Föreningen Ship to Gaza har nyligen avseglat med fartyget Estelle för att söka bryta Israels sjöblockad mot Gaza. Skeppet seglar från Umeå och kryssar ner via Östersjön, Östra Medelhavet och Gazas hamn. På vägen ska man stanna vid trevliga städer och genomföra olika kulturella och politiska program. Bland annat stannar man i Visby och deltar med ett program i Almedalen den 6 juli.
Tvärtemot vad Ship to Gaza påstår så är Israels sjöblockad laglig. Det konstaterade Palmerkommissionen - den utredning som tillsattes på uppmaning av FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon - av den israeliska flottans bordning av Gaza-flottiljens skepp 2010.
Anledningen till den bedömningen är att landet står inför ett reellt säkerhetshot och krigstillstånd råder. Detta hot tar sig uttryck i de nästan dagliga raketattackerna mot södra Israel. Bara i förra veckan sköts över 150 raketer in mot södra Israel och tvingade stora delar av befolkningen att vistas i skyddsrum i flera dygn.
Det inte fråga om några "hemmagjorda" raketer, utan ryska och iranska vapen med allt större räckvidd och dödlig potential. Raketerna riktas mot civila mål inne i Israel, något som domare Richard Goldstone i sitt FN-uppdrag om Gaza-kriget, konstaterade var ett klart brott mot folkrätten.
Det främsta skälet till att importen och biståndet till Gaza, går via israeliska hamnar och gränsövergångar, är för att Israel ska kunna kontrollera att inte vapen förs in. Detta har Israel rätt till enligt folkrätten, senast manifesterad i just FN:s kommission.
Detta förfarande gynnar även Gazas befolkning där många inte har råd att köpa de varor som smugglas in via tunnlar till Egypten. Den tjänar Gazas regim Hamas, som tog makten efter en våldsam statskupp mot koalitionsbröderna Fatah i juni 2007, tullavgifter på.
Det faktum att vapen inte förs in i Gaza är till fördel för såväl den civila befolkningen i Gaza som den i södra Israel.
Via Israels gränsövergångar kommer det hela tiden in stora mängder varor av olika slag. Bara under veckan 17-23 juni har 32 401 ton gods införts till Gaza. 34 procent av denna last utgörs av byggnadsmaterial. 8 lastbilar med mediciner infördes under denna vecka. Räknat på månadsbasis förs nära 130 000 ton varor in till en befolkning på cirka 1,5 miljoner invånare, från spädbarn till pensionärer. Det gör inte Gaza till ett utsatt område ur humanitär synvinkel, särskilt inte i jämförelse med grannarna i till exempel Syrien, som skulle behöva både sympati och varor.
Även export från Gaza av blommor, frukt och tomater genomförs och den har ökat starkt.
Bara under första kvartalet 2012 har 639 ton exporterats från Gaza, jämfört med 448 ton jordbruksprodukter under hela 2011. För att Gazas ekonomi - som ökade med 25 procent förra året - ska kunna utvecklas behövs ännu mer varor kunna exporteras, vilket Israel borde kunna underlätta ytterligare.
Jag missunnar inte Ship to Gazas förening en trevlig kryssning till Östra Medelhavet, men om man verkligen vill gynna Gazas befolkning, åk till Ashdod i stället. Det ligger mycket nära Gaza, men är en laglig hamn för vidarebefordran av varor och representanter från föreningen kan följa med in. Så kan också solidaritet visas.
Lasten kommer att kunna föras in till Gazas befolkning via någon av de fem gränsövergångarna mellan Israel och Gaza utan problem. Det vill säga om inga terrorgrupper just då beskjuter övergångarna!