturell kyrka i Lindesberg.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Familj

Hur svarar man på den svåra frågan: varför ska sjukdom drabba oss? Teologi och teori kan ge verktyg att närma sig problemet. Det finns många bra svar på ondskans problem, menar David Fiske.

– Men om man ställer frågan utifrån en personlig upplevelse, då hjälper inte de teoretiska svaren. Då är mitt svar att lyssna och finnas där. Att vara en axel att gråta mot. Närvaron är viktigare än ett långt resonemang, säger han.

Det här var vad som hände när två tonåringar på kort tid avled i sjukdom för tio år sedan. David Fiske var ungdomspastor i församlingen där ungdomarna var med. Han fick dela sorgen på nära håll.

– De åren formade många bitar hos mig, vad jag tycker är viktigt och hur jag ser på den kristna tron. Det fick mig också att fundera på hur man kan hjälpa unga att utveckla en tro som bär genom livet.

Han säger att tvivlen måste få släppas fram.

– De får inte sopas under mattan, för de växer och välter oss. Men tar man fram tvivlen när de kommer är de inte så farliga.

– Jag har inte alla svar, men min tro kretsar kring honom som har alla svaren, nämligen Jesus. Mina ord om honom är inte kompletta. Men jag kan peka på honom som kan bära allt och klara allt, vilket gör att jag själv slipper.

De här händelserna ligger som sagt några år tillbaka i tiden. I dag är han inte längre ungdomspastor, utan ”vanlig” pastor och föreståndare. I Kristinakyrkan i Lindesberg.

Kanske känner förresten Dagenläsaren igen efternamnet – Fiske. Hans pappa Bengt är också pastor och har uppmärksammats för att han flyger runt i ett Cessnaplan för att predika fred och försoning. David Fiske har dock fötterna på jorden, både bildligt och bokstavligt talat.

Kristinakyrkan har sedan starten för tio år sedan varit mångkulturell. Den är ansluten till både Evangeliska frikyrkan (EFK) och Equmeniakyrkan.

– Över hälften av medlemmarna är födda utanför Europa. Vi har folk från många olika kristna traditioner och många har konverterat och fått offra mycket för sin tro. Det är en rikedom att få vara med i en församling där vi inte är så lika varandra. Då förstår jag Gud bättre, säger han.

Är det något särskilt du betonar när du predikar för denna blandning av människor?

– Nåden är ett ämne som jag gärna vill landa i. Jag vill gärna predika mer om hur Jesus är, än om hur vi ska vara.

Han låter optimistisk i sitt tonläge, och samtidigt jordnära i sin tro.

– Vi lever i ett samhälle med väldigt lite nåd och få nya chanser. Då tycker jag att det är viktigt att predika om en Gud som är nådefull och vill att vi ska leva ut den. Jag möter nysvenskar och asylsökande som inte blir trodda. Det har påverkat mitt sätt att prata.

– Jag vill betona en Gud som välkomnar. Om Europa stänger sina gränser, så har vi en Gud och en församling som är öppen.

David Fiske

Aktuell: Fyller 35 år den 10 januari.

Gör: Föreståndare i Kristinakyrkan, Lindesberg.

Bor: Lindesberg.

Familj: Frun Maria, 34, barnen Edvin, 9, och Vilgot, 7.

Lyssnar helst på: Power metal och isländsk musik.

Läser helst: Deckare och böcker om kyrkohistoria.

Favoritbibelord: Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också ska fullborda det intill Kristi Jesu dag (Fil 1:6).

Annons
Annons
Annons
Annons