Gunilla Svensson åker på new age-mässor och pratar om Gud

- Många tycker det är väldigt bra att vi är här.
Det säger Gunilla Svensson. Hon är en av en liten grupp kristna som besökt de flesta stora new age-mässor som hållits de senaste åren, för att sprida budskapet om Bibelns Jesus.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter Hur är attityderna mot er?- Många tycker att det är väldigt bra att vi är där, för då kommer kyrkan ut. Då får de reda på vad kyrkan står för. De vill inte gå till 'den där tråkiga kyrkan' annars. De har föreställningen att vi bara sitter i våra kyrkor och sjunger psalmer. Det finns också sådana som är avvisande, menar hon, de som inte vill ha något med kyrkan att göra. Men de flesta är öppna.- De blir så glada över att det är gratis i vår monter, allt annat kostar ju. Men Jesus är gratis!Vad är det stora värdet med att vara ute så här?- Att få berätta om sin kristna tro. När jag åker tunnelbana är det svårt att prata med människor men här kommer de fram och frågar 'tror du på det här?' och så kommer ett samtal igång. Det är så otroligt roligt och man får så mycket kontakter.Har ni förbön på plats också?- O ja, i den här miljön, där man prövar trumresor och resor i andevärlden och annat, är det inget konstigt med bön. Det vore snarare märkligt om vi inte gjorde det.Det är inte en stor grupp som ägnar sig åt evangelisation av den här formen. Vid något tillfälle har ett 30-tal personer varit engagerade under en mässa, annars är man ofta färre.Det finns en stor mässarrangör, Harmoni-expo, som står för de flesta mässorna inom new age-sektorn.Vad säger mässarrangörerna, ni vill ju egentligen undergräva deras verksamhet?- Det finns vissa restriktioner för oss numera. I början var det lugnt, då tyckte de att det var okej att vi skulle berätta om vår tro. Men några tyckte att vi var lite för radikala och några besökare hade blivit stötta och tyckte att vi bara pratade om Bibeln. Så fick vi lite restriktioner och dem har vi försökt följa. Att inte gå utanför vår monter och inte vara för "aggressiva" i vårt berättande till exempel.- Men vi har faktiskt också haft några med oss som varit lite klumpiga och gått omkring och sagt till de andra 'Det är bara skit det ni håller på med'. Man måste ju vara vis också.En faktor är att de kristna grupperna är en inkomstkälla för arrangörerna, precis som andra utställare.- De tjänar 8000-10000 kronor på oss. Vi får vara med, men de har ögonen på oss.Det är viktigt med den lokala förankringen, att ha stöd från en eller flera församlingar på orten. Några av de församlingar som stått bakom detta arbete är Södermalmskyrkan, församlingen Arken i Kungsängen och Märsta pingstförsamling. Pastorn i Arken, Linda Bergling, har varit annonserad på några av de senaste mässorna, som en del av det ordinarie programmet erbjuder hon helande.Man behöver förbereda sig i bön och fasta och läsa på om vad nyandlighet är, menar Gunilla Svensson.Hon och hennes vänner har också råkat ut för rejält motstånd. Vid ett tillfälle kom två kvinnor och försökte kasta förbannelser över dem. - Vi såg en kvinna komma fram och ta tag i ett kors som en kompis hade runt halsen och kvinnan säger 'Jag förbannar ditt kors'. Men min vän svarade 'I Jesu namn släpp mitt kors!' Och vi ser hur kvinnan bara flyger flera meter bort!När hon är ute och föreläser om new age i kyrkor och på bibelskolor möter hon en stor längtan även från andra att få vara med. Men hon möter också ibland attityden att "de människorna ska ni inte beblanda er med".Vi konstaterar att det finns olika synsätt på om och hur man ska föra dialog med nyandliga företrädare.- Det är viktigt med en dialog. Man kan inte möta en människa utan dialog, säger Gunilla Svensson. Men många kristna är beredda att anpassa sig så mycket att budskapet blir uddlöst. Jag tror man måste vara superskarp och säga att 'Så här och så här säger Bibeln, jag kan inte tumma på det'. Många nyandliga säger att "Jag är också troende", vad säger du till dem? - Känner man dem lite på pulsen så märker man att de inte alls tror på den Jesus som Bibeln talar om. De har gjort sig en egen Jesus. Kristus är i new age ett medvetandetillstånd och Jesus dog inte på korset.Om det faktum att kristna praktiserar yoga, och bara ser det som gymnastik, inte som religion, säger hon:- Men det finns ingen yoga utan hinduism. Det är indisk religion man utövar. Yoga betyder förening med ande, kropp och själ. Det handlar om att utsläcka liv och uppleva tomhet.
Annons
Annons