Kallifatides nya bok är en lättläst pärla

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Kultur

Theodor Kallifatides

Ännu ett liv”

(Albert Bonniers förlag)

Theodor Kallifatides berättar på första sidan av sin bok ”Ännu ett liv” att han träffar Dagens Nyheters kulturchef Björn Wiman. De talar om att sluta skriva, att överge det in­nan det överger en själv. Wiman säger: ”Det går bra till sjuttiofem, men sedan händer något med dem.” Och Wiman menar författarna. Kallifatides upplever något som i det närmaste kan liknas vid panik. Han är nu 77 år och får inte till detta med att skriva. Det blir inget av hans ansatser. Till dags dato har han skrivit på ett språk som inte är hans av födseln och det har blivit trettio böcker sammanlagt. Han tycker nu till och med att orden smakar illa i hans mun. Ingenting hjälper för att han skall komma vidare. Både som den svensk han är sedan många år, men också som den grek han föddes till funderar han i sin bok ”Ännu ett liv”.

Kallifatides blandar stort och smått. Stockholm, familjen, vännerna, Fårösund, Athen och födelsebyn. Vi får följa med på en resa full av spänningsmoment och tankar. Han citerar författare och vänner lika gärna. Stannar upp inför Horatius ord om att du aldrig vet när slutet närmar sig. Och talar sedan till sig själv lugnt och stilla: ”Även om du dör i kväll kommer ingenting att förändras och ingenting att gå förlorat.” En tröst för vargahjärtan måhända, men för en 77–åring är allt möjligt tydligen.

Han minns, för att ta ett exempel, mormoderns reaktion när hon posterat sig utanför fängelset för att protestera mot gripandet av maken under nazitiden. Hur hade hon orkat frågade folk henne: ”Hon pekade med handen mot himlen. Hon var troende. Ikonerna i byns kyrka var inte dyrbara, men hon skulle försvara dem med sitt liv.”

Kallifatides bok är en pärla. Lätt att läsa och lätt att känna igen sig i även om man inte är författare. Och hur han hittar sitt språk trots att han är över 75 år får du som läsare själv veta, när du läser boken

Annons
Annons
The Love Festival
Annons
Annons