Frida Park: Varje människa är ett ovärderligt hantverk

Människan är skapad – designad – till Guds avbild­.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Krönikor

När jag har haft en stressig dag, tankarna snurrar och kroppen känns trött och sliten har jag en strategi. Andra må ta en springtur eller läsa en djup bok. Jag bejakar min inre tant och tittar på Antikrundan.

Det är något nästan religiöst över den hänförelse­ ett nött matbord från 1600-talet förmår väcka. Och visst är det fantastiskt att det har överlevt till våra dagar. Tänk alla måltider det har varit med om. Skratt, gemenskap och sötebrödsdagar, men kanske också tomma tallrikar, hungrande magar, tårar och en och annan näve i den slitna bordsskivan. Om det hade kunnat tala hade bordet haft ovärderliga erfarenheter och minnen att berätta om. Nu kan det inte det, i stället har det fått Knut Knutson som sagesman.

Det är klart att det blir bra tv när en till synes struntsak visar sig vara värd många kronor och ören, men det är inte det enda som fascinerar. I en tid då yta, utseendeperfektion och trendmässiga dagssländor premieras känns det befriande att se det som är äldre, kanske naggat och slitet, använt och älskat, inhysta entusiasm och en ofta förvånande frikostig värdering hos experterna. När de ska avgöra ett föremåls värde tittar de bland annat på:

Nyttan – är det användbart och lätt att passa in i tillvaron?

Utseendet – är det vackert och felfritt enligt skönhetsnormer?

Efterfrågan – är det många som vill ha föremålet stiger värdet. Och tvärtom.

En lampas, tavlas eller rings marknadsvärde påverkas av rådande trender och normer i samhället­ – ungefär som sekulärhumanismens syn på ”alla människors lika värde”. Utan en fast förankring för värdeskalan finns det en fara att frågan om nytta, utseende eller efterfrågan gör att människovärdet blir godtyckligt. Det blir tydligt inte minst i den mycket aktuella debatten gällande aktiv dödshjälp.

Den kristna synen på människovärdet grundar sig i att människan är skapad – designad – till Guds avbild och älskad av Gud, vilket ger henne ett okränkbart och absolut värde. Här skiljer sig den kristna synen radikalt åt från den darwinisitiska – med förakt för det svaga och sjuka – och Nietzsches elitistiska människosyn.

I Antikrundan talar man om försäkringsvärde, marknadsvärde och affektionsvärde. Oavsett de övriga två kan affektionsvärdet vara stort – ett föremål kan vara värt mycket, eller till och med ovärderligt, eftersom det är älskat.

Vi är nästan två miljoner svenskar som sitter bänkade i tv-soffan när Knutson kryper under malätna byråar, knackar på eklådor, smeker ett spegelkröns rundade form och drar ned glasögonen till nästippens yttersta spets för att inspektera en bleknad signatur. Ett skickligt hantverk i originalutgåva av en stor designer tingar ett riktigt högt värde. Lite som du och jag – ovärderliga, oavsett om vi är otrendiga, olönsamma eller kantstötta.

Annons
Annons
Annons
Annons