Håkan Nesser i Dagens människa: Jesus kommer tillbaka

Han är en av våra starkast lysande deckarstjärnor och just nu aktuell med vuxensagan "Elva dagar i Berlin". I Dagens podcast berättar Håkan Nesser om sin väg till Gud, hans syn på bön och hoppet om Jesu återkomst.

Livsstil

En skylt utanför en kyrka i New York satte igång något hos författaren Håkan Nesser.

– Det stod "This is a hospital for sinners, not a museum of saints". Och så är det ju, kyrkan ska vara ett sjukhus för brustna själar, inte något museum över helgon.

– När jag sedan kom till London gick jag till en grekisk-ortodox kyrka. Jag förstod inget av vad som sades och det var nog bra. Jag kunde leva mig in i växelsången, de liturgiska texterna och sångerna. Det var givande och jag upplevde Guds närvaro, berättar han.

I podcasten Dagens människa beskriver Håkan Nesser sin väg till kristen tro som en process.

– Jag brukar säga att tron kan vara som en badrumstvål, du tappar den ständigt och måste vara aktiv i ditt sökande efter Gud. Någon har sagt att djävulen sover aldrig, men Gud måste man väcka.

Hur ser det ut i ditt liv?

– Jag försöker att stanna upp på morgonen, innan allt kör i gång och andas ut och försöka förstå att Han finns ju faktiskt med mig den här dagen.

Håkan Nesser berättar att han brukar be "Fader vår" och "Herren är min herde".

– Det är faktiskt de enda två böner jag lyckats lära mig utantill. Annars brukar jag be för det som känns aktuellt, för barnen - "håll din hand över dem och låt inget ont hända dem". Sedan kan jag också be mer generellt, "hjälp nu dessa stackars flyktingar" och så vidare. Det varvas liksom, det som ligger nära med det större perspektivet.

Författaren är oroad över världsläget i dag och menar att under hans 65 år har han aldrig upplevt så tunga orosmoln i vår del av världen som just nu. Samtidigt finns det hopp och Håkan Nesser tror både på godhetens kraft och på att Jesus en dag ska komma tillbaka.

– Ja, det tror jag. Vi kan inte greppa exakt hur det ska gå till, men det finns någon som har räknat ut detta på ett sätt som jag inte kan förstå i dag.

Hur tänker du dig Gud, när du visualiserar honom framför dig?

– Jag tror att Gud har humor och så tror jag att han är en gentleman. Han tränger sig inte på, han finns där och han står kvar. Om jag varit ute och kommer tillbaka efter många år, så finns han ändå där och hälsar mig välkommen tillbaka.

Malin Aronsson

Daniel Wistrand

Hör hela Dagens människa med Håkan Nesser

Annons
Annons
Annons
Annons