Skuld och förvandling teman i ”Timme noll”

Lotta Lundbergs nya roman ”Timme noll” handlar om tre kvinnor som når sin absoluta nollpunkt. Men vad innebär det att stå i sin egen ruin? Och vad gör man av skulden? På Teater Brunnsgatan fyra ger biskop Caroline Krook, radioprogramledaren Eric Schüldt och psykoanalytikern Björn Wrangsjö sin egen tolkning.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Kultur

– Jag vill ha mening, möten och sammanhang, förklarade Lotta Lundberg när hon beskriver kvällens koncept. En trialog. Ett programkoncept från Royal Shakespeare Theatre som bygger på att yrkesverksamma från olika discipliner möts i läsningen av en skönlitterär text.

Kvällens uttolkare av Lotta Lundbergs nya roman ”Timme noll” är biskop emeritus Caroline Krook, radioprogramledaren Eric Schüldt och psykoanalytikern Björn Wrangsjö. Platsen är Teater Brunnsgatan fyra i Stockholm.

Detta har hänt. Författaren Hedwig lever i efterkrigstidens Berlin 1945. Som överlevare måste hon nu hantera skulden. Hennes halvjudiska dotter som hon lämnade bort under kriget har inte kommit tillbaka.

Isa är en ung arg kvinna i 1980-talets Uppsala som skapar Det Stora Terapispelet. Ingrid är psykoterapeuten som gett upp sitt yrkesliv för att flytta till skärgården för att vårda sin sjuke make som är präst.

För några år sedan sökte sig Lotta Lundberg till ett kloster i Anastasiendorf, dit hon gärna återvänder för att skriva och för att hitta tillbaka till sig själv.

– Det var tyst men inte ensamt. Där såddes ett frö som bara kan växa om det är mörkt.

Lotta Lundberg var den andra författaren som besökt klostret. Den första var bokens Hedwig, Elisabeth Langgässe som i sina böcker beskrev den tyska skulden i efterkrigstiden.

Hon var också mor till den prisbelönta journalisten Cordelia Edwardsson, som Lotta Lundberg fascinerades av redan som ung.

Det är våra val som förlänar oss värdighet. Så säger Psykot – en psykolog hon träffar – till Isa. Frågan är vad som styr Hedwig, Isa och Ingrids val.

– 40 års själavård har lärt mig att alla människor ställer ungefär samma frågor. Duger jag? Är jag älskad? Finns det en mening med mitt liv? inleder Caroline Krook samtalet.

Hedwig undrar om hon duger som författare och som mamma. Ofta svarar hon nej och bär på en känsla av skuld. Terapeuten Ingrid undrar om hon är älskad av sin man, av barnen eller av församlingsborna. Svaret är inte riktigt självklart.

Den unga Isa i Uppsala undrar om det finns en mening med hennes liv. Hon skapar det stora terapispelet men undrar vad målet egentligen är? Är målkortet ingenting? Är det tomt?

– Över alla tre frågorna finns en övergripande fråga; Är jag skyldig? Är jag skyldig till världens ondska? Är jag skyldig till att mitt liv blev som det blev? Att leva är alltid ett val, menar Caroline Krook.

För några år sedan gjorde Erik Schüldt ett radioprogram med Lotta Lundberg. Det samtalet mynnade ut i en spännande fråga; är Gud författare?

– Romanen är den mörka myllan runt klostret som är en plats för stor förändring. Det går att sätta små frön i den jorden som förvandlas till något. Det är den förvandlingen som boken handlar om.

Han menar att liknelsen om vetekornet som måste falla i jorden och dö, sammanfattar hela Dostojevskijs författarskap.

– Du vet väl att det där inte är Dostojevskij utan från Bibeln, inflikar Caroline Krook.

– Där sprack hela mitt upplägg. Jag är visserligen inte konfirmerad men vet att det står i Johannes 12:24. Alla tre kvinnorna har frön som ska läggas i myllan. Boken är en berättelse om sådana dödsögonblick när fröet spricker. Först då kan man nå sin verkliga botten. Det man tror är ruinen är inte den yttre utan den som spränger inifrån. Ingen vill dö, inte ens Jesus ville dö. Så varför vill författaren i en bok att något måste dö? undrar Erik Schüldt.

Sedan svarar han själv.

– Deras hela gestalter måste sprängas sönder. Isa kanske är galen, hon har ett vilt inre rum, men hon har sett igenom världen. Hon ser den som den verkligen är. Hon har nått sin nollpunkt redan innan boken börjar. Sanningen hinner ifatt de andra med så stark kraft i slutet av boken. Först då kan en gammal identitet falla av.

Björn Wrangsjö säger sig stövla omkring i ruiner utan sitt manus som han glömt hemma. Men han har ju ändå läst romanen och förklarar hur han ser på Isa utifrån sin profession.

– Isa har en rejäl tonårskris och har ett lätt autistiskt drag, men med en klarsyn och tydlighet. Hennes värld inuti ser ut som Hedwigs värld utanpå. Hon kan inte lita på någon och kämpar för att få behålla något slags hopp. Hennes timme noll inträffar då hon inser att ingen av föräldrarna vill ha henne, menar Björn Wrangsjö.

Erik Schüldt återkopplar gärna till liknelsen om vetekornet.

– Isas frö är öppet och har därför inget skydd. Hur ska man klara sig som grodd i världen när skyddet är borta? undrar Erik Schüldt.

Caroline Krook fortsätter på samma tema och svarar.

– Det finns också frön som inte gror utan en skogsbrand eller frost. Så finns det frön som gror snabbt. Tron är ett sådant frö. För somliga är det lätt att tro, för andra inte. På samma sätt finns det olika betingelser för bokens kvinnor.

Själv tänker hon läsa romanen en gång till för att kunna fördjupa sig mer i skuldproblematiken som genomsyrar hela romanen.

– Hedwig säger att hon är skyldig för att hon är ofullkomlig. Och för att hon är människa. Valen innebär att man alltid väljer bort något.

Men är det inte en stor befrielse att säga att man är skyldig? undrar Erik Schüldt.

– Jo, om man samtidigt säger att man är älskad, menar Caroline Krook.

– I den komplexiteten finns också förlåtelse. Är inte förlåtelse det som behövs för att fröet ska dö och födas på nytt? undrar Erik Schüldt.

Och Caroline Krook svarar på det enda sätt som är möjligt.

– Ska vi sätta punkt där?

Fakta:

  • Författaren Lotta Lundberg bor och arbetar i Berlin sedan 2004. Hon romandebuterade 1998 med ”Låta sig hända” och har sedan dess skrivit ytterligare fyra romaner, essäsamlingen ”Visklek” som handlar om skapandet och Skaparen, och medverkar regelbundet i svensk dagspress.
  • Hennes senaste roman ”Ön” nominerades till Sveriges Radios romanpris. ”Timme noll” kommer även att ges ut i Tyskland och Norge.
Terrordådet i Spanien
Andens gåvor
Annons
Annons
Annons
Annons