Svensk sakral musik utvald till jättefestival

I hård internationell konkurrens har Kjell Perders körverk ”Libera Me” uttagits till musikfestivalen World New Music Days som i november hålls i Vancouver, Kanada.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Kultur

På olika platser i världen arrangerar ISCM (International Society of Contemporary Music) sin årliga festival. Ett nittiotal bidrag från hela världen kommer att framföras under festivalveckan och ett av dessa blir alltså Kjell Perders ”Libera Me”. Ett sakralt körverk, framfört a cappella och textmässigt baserat på dödsmässans tematik om befrielse från den eviga döden.

– Det är otroligt roligt och det hör till de absoluta ovanligheterna att ett körverk med sakral text finns med i det här sammanhanget, säger Kjell Perder.

Det var för några veckor sedan som han fick mejlet i vilket årets utvalda bidrag meddelades.

– Jag scrollade genom namnen och hjärtat slog ett extra slag när jag insåg att jag kommit med, berättar han.

Att som tonsättare få sitt verk uppfört på festivalen innebär att man passerat genom en mängd nålsögon.

– Olika tonsättare skickar sina bidrag till nationella uttagningskomittéer. Den juryn tar ut en handfull bidrag från varje land i olika kategorier. Till Kanada skickades säkert 600 verk som sedan ska gallras till de cirka nittio bidrag som bedöms vara de bästa och de som bäst passar konceptet.

Körverket ”Libera Me” skapades från början av Kjell Perder och författaren Göran Sahlberg som en bärande del i klimatoperan ”Earth and wind”. Men verket står också för sig självt och har tidigare uppförts samt spelats in på skiva.

På festivalen i november framförs verket av Vancouver Chamber Choir och Kjell Perder kommer att finnas på plats för att medverka under repetitionerna.

Parallellt med förberedelserna inför World New Music Days jobbar han även med flera andra projekt.

– Jag har nyligen färdigställt ett körverk byggt på de radikala orden i Jesaja 58: ”Nej, detta är den fasta jag vill se att du lossar orättfärdiga bojor, sliter sönder okets rep, befriar de förtryckta, krossar alla ok...”. Nästa projekt heter ”Our last words” och bygger på dödsdömdas sista ord, inklusive Jesu ord på korset, berättar tonsättaren som gärna skulle se större öppenhet i församlingarna för den sakrala konstmusiken.

– I våra kyrkliga sammanhang blir det allt svårare för den här typen av musik att hävda sig. Jag tycker att den oratoriska musiken har stora kvaliteter och det vore synd om den skatten gick förlorad, säger Kjell Perder.

Annons
Annons
Annons
Annons