”Gud älskar att se sina barn dansa”

Huskvarna. Somliga sjunger i duschen, andra dansar i köket. Jag hör till de sistnämnda. Och jag kan dansa till Guds ära i min ensamhet så att svetten lackar. Men vågar jag dansa i kyrkan?

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Kultur

Dansseminariet på Lovsångkonferenserna har blivit ett stående inslag. Den här gången tittar jag inte bara förbi som journalist, den här gången bestämmer jag mig för att delta tillsammans med ett 25-tal and­ra för att lära mig mer om profetisk dans. Några av deltagarna är erfarna dansare, andra är glada amatörer och några hör liksom jag till kategorin som dansar i köket när ingen ser.

Sanna Alfredsson leder seminariet. Hon är en av två ansvariga för Kungsportens dansverksamhet med 13 dansgrupper, de allra flesta för barn från 3 år upp till gymnasieåldern men det finns också en grupp för vuxna. Sanna själv dansar i ett av församlingens lovsångsteam och hennes man Anders brukar måla, skapa konst, under tillbedjan i gudstjänsten.

– Man kan använda olika krea­tiva uttryckssätt för att tillbe Gud. Han har skapat oss olika och vi kan ha olika sätt som vi lättast kopplar med Gud, för någon är det sång och musik, för någon annan kan det vara dans, konst eller poesi, säger Sanna.

Gud är kreativ och vi är skapade till att vara kreativa. Sanna bläddrar i Bibeln och ger flera exempel på hur vi uppmanas att dansa till Guds ära. Till exempel i Psaltaren 150, vers 4: ”Prisa honom med tamburin och dans, prisa honom med strängar och harpa.”

Dans har länge haft stämpeln av att vara något syndigt som kristna ska låta bli, men inget kan vara mer obibliskt.

– Det står i Bibeln att djävulen kom för att stjäla, slakta och förgöra, men det är viktigt att vi tar tillbaka dansen. Varför? För att vi älskar Jesus och vill ge utlopp för det med vår dans! Och för att kreativa uttryckssätt som dans kan tala direkt in i hjärtat utan att gå omvägen genom tanke och intellekt. Du blir berörd, säger Sanna.

Själv tänker jag att mörkrets makter inte bara lagt beslag på dansen, vi har också präglats av kroppsfixering och självkritik som gör det svårt att dansa. Jag kan inga snygga moves. Jag är varken cool eller graciös.­ Mina barn behöver inte ta fram skämskudden för att slippa se mamma dansa, jag är förträffligt bra på att gömma mig bakom den alldeles själv.

Men Sanna påminner om Psaltaren 34:6: ”De som ser upp till honom strålar av fröjd, deras ansikten behöver inte rodna av skam.”

– Tänk att du dansar med bara en enda i publiken och det är Gud, säger Sanna.

När vi verkligen inser, känner och förstår att vi är Guds barn så kan vi också förstå Guds känslor när han ser på oss. Vilken förälder har inte sett sitt barn dansa och blivit sådär varm inombords?

– Gud älskar att se sina barn dansa, han tittar på oss och gläds. Han är glad och stolt! Gud tycker alltid att du dansar bra! Och med den vetskapen får vi mer mod och frihet, säger Sanna.

Dags att pröva vingarna. Vi värmer upp oss i lugnt tempo, mjukar upp rygg och nacke, ökar tempot och låter axlar, ben och armar jobba. Och så är det skarpt läge. Två och två får vi spegla varandra med uppmaningen att dansa och röra oss så galet som möjligt. Vi skrattar och pustar.

Sedan hämtar vi andan, fortfarande två och två, och lyssnar på stilla lovsångsmusik. Sanna uppmanar oss att lyssna in Gud. Är det något han vill säga till min nya dansvän? En liten stund senare får vi förmedla budskapet med kroppen som instrument i en improviserad dans och jag förvånas och berörs av hur tydligt budskapet blir.

Vi pratar vidare om hur dansen kan ha olika funktioner, både koreograferad och improviserad dans. Vi kan dansa för att tillbe Gud, vi kan dansa för att evangelisera och berätta om Gud. Och vi kan dansa för att förmedla något från Gud, ja dansen kan till och med bli en bön.

Några i gruppen som önskar få förbön för smärta i kroppen sätter sig i mitten medan vi andra sätter oss i en ring runt omkring. Än en gång får vi öva oss i att lyssna in Gud. När är det min tur att gå in i ringen och dansa fram en bön till Gud? Vad vill han att jag ska förmedla? Hur kan jag använda min kropp till en bön?

Det som utspelar sig framför våra ögon är både vackert, skört och fyllt av Guds kärlek. Både vi som dansar och de som tar emot förbön blir djupt berörda. Efteråt berättar en av deltagarna hur smärtan i nacken försvunnit. Och Sanna uppmuntrar oss att fortsätta att ta steg i tro och att be den helige Ande om hjälp att utveckla dansen som ett sätt att tillbe Gud – och som ett sätt att hjälpa andra in i tillbedjan:

– Han är hjälparen som vill lära oss allt och påminna oss om allt. Den helige Ande är den bäste dansläraren som vill föra oss in i sanningen. Herren är Anden, och där Anden är, där är frihet!

5 tips till församlingar som vill öppna för mer dans i gudstjänsten

Läs bibelord om dans i samband med att ni dansar.

Fråga pastorerna/ledar- skapet om lov.

Ta hjälp av barnen, använd rörelsesånger.

Börja försiktigt med dans­inslag vid speciella tillfällen som barnvälsignelse, familje­gudstjänst eller advents­firande.

I början kan man kort förklara själva dansen innan den framförs så blir det lättare för gudstjänstbesökarna att förstå.

#vardeljus

Rösta på årets förebild!

Rösta på årets förebild!

  • Micael Grenholm, arbetar ideellt bland tiggare, genom sin organisation Stefanushjälpen.

  • Eivor Nordin, har i 25 år sytt och stickat babykläder till nyblivna mödrar världen över.

  • Kenneth Skoogh, har arrangerat populära hockeyläger där många unga spelare fått höra om Jesus.

  • Mariella Issa, samlar in pengar och hjälper barn, äldre och änkor på plats i det krigsdrabbade Syrien.

Klicka på bilderna för att läsa mer om respektive kandidat.
Annons
Annons
Annons
Annons