Utan relationer blir tron steril

Vår tro måste flöda fram ur vår relation med Gud och resultera i djupa relationer med andra människor.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Krönikor

När Jesus började sin verksamhet hyrde han inte en jättearena, startade en e-postlista eller satte upp affischer i hela Jerusalem. Nej, det första han gjorde var att han samlade en grupp följeslagare. Han kallade dem sina vänner.

”Han utsåg tolv som skulle följa honom och som han skulle skicka ut att predika”, skriver Markus (3:14). Jesus hyrde inte en grupp män som skulle utföra ett arbete. Han ville ha gemenskap med dem först så att de sedan skulle kunna predika det de lärt av honom.

I många delar av kyrkan har vi glömt hur viktigt detta är. Vi har utvecklat en modell där vi drivs av aktiviteter och fokuserar på kändisar mer än på genuina relationer. Vi uppför teaterliknande byggnader där stora grupper av människor ska lyssna till en person som talar. Sedan ska de snabbt ut så att nästa grupp får plats Många får aldrig en chans att diskutera vad de har lärt sig, de blir aldrig en del av en liten grupp och de får inte chans till lärjungeskap på tu man hand. I stället för relationer öser vi på med teknologi. Vi tror att snygga videoklipp och häftiga lovsångsteam lockar. Jag tror inte att det stämmer. Det som är trendigt kan snabbt bli ytligt.

Jag har fått nog av steril religion. Det handlar inte om att samla stora människomassor, fylla alla stolar och locka fram stormande applåder. Vår tro måste flöda fram ur vår relation med Gud och resultera i djupa relationer med andra människor.

Jag säger till kristna över hela världen att de behöver tre sorters relationer, vid sidan av sin familj.

1. Paulusar. De är andliga fäder och mödrar som du litar på. Vi behöver alla äldre och klokare kristna som kan vägleda oss, be för oss och ge oss råd. Gud gav Rut en Naomi, Joshua en Mose och Ester en Mordecai. Be Gud om en mentor!

2. Barnabasar. De är andliga kompisar, nära hjärtevänner. De vet allt om dig men älskar dig ändå. De är villiga att säga ifrån i klartext om det behövs. De hjälper dig att stå emot personliga frestelser, de erbjuder ett öra som hör och en famn att söka tröst i. För att få en trogen vän måste du själv vara en. Vänta inte på att din Barnabas ska komma till dig – gå och hitta honom eller henne.

3. Timotheosar. De är yngre kristna som du hjälper att växa. Jesus har inte sagt att vi ska samla människomassor, däremot att vi ska skapa lärjungar. Att bygga relationer som leder till lärjungeskap tar tid och energi men är en av de värdefullaste erfarenheterna i livet. Liksom Paulus måste vi hitta våra timotehosar och satsa på dem. Det handlar inte om att predika för dem utan att bygga en genuin gemenskap. Om vi inte blir deras mentorer nu kommer de inte att springa vid vår sida när det är dags att lämna över stafettpinnen.

Det kristna livet handlar om en levande, kärleksful relation med Gud – men det är inte allt. Jag ber för att du ska öppna ditt hjärta och investera i människorna runt omkring dig.

Annons
Annons
Annons
Annons