Vem är Sackaios i din närhet?

Från att ha varit en del av ett samhällsproblem blir han en del av lösningen.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Krönikor

Få saker är så intressanta som berättelser om människors väg till personlig tro. Där Gud som tidigare inte funnits med, eller haft sin plats långt ute i marginalen, blivit det viktigaste i livet.

Bibeln har flera exempel på det. Dagens text är ett sådant och fast det hände för länge sen har det direkt anknytning till många i dag.

Man kan undra vad som förde ut den här mannen på stan den där dagen och vad som fick honom att klättra upp i ett träd för att se bättre. Var det sensationslystnad, att han inte ville missa det alla just då pratade om, eller något annat. Av texten framgår att det var något annat som rörde sig på ett djupare plan i hans liv.

Folket kallade honom syndare, vilket kan betyda att han var oärlig, någon som inte brydde sig om lagar och förordningar. Men ordet kan också betyda religiöst ointresserad. Av sammanhanget förstår vi att det snarare är så att Sackaios passar in där.

I så fall kan vi tänka ungefär så här: När folk gick till synagogan på sabbaten stannade Sackaios hemma och grejade i sin trädgård. Eller när folk begav sig till Jerusalem för de stora högtiderna red han på sin åsna till Döda havet för att ta ett svalkande dopp. Religionen intresserade honom inte.

Men så hade han hört talas om Jesus, och det hade gjort honom intresserad. Han ville gärna se vem denne Jesus var. Och Jesus såg honom där han satt i trädet.

Runt omkring oss finns människor som har det ungefär så här. Religionen så som den utövas i kyrkor och gudstjänster är ointressant för dem, men det betyder inte att gudsfrågan är avskriven. Då är det viktigt att vi som är troende inte gör som folket i Jeriko och placerar in dem i facket ”ointresserade” eller ”syndare”, utan att vi ser vad Jesus såg och förstår att för många rör det sig mycket under ytan.

Jesus erbjöd Sackaios ett samtal. Vad som sades vet vi inte, men vi har anledning att tro att Jesus sa det han brukade säga i liknande situationer. Kanske något om källan med ett flöde som ger evigt liv. Att komma i förbindelse med grundvattenkällan, Gud själv. Kanske tog han upp det om fadern som väntade på den förlorade sonen, som vill upprätta gemenskapen med dem som gått andra vägar.

Kanske talade han om förlåtelse för synden ”som en gåva för den som vill ta emot den”. Vad han än sa så handlade det om den personliga gudsrelationen.

Att något verkligt hände förstår vi av det Sackaios säger: ”Hälften av det jag har ger jag åt de fattiga och har jag lurat någon på något, betalar jag fyrdubbelt igen”. Från att ha varit en del av ett samhällsproblem blir han en del av lösningen.

Det får Jesus att spontant utbrista ”I dag har frälsning kommit till det här huset”.

pastor, skribent­ och evangelist

Kyrkledarna som barn
Terrordådet i Spanien
Annons
Annons
Andens gåvor
Annons
Annons