Så vill Svenska kyrkan möta nya begravningtraditioner

När Birgitta Söderlund, stiftsadjunkt i Stockholms stift, kom i kontakt med Sveriges begravningsbyråers förbund och Fonus i samband med arbetet med den nya kyrkohandboken tog samtalet en oväntad vändning. "De överöste mig med en massa frågor om förändringar i svenskarnas begravningssedvänjor. Då fick jag syn på de utmaningar vi står inför som vi inte märker i det vanliga arbetet."

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Familj

En förstudie genomfördes av forskaren Lena Edlund och resultatet har blivit skriften ”Begravningsseder i förändring”, som ska inspirera till samtal och bearbetning av den nya begravningssituationen.

Birgitta Söderberg menar att Svenska kyrkan inte riktigt har hängt med i hur svenskarnas syn på begravningsceremonier är på väg att förändras.

– Kyrkan har inte behövt tänka efter. Vi har en stor andel av begravningarna, så det har inte behövts göra några förändringar.

En förändring är att var tionde stockholmare begravs utan ceremoni och denna grupp växer.

– En av tio är otroligt många människor, säger Birgitta Söderberg. Vi vet inte riktigt vad som ligger bakom siffrorna. Man kanske samlas hemma i stället och känner inget behov av någon officiell ceremoni.

När Birgitta Söderberg höll ett föredrag om begravningstraditioner tillsammans med muslimer och judar fick hon ytterligare en aha-upplevelse. Muslimen berättar om hur de gör den döde fin och förbereder henne för himmelriket. I den judiska församlingen finns också ett begravningssällskap som tar hand om den döde. Birgitta Söderbergs svenskkyrkliga berättelse handlade om att de anhöriga som är kvar tas om hand på ett gott sätt.

– De judiska och muslimska företrädarna var förvånade över vårt förfaringssätt.

– Jag försökte förklara att vi har ett sekulariserat, individualiserat och rationaliserat samhälle. Vi gör det inte dåligt för de döda, men vårt liv stannar inte upp för döden, det finns inte riktig tid för den. Men om vi kommer i närkontakt med döden, när någon nära vän är döende, då kan vi lägga ner mycket tid.

Birgitta Söderlunds analys är att svenskens begravning har gått från att vara en övergångsrit för den avlidne, till att vara detsamma för de anhöriga.

Vad ska ni som kyrka göra?

– Vi behöver erbjuda begravningsgudstjänster på olika sätt. Det kan vara en ceremoni vid den döda hemma. Det finns även kapell vid sjukhusen, ceremonin och riten kommer kanske att ske där. Det skulle vara härligt om människor visste att det var lätt att få tag på en präst som kan göra hembesök för en begravning hemma. Det här är kontroversiellt förstås. Men man kan se det som att man sträcker ut en välsignande hand in i hemmet.

Borgerliga begravningar blir fler, tror Birgitta Söderberg. Hon efterlyser samverkan mellan Svenska kyrkan och de borgerliga begravningsförrättarna.

– Min vision är att om tjugo år kommer vi att gå på både borgerliga och kristna begravningar, och då är det bra om de är lika i strukturen. Begravningsriten fungerar som bäst när vi känner igen oss i den.

Val 2018
Skogsbränderna
Annons
alkohol i kyrkan
Annons