Ät och träna för ett piggare liv

När Louise Hamilton tappade orken i trädgårdslandet skrev hon en bok om mat för mogna. Ät ordentligt, satsa på extra protein och D-vitamin för att hålla igång kroppen. Och glöm inte bort den viktiga träningen!

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

Hennes första bok om mat kom till när Louise upptäckte att hon hade diabetes och därför lärde sig allt hon kunde om hur förändrade kostvanor kan göra susen. Några år senare skrev hon boken 60+ Mat och motion för mogna (Votum).

– Jag är gammal journalist, händer det något i mitt liv så skriver jag om det. Och det var när jag blev äldre själv som jag märkte hur jag tappade i styrka. Visste du att man förlorar 2 procent i muskelmassa per år efter att man fyllt 50?

Nä, det hade Dagens journalist inte en aning om, 47 år fyllda. Men det märks inte förrän man kommit upp i 60-årsåldern, förklarar Louise.

– För mig kom det när jag var 65. Jag har ett trädgårdsland där jag gärna är ute och gräver men plötsligt märkte jag att jag orkade inte mer än en timme, sen var jag helt slut. Jag trodde att jag var sjuk!

Men mötet med fysioterapeuterna gav hopp. Även om muskelmassan minskar kan man bygga och stärka de muskler man har kvar. Louise började träna mer intensivt samtidigt som hon tänkte till ordentligt över maten hon stoppade i sig. För även om du tränar kommer den fysiska aktiviteten inte att ge resultat om du inte äter ordentligt.

– Det allra viktigaste är att se till att man får i sig tillräckligt mycket protein. Med tillräckligt med protein i din mat kan du behålla mer av dina muskler, säger Louise.

Egentligen är det ganska självklart. Energin, proteinerna, behövs för att kroppen ska orka bygga muskler istället för att bryta ner. Och det behöver inte vara så krångligt. Det allra enklaste rådet, menar Louise, är att tänka på att få i sig något slags protein till varje måltid. Ett ägg till frukost, en skinkmacka till förmiddagskaffet, en näve linser på lunchsalladen och en god fiskgryta till middag så är du hemma.

– Kyckling, fisk, ägg och bönor är bra proteinkällor. Bröd på bönor och bönpasta – det är jättebra! Och så vill jag gärna slå ett slag för kvarg, säger Louise.

Vissa baljväxter är inte kompletta för att ge protein av hög kvalitet men om man kombinerar och kompletterar, till exempel med en bit bröd till böngrytan, så blir det mer komplett.

D-vitamin, Omega 3 och kalcium är andra näringsämnen man bör ägna en extra tanke när man passerat 60. Fet fisk är bra, gärna tre gånger i veckan. Men så var det ju det där med att äta rätt sorts fisk… Louise suckar.

– Det är så mycket med maten, man ska äta ekologiskt, närodlat, kravodlat, vildfångat… Jag tänker att man får välja sina strider. Det finns så mycket kvacksalveri i den här världen också. Man ska äta si och så för att dämpa inflammation i kroppen…nej det är mycket jag inte tror på, säger Louise.

Hennes filosofi består av allsidig och varierad kost med fokus på närodlat och ekologiskt. Gärna färgglatt på tallriken. Hon steker i smör och använder olivolja eller rapsolja till kalla rätter.

– Och vi äter fläsk här i huset. Jag är inte fettnojig, säger Louise.

Ett bra mål mat hemma hos Louise består av 20 procent protein, 30 procent fett och 50 procent kolhydrater. För den där jakten på kolhydrater ställer hon heller inte upp på.

– Man kan visst äta kolhydrater. Visst kan det vara bra att undvika det mest raffinerade vita mjölet men annars är det mest trams. Vi mår bra av att äta vanlig, enkel mat, säger Louise.

Men för allt i världen, glöm inte bort träningen.

– Ta i lite mer! Gympa lite mer och ta vara på vardagsmotionen, gå i trappor och promenera. Se till att bli svettig och andfådd en halvtimma om dagen, gärna med ren styrketräning, säger Louise.

Själv har hon hunnit bli 71 år nu. Hon cyklar, gräver i trädgårdslandet och gympar regelbundet.

– När jag går på cirkelträning så är det en dam som kör samma pass och som är lite starkare än jag, och det retar mig! Hon är 86 år!

Louise skrattar.

– Faktum är att jag mår utmärkt, jag mår pinsamt bra. Träningen har gett en kolossal effekt så nu orkar jag streta på i mitt trädgårdsland!

Annons
Annons
Annons
Annons