Vägen från förföljare till Jesu efterföljare

Markus Holmbom försökte övertala andra att kristen tro är falsk men blev själv övertygad om att Bibeln är sann.– Jag blev kraftigt överbevisad när Gud talade till mig genom Bibelns ord, berättar han.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Familj

Sedan fem och ett halvt år är Markus Holmbom pastor i pingstkyrkan i Skellefteå. Där har han bland annat arbetat med flyktingar och nyanlända.

– Under de senaste fem åren har mellan 30 och 35 muslimer blivit kristna, berättar Markus som är en av flera personer som varit involverade.

I höst har han delvis fått and­ra arbetsuppgifter, vilket innebär att han är ansvarig för församlingens cellgrupper.

– Cellgruppen kompletterar­ gudstjänsten. I cellen är det lättare att lära känna varandra, hjälpas åt i bön, samtala och att bjuda in icke kyrkvana.

Markus har en plan för hur grupperna ska utvecklas och satsar på ledarträning för cellgruppsledarna. Att han själv skulle bli pastor och kristen ledare var långtifrån självklart.

Markus föddes i Centralafrikanska republiken där hans föräldrar jobbade på ett missionssjukhus under ett par år.

När han var sex år flyttade famil­jen hem till Skellefteå och föräldrarna tog med honom till kyrkan (EFS i Skellefteå). Men Markus vantrivdes.

– Jag upplevde det som att kyrkan hämmade min glädje och begränsade min frihet. Därför blev jag redan i tioårsåldern för besvärlig att ta med till kyrkan, förklarar han.

Under de följande åren blev Markus avståndstagande till kyrkan i stället en sannings­fråga. Därför började han allt ivrigare vilja övertyga kyrkfolket – inklusive sina egna föräldrar – att kristen tro är falsk.

Med målet att använda evolutionsteorin för att motbevisa religiösa övertygelser kom han att studera biologi på Umeå universitet.

– Ateisten Richard Dawkins hade varit stolt över mig då, skämtar Markus vars studier tog en vändning.

– Ärliga slutsatser av vad jag lärde mig i biologin fick mig att av naturvetenskapliga skäl börja ifrågasätta min ateism.

Så småningom ledde detta ifrågasättande honom till ett kritiskt men öppet granskande av kristen tro.

– Min bearbetning av kristen tro var framför allt en intellektuell prövning men Jesus överraskade mig genom att tala till mig personligt genom Bibeln och överbevisa mig om att det som står där är sant.

Likheter finns mellan Markus omvändelse och aposteln Paulus.

– Paulus stenade kristna medan jag slogs med ord, konstaterar Markus som inte vill jämställa sina egna prestationer med apostelns.

Så lite tillspetsat kan man kanske säga att Markus Holmbom, precis om Paulus, har gått från förföljare till efterföljare.

Som nykristen 21-åring gick Markus på Götabro bibelskola. Och via studier på Teologiska högskolan i Stockholm återvände han sedan till Skellefteå.

I februari 2014 uppmärksammades Markus här i Dagen – när han i slutet av en predikan i kyrkan gick ned på knä och friade till Tina, som nu är hans hustru.

– Det var lite läskigt, men gick ju bra, skrattar Markus och summerar tillvaron:

– Jag trivs med livet och tror att jag hamnat på rätt plats. Att vara pastor är spännande.

Läs mer: Bibeln visade väg till odling utan maskiner
Läs mer: Desirée mötte Jesus på sängkanten
Läs mer: Jesus hjälte för graffitikonstnären Hende

Markus Holmbom

Aktuell: Fyller 35 år i dag.

Bor: I lägenhet i Skellefteå.

Familj: Gift med Tina, sonen Aron, 10 månader.

Gör: Pastor i pingstkyrkan i Skellefteå.

Intressen: Läsa teologisk litteratur, matlagning, umgås med familjen.

Favorit­bibelord: Hebreerbrevet 1:3: ”Sonen är utstrålningen av Guds härlighet och hans väsens avbild, och han bär allt med sitt mäktiga ord. Och sedan han fullbordat en rening från synderna sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden.”

Önskar sig: ”Inget särskilt. Men längtar efter att få bo i villa med familjen.”

Firar: ”Med familjen, vi blir ett 20-tal personer. Tina fyller år samma dag, så vi firar ihop (hon är ett år yngre)”.

Annons
Annons
Annons
Annons