Teater Surra gör Shakespeare med stark känsla

Med de starkaste scenerna ur några av Shakespeares mest kända verk bjuder Teater Surra in till en känslornas dans.
Från Romeo och Julias tragiska kärlek och prins Hamlets hämnd till det lyckliga slutet i en midsommarnatts dröm vävs fem pjäser med olika handling ihop till ett sammanhållet tema om människans djupaste känslor.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Kultur

Jag är Hamlet. Ett ansikte tycks sväva fritt mot den svarta bakgrunden. Sedan ännu ett. Jag är Hamlet. Så fortsätter det och med varje nytt ansikte får vi en pusselbit till prins Hamlets liv. Det är enkelt och effektfullt. Teater Surra arbetar nästan helt utan dekor och med mycket lite rekvisita. Det är från skådespelarna magin kommer.

Föreställningen bjuder på de bästa scenerna ur Hamlet, Romeo och Julia, Othello, MacBeth och En midsommarnatts dröm. Det är kärlek och svartsjuka, svek och hämnd, sorg och lycka, i en föreställning som berör.

Även publiken inkluderas i spelet. I scenen ur en Midsommarnatts dröm där Puck hämtar de magiska blomdropparna, kommer de från Västerås, den besökande gruppens hemstad. Senare delar Puck ut blommor och flörtar hejdlöst med publiken. Det är starkt och roligt. När Lady MacBeth blir galen tuggar hon i sig ett äpple så frenetiskt att det sprutar över scengolvet. Publiken jublar förstås.


Varje föreställning följs av en workshop, där skådespelarna blir lärare. Publiken får prova på hur det är att uttrycka samma scen med olika känslolägen.

- Vi arbetar med de fyra grundkänslorna, glädje, sorg, ilska och rädsla. När vi ber om frivilliga är det inte alla som vågar visa känslor, säger Linda Nordlund som är en av skådespelarna.

- I workshopen lär man sig att det inte är farligt att uttrycka känslor. Det är inte alltid så lätt, speciellt inte i tonåren. Här gör man det i grupp och man skrattar mycket tillsammans. Ibland blir det absurt, som när man ska visa glädje i en situation som handlar om döden, men när man spelar samma scen och gråter blir det realistiskt, säger Adolfo Celis, som är Teater Surras regissör.

Teater Surra arbetar mycket med improvisation. Det som händer på scen arbetas fram av regissören och skådespelarna tillsammans. Samarbete präglar gruppens arbete. Alla lär sig alla andras roller så att man kan stötta varandra och få ett bättre slutresultat.

- Det är egentligen så att det mesta av Shakespeareföreställningen är ren improvisation. Jag har angett den konstnärliga inriktningen och formen. I scenen med Romeo och Julia är det från början bara repliken med sömnmedlet som är fast, säger Adolfo Celis.

Teater Surra är en experimentell teatergrupp som funnits sedan 1998. Den växte fram ur olika kurser och daglig verksamhet för personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Teatern har en egen scen i Medborgarhuset på Södermalm i Stockholm och är en del av studieförbundet Sensus verksamhet. För tre år sedan startade man Shakespeareprojektet med hjälp av pengar från Allmänna Arvsfonden. De första föreställningarna 2008 var hos Svenska kyrkan i Västervik och Örebro samt för volontärer på Sigtunastiftelsen. Under 2009 har föreställningen visats för gymnasieelever och i  andra sammanhang. Bland annat har man spelat för Shakespearesällskapet.


- Med Shakespeare ville vi komma vidare och bli så bra att vi kunde agera som lärare och utmana en ny scen. Att lära ut var ett naturligt nästa steg. Jag tycker vi har lyckats. Ensemblen har spelat teater och haft workshops med 30 gymnasieklasser. Vi har spelat för Shakespearesällskapet som var mycket positiva. Härnäst ska vi på en turné till Helsingborg och Åstorp, säger Mats Eriksson, som är projektledare.

Adolfo Celis är också mycket nöjd med hur teatergruppen utvecklats.

- Shakespeareprojektet är det bästa vi gjort. Arbetet har inte gått snabbt, utan varit en satsning på kvalitet. Målet har varit att skapa en identitet för oss i teaterkulturen. Vi vill vara som vilken teatergrupp som helst och kunna konkurrera på samma villkor. Jag tycker vi kommit tillräckligt långt. Vi har inte marknadsfört oss så bra men vi har ändå väckt nyfikenhet. Ett exempel på det är att vi blivit inbjudna att spela på en inspirationsdag som anordnas av Stockholms kulturförvaltning. Det är många som vill vara med där men vi blev inbjudna utan att vi tagit kontakt först, säger Adolfo Celis.

För Teater Surra väntar nu turnén till Skåne och en hel del andra spelningar under hösten och vintern. Vad som händer sen är inte klart.


- Min dröm är att vi ska överleva permanent som teatergrupp. Vi kommer snart att sluta med Shakespeare och göra något annat. Vad det blir vet vi inte ännu. Men det kommer bli något i samma anda. Kanske gör vi något själva. Kanske blir det Strindberg eller Molière. Det kommer vi att bestämma tillsammans, säger Adolfo Celis.

Fotnot: På www.teatersurra.se finns mer information om teatergruppen.

Annons
Annons
Annons
Annons