Här ska Hillsong skapa tv för nästa generation

Första juni lanserades Hillsong Channel i USA. Genom sitt samarbete med Trinity Broadcast Network kan de nå miljontals hushåll på den amerikanska kontinenten.– Vi är ödmjuka inför uppgiften, säger Darren Kittos,­ en av de ansvariga för kanalen i USA.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

Los Angeles. Darren Kitto och Will Peddie möter upp i Irvine strax söder om Los Angeles. Det är här vid Trinity Broadcasting Networks huvudkontor som Hillsongs nya studio ligger. Det är också härifrån som satelliterna skickar ut signalerna över USA.

Darren och Will visar studion som i dag är helt tom trots att kanalen varit igång i över en månad. Men snart kommer man att börja bygga studion, konstaterar Will som är en av sex anställda vid kanalen.

Darren har precis flyttat från Sydney i Australien med familjen, fru och fyra barn, för att jobba med uppbygganden av kanalen i till Kalifornien.

– Vi bor 18 minuter från Disneyland så barnen är glada, säger han och skrattar.

– Det är stor omställning men också en väldigt rolig utmaning. Jag har fått vara med på nära håll och se Hillsong växa i Australien och att nu få börja den här resan i USA är spännande.

Darren har jobbat inom Hillsong i över tio år. I hans nya uppgifter ingår att styra arbetet med kanalen, som tidigare hette Church Channel, men nu övertagits av Hillsong och distribuerar nytt innehåll för nya målgrupper. För tillfället kan kanalen ses i 66 miljoner hem i USA via elva satelliter och Apple tv, men också på olika streamingtjänster.

– Första veckan hade vi folk som tittade i 176 olika länder och det är ju fantastiskt. När vi hade lagt tablån för den veckan och allt snurrade, gav vi varandra high fives och jublade och sedan tittade vi på varandra och insåg att just det, nu ska vi göra det här varje vecka, säger Darren.

En av de stora utmaningarna enligt honom kommer att vara just innehåll, att fylla en kanal som sänder 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan med bra material. Men till hjälp finns samarbetet mellan Hillsongs olika kyrkor i bland annat London, New York, Kapstaden, Sydney och Stockholm.

– Just nu är kanalen enbart engelsktalande men med tiden hoppas vi att den kan bli bredare, pastor Andreas Nielsen i Stockholm har redan flera idéer för engelsktalande program som kan produceras där. Ni är väldigt duktiga på att göra bra innehåll i Sverige, säger han.

Will Peddie kommer från en bakgrund inom amerikansk collegefotboll där han jobbat åt bland annat UCLA (University of California, Los Angeles). Han är uppvuxen i USA där kristna kanaler med predikningar men också insamlande av pengar varit vanliga.

– Den här kanalen kommer vara annorlunda och förhoppningsvis kommer det vara ett sätt att nå den sökande milleniumgenerationen. Vi har ett ungt tilltal både i innehåll och bildspråk, säger han.

Det kommer inte vara något prat om pengar på kanalen. Finansieringen kommer ändå till viss del att täckas genom donationer, men också via reklam och prenumerationer.

Church Channel har haft en betydligt äldre målgrupp vilket också är en av utmaningarna för produktionsteamet bakom Hillsong Channel.

– Vi vill ju nå en yngre publik så många av kanalens gamla tittare känner kanske inte helt igen sig, men nu i början delar vi på utrymmet med våra partners och försöker vara ganska breda. Vi sänder 12 timmar och andra partners har 12 timmar av tiden per dag, berättar Darren.

De populäraste programmen hittills har varit Brian Houstons, pastor för Hillsong i Austrailen, predikningar. Men i planeringen ligger även program om relationer, inspelat material från konferenser, dokumentärer och lovsångsprogram. Allt kommer att produceras inom Hillsong. Inget kommer att köpas in.

– Vi vill att kreativa människor inom kyrkan ska få utlopp för sina gåvor och sedan se att det man producerar också kan sändas över världen. I stället för att bara anställa proffs vill vi att människor ska få blomma. Det är kanske inte den snabbaste vägen men ett sätt att få alla att gå i samma riktning.

Darren poängterar samtidigt att kvaliteten är viktig, vad som helst släpps inte igenom på kanalen.

– Där är vi hänsynslösa, säger han och skrattar åt sitt eget lite hårda ordval.

– Vi har ett team i Australien som är ansvariga för allt som sänds och kvalitetsgranskar det. Jag är glad att inte jag har det jobbet, tillägger han.

Darren Kittos stora uppgift är annars och se över de olika typer av distributionskanaler som finns. Med hjälp av internet och sociala medier är ambitionen att nå långt utanför kyrkans väggar.

– Vi har unik möjlighet att berätta om livet som kristen på en mycket större arena tack vare kanalen. När Brian Houston mötte Matt Crouch från TBN, och han sa ”har ni någonsin funderat på att starta en TV-kanal?”, och gav oss nyckeln till Church Channel, ja då var det svårt att inte tacka ja.

Vid fotograferingen i studion kommer några av TBN:s anställda förbi och ropar några uppmuntrande ord till Will och Darren. Darren understryker också hur bra samarbetet har gått och hur mycket de värdesätter att det finns personal på plats som kan allt det tekniska.

– Vi planerar för att kunna spela in ett Hillsong today-program här som vi skulle vilja producera lite mer regelbundet, vårt lovsångsteam skulle vilja göra lite mindre lovsångskvällar i studion och när pastor Brian är i USA kan vi spela in relationsprogram. Vi tänkte ha samma kulisser i studion i Sydney så man kan spela in en del här och en del i Australien till samma program.

Tittarna får titta gratis en tid och sedan prenumerera på kanalen. Efter att ha snurrat i snart en månad har de redan fått en hel del respons.

– Ja, det har kommit in mycket mejl både positiva och negativa. Men responsen har i stort varit bra, säger Darren Kitto.

Will Peddie håller med.

– Det tar tid att bygga upp en ny kanal och hitta sin målgrupp men vi har börjat bra. Vi fick till exempel ett mejl från en kille som sitter i fängelse som sett våra program och som skrev att de hade berört honom och en äldre man sa att han hade börjat dansa hemma till våra lovsånger. Då känner man bara wow, det funkar. Vi når ut till människor som kanske aldrig satt sin fot i kyrkan.

Johanna Litsgård Lebourne 

Annons
Annons
Annons
Annons