Hennes tv-program om Jesus kan ses av miljoner

Hennes tv-program i kanal Hayat har potential att nå 200 miljoner turkisktalande i hela världen. På kort tid har Gülhan Chindeh fått översvallande reaktioner för sina program om Jesus, livet och den kristna tron.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Familj

– Jag har fått den här uppgiften av Herren, att vägleda, trösta och ge svar på känsliga frågor. När jag först blev erbjuden programledarjobbet blev jag skrämd och ville tacka nej. Men nu förstår jag att Gud ger mig vishet och hjälper mig, säger Gülhan.

Hennes program i kanal Hayat kan ses via satellit, YouTube och Facebook. Det är både studioprogram och kortare egeninspelade klipp där hon filmar sig själv hemma när hon pratar med och om Gud. De längre handlar om tro, äktenskap, hedersvåld och förlåtelse. Familjeproblem och känslor som skuld och skam. Allt från det kristna perspektivet: Vad tycker Jesus att vi ska göra?

– En programledarkollega svarar på de teologiska frågorna och jag tar de mer känslomässiga. Jag försöker förklara och hjälpa till. Det finns alltid en lösning på problemen och det är Jesus.

Och responsen är enorm, de positiva kommentarerna flödar in. Hon uppskattas för sin behagliga röst, lugna sätt och sitt sätt att förklara. Hon ser tv-jobbet som Guds kall, vid sidan av jobbet som tolk, som hon älskar. Nästa inspelningsomgång är i början av juni i en utlandsstudio. Femton program ska göras på tre dagar och Gülhan undrar lite hur det ska gå.

– Men Gud älskar att överraska oss! Så det ska nog gå bra, skrattar hon och säger att hon länge velat tjäna Gud. Hon förstod bara inte att det skulle bli på det här sättet.

Hon är glad och känner sig lugn i dag, det är en fin period i livet. Men det har inte alltid varit så. Trosresan och livsresan har varit gropig och svår. Hon har hånats för sin tro, förtalats och utpekats som en konstig person.

– Jag kommer från en ortodox familj och där hade man väldigt lite förståelse för den som blir frälst och, som jag, vill tillhöra Jesus helt och hållet, berättar hon.

Gülhan föddes och växte upp i Turkiet. När hon var 17 flyttade hela familjen till Tyskland, sedan träffade hon sin blivande man, flyttade till Sverige och gifte sig tidigt. Hon fick tre barn och ett bra liv, även om mannen inte delade hennes djupa tro. Fram till 1990-talet var det mesta bra, tills familjen började drabbas av sjukdomar och ekonomiska svårigheter. Gülhan fick en svår depression.

– Jag har fallit och rest mig många gånger i mitt liv. Jag har varit med om flera traumatiska händelser, det känns som att jag har gått genom eld. Och det har hänt att jag lämnat kyrkan och då blev allting ännu värre. Men när jag har ropat på Jesus har han alltid svarat och det har alltid blivit bra.

– En gång skickade han två änglar till mig som hette Anita och Anita. De bjöd in mig till en hemgrupp och jag blev helad från depressionen.

En gång, försjunken i djup bön, hörde hon Gud säga till henne: ”Du ska valla mina får.”

– Jag trodde det var ett skämt. När jag sedan förtalades och hånades som mest brukade jag gå ut med hunden och då pratade jag med Jesus. Och jag frågade: ”Hur länge till ska du låta människor behandla mig så?” Och han svarade: ”Du vet inte vad jag har förberett för dig.”

Och sedan hände det sig att hon fick kontakt med kanal Hayat, som hon tittat på sedan den började med sina sändningar. Nu var det dags för henne att ”valla fåren”.

– När man fyller sig med Guds ord, då ger det skörd, säger Gülhan.

– När jag nu ser tillbaka och på vad jag har i dag ber jag till Gud: ”Låt mig inte glömma vilka under du har gjort för mig.”

Annons
Annons