Här får elever testa arbetslivet

Ljungby. I Ljungby har ett plåtföretag och en högstadieskola tagit forna tiders prao till en helt ny nivå. Teoretiska ämnen blir plötsligt mer begripliga när man får se dem användas i verkligheten.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

Fyra till sex förmiddagar varje termin beger sig Klass 9 A på Astradskolan till Henjo Plåtteknik AB. Eleverna mjukstartar dagen med lite frukost, frallor och juice, innan man börjar jobba. Och här handlar det inte om prao, det här är så nära ett riktigt jobb du kan komma. Eleverna får lära känna alla delar i verksamheten, allt ifrån att arbeta fram en produktidé med tillhörande marknadsundersökning till konstruktion, tillverkning och försäljning.

– Det betyder så mycket för eleverna att få komma utanför skolans väggar. Det spelar ingen roll om det är svenska, matte eller samhällskunskap, man behöver bara säga ”jamen ni vet på Henjo” så är de med på banan. Allt blir lättare att förstå när man kan koppla det till verkligheten, säger Johanna Jonsson, en av klassens två mentorer.

Och det handlar inte bara om att utvecklas i ämneskunskaper.

– Eleverna får fundera över sitt beteende också. Hur pratar jag och hur för jag mig? Vad kan jag bidra med? Det här samarbetet ger en social skolning.

När Dagen kommer på besök är föräldrar och kommunrepresentanter på plats för en särskild besöksdag. Eleverna har förberett presentationer av olika produkter som de har tagit fram. Det handlar om bokställ och hängare till elevskåpen, ett ”boklok” som ska hjälpa lärarna att få med sig alla böcker till lektionen och en ”Pulmenti” för ordning och reda på skrivbordet. När en av eleverna guidar föräldrar runt i produktionen gör han det så pass bra att näringslivschefen entusiastiskt utbrister: Vi skulle behöva en sån som dig på näringslivskontoret! Men Henjo-medarbetaren kontrar snabbt: Honom ska vi behålla här!

För ur Henjos perspektiv handlar det om framtiden. Anders Larsson, vd, tycker att det här konceptet är klockrent både för att ge elever förståelse för arbetslivet – och för att Henjo som företag ska bygga upp ett intresse hos ungdomarna som i sin tur kan generera ny personal i framtiden.

Men har man som företagare verkligen tid att ta hand om en hel skolklass som kommer på regelbundna besök under ett helt läsår? Absolut, menar Anders.

– Vi kanske investerar 5-6 timmar i månaden totalt på det här projektet, fördelat på flera olika personer i organisationen. Mer är det inte.

Och han ser det som en ren investering, inte bara i möjligheten till framtida kompetensförsörjning.

– Vi lär ju känna ungarna och vi lär oss otroligt mycket av dem också. Det här är ett utbyte som går åt båda håll. Teknikutvecklingen går så fort idag, jag är ju en dinosaurie i sammanhanget som ska anställa personal som lever i digitaliseringen på ett helt annat sätt. Så vi behöver lära oss av varandra.

Anders Larsson är imponerad över hur bra skolungdomarna har löst sina uppgifter:

– De har fått kunskap om merparten av de delar som ingår i att driva företag. De har jobbat med produktidé, ekonomi, produktion och logistik. Var och hur ska man marknadsföra produkterna? Vad väger en bit och hur kan den produceras på bästa sätt? Hur hanterar du en zink-manganfosfatering i pulverlacken? De här högstadieeleverna har från dag ett fått ge sig på gymnasiematte och de har löst det superbra.

Rösta på årets förebild!

Rösta på årets förebild!

  • Micael Grenholm, arbetar ideellt bland tiggare, genom sin organisation Stefanushjälpen.

  • Eivor Nordin, har i 25 år sytt och stickat babykläder till nyblivna mödrar världen över.

  • Kenneth Skoogh, har arrangerat populära hockeyläger där många unga spelare fått höra om Jesus.

  • Mariella Issa, samlar in pengar och hjälper barn, äldre och änkor på plats i det krigsdrabbade Syrien.

Klicka på bilderna för att läsa mer om respektive kandidat.
Annons
Annons
Kyrkohandboken
Annons
Annons