”Hänga med sin tid” räcker inte

Svenska kyrkan måste motivera kursändringar teologiskt.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Ledare

I det senaste numret av The New Yorker (28/11) skildras Obamas försök att hantera det faktum att han snart efterträds av en person som lovat att riva upp i princip allt han åstadkommit.

Nederlaget knäcker inte optimisten Obama. Sin framtidstro hämtar han från bland andra Martin Luther King, och dennes ord om att historiens båge böjer sig i riktning mot rättvisan.

Valet av Trump tvingar emellertid Obama att modifiera dr King en aning. Nu talar han istället om hur historien rör sig i sicksack.

Rättvisan är fortfarande utvecklingens mål, men ibland gör historien avstickare. Trump, resonerar han, är en sådan avstickare.

Detta kunde annars ha varit en lämplig tidpunkt att helt göra upp med den vidskepliga föreställningen om att historien har en viss riktning. Historien rör sig i sicksack – punkt. Ibland blir det bättre, ibland sämre, och var tid har nog av sin plåga. Det är allt som behöver sägas på den här sidan evigheten.

Det här är också en läxa som Svenska kyrkan gärna fick lära sig. Men även här lever tron på både samtiden och framtiden kvar.

Denna tilltro präglar exempelvis kyrkostyrelsens första vice ordförande Wanja Lundby-Wedin, när hon kommenterar synen på samkönad vigsel i Svenska kyrkan. Hon betonar vikten av att ”hänga med sin tid” och menar att kyrkan inte länge till kan acceptera att präster avstår från att viga samkönade eftersom: ”Kyrkan är ju en del av det omgivande samhället och kan inte stå kvar i åsikter som inte hänger med samhällsutvecklingen.” (Kyrkans Tidning 25/11)

Man kan tycka olika om själva sakfrågan (eller snarare är det väl det man debatterar om i Svenska kyrkan: om man kan tycka olika om detta eller inte) men alla borde kunna enas om att det här inte är ett klokt sätt att resonera på.

Jag kan redan nu räkna upp en rad uppfattningar som präglar samtiden, men som jag hoppas att kyrkan inte planerar att införliva. Som att effektivitet är en dygd, att mänskliga rättigheter beror på medborgarskap, att ekonomisk utveckling är viktigare än ekologisk, eller att lasternas summa är konstant.

Det är dessutom väl känt att samhällsutvecklingen kan ta vändningar som verkligen förskräcker. Den tyske teologen Dietrich Bonhoeffer blev martyr och ett vittne för kyrkans integritet i Hitlers Tyskland just för att han inte betraktade samhällsutvecklingen som kyrkans herre.

Kyrkan finns i olika tider och kulturer och kan givetvis lära av de sammanhang där hon finns. Själv är hon dock en teologiskt motiverad gemenskap.

Kyrkans identitet och integritet bottnar i att även eventuella olikheter kyrkor emellan växer ur samma källa, att de kan härledas ur den uppenbarelse hon fått ta emot. Därför är det viktigt att inte slarva med det teologiska grundarbetet.

Givetvis är Lundby-Wedins kommentar inte hela bilden av denna diskussion inom Svenska kyrkan. Men när en så viktig representant uttalar sig är det nödvändigt att påpeka: samhällsutvecklingen är inte ett teologiskt argument. Om en kyrka gör kursändringar med hänvisningar till denna, då skiljer man sig både från sin egen historia och från andra kyrkor.

Detta är en text av en av Dagens ledarskribenter och är därmed ett uttryck för tidningens linje. Dagen är partipolitiskt obunden på kristen grund.

Kommentera artikeln

Du som kommenterar på Dagen.se måste ha ett Facebook-konto och följa våra regler.
Annons
Annons
Annons
Annons