Musik som är balsam för själen

La Fenice, (dirigent Jean Tubéry) Vox Luminis. ”Cantique pour un Prince”. Stockhom Early Music Festival i Tyska kyrkan, Stockholm

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Kultur

I onsdag kväll invigdes den fjortonde festivalen för tidig musik i Stockholm. Stockholm Early Music festival som hålls varje år i de pittoreska kvarteren i Gamla stan i Stockholm, har utvecklats till att bli Nordens största festival i genren.

Förre kulturministern Leif Pagrotsky invigningstalade i den välfyllda Tyska kyrkan. Det är imponerande att se hur entusiaster som festivalens ledare Peter Pontvik kunnat skapa ett kulturevenemang av rang. Festivalen pågår fram till söndag och avslutas med en konsert i försoningens tecken, ”Sacred bridges” – mer än en kristen, mer än en muslim. Då bjuder man bland annat på tidiga österländskt-kristna psalmer, sufisk sång och sefardisk-judisk sång.

Onsdagens invigningskonsert hölls av franska orkestern La Fenice, tillsammans med kören Vox Luminis. Programmet, bestående av fransk 1600-talsmusik, presenterades av Vassilis Bolonassos och sändes i SR:s P2. I första avdelningen fick vi lyssna på ”Messe pour les trépassés à 8 voix” och ”Motet pour les trépassés” (mässa och motett för de döda) av Marc-Antoine Charpentier. Denna tidiga kyrkomusik består av elegant stämflätning och vackra klanger. Mässan är begravningsmusik, ett beställningsverk, och framfördes troligen vid tre begravningar för släktingar till Marie de Lorraine. Hon var en djupt religiös musikälskare som tog Charpentier under sina vingars beskydd.

La Fenice imponerar stort med sin tolkning av verket, men än mer imponerad är jag av Vox Luminis. Det är samsjunget in i minsta detalj – och vilka röster! Särskilt ett tenorsolo, och ett sopransolo i konsertens andra avdelning, kommer jag att bära med mig som ett musikaliskt inre smycke. Det här är musik som är balsam för själen.

Efter paus var det dags för ”Miserere des Jésuites à 6 voix, flûtes, violons et basse”. Charpentier hade vid tiden för komponerandet blivit maître de musique i Jesuitorden. Stycket är rytmiskt mer utmanande än mässan, men innehåller också vackra avskalade solopartier och duetter. Texten i stycket är hämtad från Psalm nr 50.

La Fenice grundades 1990 i Frankrike av Jean Tubéry, som leder ensemblen. Den består av sju musiker, som spelar barockviolin, barockcello, fagott, teorb, orgel och barockflöjt. Vox Luminis kommer från Belgien och specialiserar sig på körmusik 1500–1700.

Applåderna efter konserten ville inte ta slut – och så fick vi också ett extranummer, en dubbelkör av Charpentier. ”Så här kan det ha låtit på 1600-talet i Sainte Chapelle i Paris”, berättade Jean Tubéry. Så här kan alltså riktigt tidig kyrkomusik ha låtit, långt före både svenska psalmer och lovsångsteam. Jag kan bara säga en sak: det lät – och låter – gudomligt.

Annons
Annons
Annons
Annons