Då förenas det gudomliga och det mänskliga

En händelse lika obegriplig som skapelsen och livets uppkomst på vår jord.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Krönikor

Det finns nog inget i den kristna­ tron som väckt en sådan anstöt som det som sägs i texterna denna söndag. Att Maria blev med barn utan att en man var inblandad. Kan man tro på detta­?

Maria själv hade svårt med det. ”Hur skall detta ske? Jag har ju aldrig haft någon man” är hennes fråga. Och det svar hon får är: ”Helig ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig.” I det uttrycket ligger att detta är en händelse lika obegriplig som skapelsen och livets uppkomst på vår jord. Den ligger utanför den mänskliga tankens radie.

Författaren och poeten Eric S Alexandersson uttryckte sig så här: ”Vad jungfrufödelse och uppståndelse beträffar grubblar­ jag inte mer över sådant. För mig är solen, tusenskönan och rosen lika stora under.”

Vi står inför ett mysterium. Och när någon säger: ”Sånt här händer ju bara inte” så är det precis vad texten vill säga. Sånt här händer inte. Vi står inför något helt unikt. Det handlar om inget mindre än att det gudomliga och det mänskliga förenas på ett sätt som saknar motstycke.

”Den Gud som frambringar­ allt har brutit tystnaden och kommit vårt frågande till mötes”, skriver Anders Piltz. ”Den genom vilken allt blivit till har blivit ett skrikande barn. Tanken är svår att tänka, men den har blivit kristendomens poäng.”

Tar man bort den poängen tar man bort det som ger den kristna tron dess unika kraft och mening. Jesus blir en vishetslärare, i raden av andra, men står han i detta unika förhållande till Gud, som dagens texter förmedlar, har han något mer att ge. Då förmedlar han Guds närvaro in i vår värld. Då är det möjligt för den kämpande och frågande människan och hitta ett svar på sitt livs gåta. Då har en avgörande seger ägt rum när han gick i närkamp med alla destruktiva krafter i sin död på korset och uppstod från de döda.

Och inte bara det. Bibeltexterna denna dag låter oss se ytterligare konsekvenser av denna oerhörda händelse. De låter oss se konturerna av en värld som ska förvandlas. ”Han skall härska över Jakobs hus för evigt, och hans välde skall aldrig ta slut.”

Maria är omtumlad. Undra på det. Vart ska hon ta vägen? Finns det någon som kan förstå henne? Hon får konkret vägledning. Hon lämnas inte ensam. Hon uppmanas att söka upp sin släkting Elisabeth. Hon gör så och Elisabeth förstår omedelbart vad som händer och Maria börjar förstå att hon är indragen­ i ett dramatiskt ingripande i historien. ”Stora ting låter den Mäktige ske med mig” säger hon. Och så släpper hon loss i en underbar lovsång.

Inte underligt att den lovsången har inspirerat de stora musikaliska genierna Palestrina – Bach – Buxtehude – Rachmaninov – Monteverdi – Vivaldi och många fler.

Vi kan inte förstå det som händer i dagens texter, men lovsång är rätt attityd till det som sker. En lovsång med den allra djupaste klangbotten.

Läs fler Inför helgen-krönikor

Alla tidigare artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons