De onådda folken finns här - i förorten Rinkeby

Två stora moskéer planeras i Stockholms tvillingförorter Tensta och Rinkeby. Stadsdelar som får en alltmer muslimsk prägel.
Samtidigt finns där en kristen närvaro som sjuder av framtidstro, nytänkande och nybyggaranda inför mötet med "de onådda folken".

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil
Den tyskamatkedjan Lidl skyltar stort med "halal" i fönstret. På kolgrillen hänger guldinramade Korancitat på väggarna och det kan det gå långa stunder innan du ser någon i Tensta eller Rinkeby med, vad många anser, ett klassiskt, svenskt utseende. Här har immigranter från jordens alla hörn bosatt sig. Ingen räknar hur många som har en viss tro, men i vissa kvarter är muslimerna med största sannolikhet i majoritet. Planer finns här att bygga två stora moskéer som ska kunna ta emot tusentals besökare, samtidigt som kyrkorna i området fått ge vika.
Här har Svenska kyrkan bland det lägsta medlemsantalet i hela Sverige. Av dryg 82 000 invånarna som bor i Spånga-Kista församlings upptagningsområde är enbart 26 procent medlemmar i kyrkan. En siffra som sannolikt är lägre i stadsdelar som Rinkeby och Tensta, som också ingår i församlingens område. Att vara "svensk" kyrka i Stockholms norra förorter är speciellt. Här blandas gammalt och nytt, religioner och kulturer. Men är det så att vi är på väg att få stadsdelar som kan betraktas som muslimska? I dagsläget är det nog att dra det hela för långt. Snarare är det en religiös och kulturell smältdegel, ett nytt religiöst landskap som aldrig tidigare skådats i Sverige.
En av de kristna aktörerna i området är Rinkeby internationella församling. När vi besöker dem är det torsdag morgon och bön. Uppslutningen är inte vad den brukar vara, i dag kom bara två personer, pastorsparet. Men det är inget fel på passionen och frimodigheten. Det bes för bokbordet på torget, för Jesusfilmen som delats ut, för situationen i Mellanöstern och för onådda folk.
Onådda folk brukar ofta syfta på folkgrupper långt borta, men i det här fallet handlar det om människor runt husknuten. Det finns cirka 100 nationaliteter på 1 km2 utslaget på 15 000-16 000 människor. Och de flesta Rinkebybor tillhör folkgrupper där i stort sett ingen är bekännande kristen. För en pastor som vill arbeta med mission måste området betraktas som perfekt och att Rinkeby internationella församling storsatsar på utåtriktad verksamhet är tydligt. - Utanför dörren har du hela världen, förklarar Markus Sand, pastor i Rinkeby internationella församling. På vilket sätt märks det att det bor många muslimer här?- Det syns. Många bär slöja och männen har skägg, säger Markus Sand. - Det går också att märka på samtalen, som när man besöker öppna förskolan, säger Markus fru Idakajsa, som i slutet av bönestunden hämtar parets nyvakna dotter, Klara. - Ofta handlar samtalen om Gud. För muslimer är det så självklart att Gud finns, det är inte det som är själva diskussionen. Snarare vem han är, säger Idakajsa.
När församlingen ger sig ut på torget för att prata om Gud brukar de ofta hamna i samtal med muslimer, och det är samma sak där. Spännande samtal när tro möter tro.
- När vi har bokbordet på torget är det otroligt lätt att samtala om tro, säger Markus. - En del muslimer har nog som mål att omvända oss, säger Idakajsa och skrattar. - Vi är övertygade och de är övertygade, avrundar Markus. De brukar ha bokbord en gång i månaden, lite oftare på sommaren. - Förr hade man ju ofta bokbord i Sverige, och det finns säkert goda skäl till att man slutat med det, men här fyller det en funktion. Vi har med oss hundra glassburkar med olika flaggor på med traktater på respektive språk i. Det gör att när folk ser sin flagga, så vill de komma fram och prata.
För två veckor sedan hade de med sig fyra somalier till torget. De hade hört av sig, och ville följa med för att visa att det finns kristna somalier. De var med på torget i några timmar och det blev en väldig uppståndelse.
- En del blev väldigt provocerade och folk undrade om de verkligen var somalier eller om de bara lärt sig språket? En somalier är ju muslim! Men nu har invånarna sett fyra stycken här, som är kristna. Ryktet om de kristna somalierna spred sig snabbt och snart dök det upp en kille från somaliska radion på P2 för att intervjua dem. - Han ställde väldigt bra frågor om huruvida en somalier verkligen kan välja religion själv, och om det finns frihet bredvid islam? Radiokillen och alla andra var mycket förvånad över att höra dem svara ja.
Markus Sands mål med Rinkeby internationella församling är så klart att "hela världen" i Rinkeby ska ta steget in i till dem, att de människor som sökt sig dit också ska söka sig till den lokala EFK-församlingen.
Deras arbete drog igång 1989. Då var de nio svenskar och en schweizare. I dag är mångfalden större, på omkring åttio medlemmar går det att räkna över femton nationaliteter.Markus och hustrun Idakajsas hjärtan klappar för den här stadsdelen och dess invånare. Det är sex år sedan de flyttade hit, till området många svenskar ratar. - Det handlar om trovärdighet, att jag som pastor även bor här och inte "flyger in" från Bromma, säger Markus Sand. På många sätt har pastorsfamiljen anpassat sig till Rinkebykulturen, och ambitionen är att leva här på samma sätt som alla andra.- Många i Rinkeby lever lokalt. Har släkt och vänner här, handlar nära och lever mycket i närområdet. Vi som församling lever också lokalt. Vi behöver inte åka över hela staden för en bönegrupp eller för att ta oss till vår kyrka. Rinkeby internationella församling håller till viss del till i en källarlokal. En våning ovanför finns förskolan Pärlan som bedrivs i församlingens regi. När det är gudstjänst hyr de in sig i Folkets hus, och gudstjänster hålls på såväl svenska som arabiska. - Den lokal vi firar gudstjänst i på söndagar, är samma lokal som det är "moské" i på fredagarna. Det är lite speciellt. Och när vi har söndagsskola, då är det läxläsning och koranläsning i rummen bredvid. Sida vid sida, och det fungerar så länge man kan respektera varandra. Och det gör ni? - Ja, det enda som hänt en gång, det var några år sedan, var när vi hade barnmöten utomhus. Det gillade de inte. Då kom det några uppretade män och började plocka bort de muslimska barnen, och några andra åkte med i bara farten. De menade att det var okej att vi fanns om vi höll oss på vår kant, men vi fick inte vara utomhus.
Bara hundra meter från EFK-församlingens lokal ligger platsen där nya Rinkebymoskén kommer att skjuta upp. För tillfället är det en grusplan, men på skissbordet finns en muslimsk böneplats där flera tusen ska kunna samlas.
- Det är många muslimer som bor här och lokalerna de använder är trånga, så jag förstår att de vill ha en större samlingsplats, säger Markus Sand.
Men med en stor moské på plats tror han att området kan få en viss stämpel. Att Rinkeby blir betraktad som en muslimsk stadsdel. Markus Sand har en något ambivalent inställning till moskébygget, men framförallt väljer han att se det hela från sitt missionsperspektiv.
- För oss är det verkligen en utmaning. Det gäller att se vilken potential det finns att bygga en kristen församling här. Som kristna har vi inget att vara rädda för.
Annons
Annons