Bokrecension: Det överflödande hjärtat – om evangelisation

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Mikael Hallenius

Det överflödande hjärtat – om evangelisation

Marcus förlag

Evangelisation. Ett ord som väcker olika reaktioner hos oss alla. För en del obehagliga minnen från möten med personer som hotat med helvetet. För andra en uppgift som de med glädje tar på största allvar. I ”Det överflödande hjärtat” får vi en kärnfull beskrivning av Mikael Hallenius, pastor och lärare på Örebro teologiska högskola, syn på detta ämne. Boken är inte en piska som vill driva ut folk på gatorna, utan en inblick i en evangelist hjärta som bultar för att människor ska få möta Jesus.

Hallenius utgår från Johannes 4:4–42, berättelsen om Jesu möte med kvinnan vid brunnen. Utifrån detta bibelställe beskrivs hur det finns ett ständigt behov av att sprida evangeliet, vad evangeliets innehåll är och vad tid har med evangelisation att göra. Han skriver också om att evangeliet sätter tillbedjande i rörelse, hur de goda nyheterna både bär och besvärar oss samt att vi blir vittnen i en ”kosmisk rättegång.” Tilltalet är direkt, uttrycken stundtals dramatiska och den som hört Hallenius tala kommer känna igen formuleringar likt ”Änglarna jublade och demonerna darrade.”

Jag uppskattar Hallenius ärende. Han vill väcka en passion hos kristna och uppmuntra oss till att låta mötet med Jesus leda till att vi delar med oss av de goda nyheterna. Bokens omfattning, knappt 100 sidor, gör dock att frågor som jag gärna sett en fördjupning kring enbart berörs kortfattat. Stora frågor som frälsning och evigt liv ges inte det utrymme de hade behövt.

Samtalet om evangelisation, de goda nyheterna och hur vi delar dessa sker allt för sällan i kristna kretsar. Evangelisterna i Sverige blir mer och mer ensamma röster i den kyrkliga öknen. Därför är Hallenius bok välkommen och viktig.

Christoffer Abrahamsson

Val 2018
Skogsbränderna