Kargt landskap men varma människor i Karesuando

I Sveriges nordligaste församling pratas det både finska, samiska och svenska vid kyrkkaffet. Men också engelsmän vill se kyrkan i Karesuando, där den laestadianska fromheten har sitt ursprung. I sommar satsar kyrkan på utomhusgudstjänster där trösklarna inte är så höga.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

Församlingsherden och komministern Lars Johansson har kyrkan precis intill Muonio älv, som rinner genom Karesuando, och samtidigt utgör gräns mot Finland. Tolv mil längre upp ligger treriksröset med gräns även mot Norge. Det innebär att Svenska kyrkan i Karesuando är Sveriges nordligast belägna kyrka. Just nu i ett sommarvackert fjällandskap.

Det är en bit in i juni när vi pratas vid och medan det blomstrar söderut i landet har björkarna fortfarande inte slagit ut här uppe.

Som Svenska kyrkans representant gör Lars Johansson många hembesök i den geografiskt stora församlingen. Nyligen uppvaktade han en 95-åring på födelsedagen. Då pratades det självklart också samiska vid kaffebordet. Många av samerna är sysselsatta i rennäringen. Just den här dagen har Lars Johansson dessutom varit på sommaravslutning i skolan med samiska barn.

– Dräkterna de har på bröllop, jordfästningar och skolavslutningar är helt fantastiska. Jag har aldrig varit med om något liknande. Det är faktiskt ganska exotiskt att komma hit, säger Lars Johansson, som själv är uppvuxen i norrbottniska Pajala, men som har tjänstgjort i sju stift runtom i landet.

Tornedalsfinskan är annars det språk som talas till 90 procent i området.

Många turister kommer också till Karesuando. Det finns flera campingar som är öppna nu sommartid. I gästboken i kyrkan hittar man namn på besökare från bland annat Australien, Tyskland och England, förutom svenskarna.

– Alla vill besöka kyrkan och titta på den.

Till det exotiska hör den så kallade polarnatten. Den gäller en annan tid på året, i december och en bit in i januari, då solen aldrig går upp. Utländska turister som har sett allt vill också se det ”blå mörkret” mitt på dagen. Och de vill även besöka kyrkan för att sjunga Christmas Carols.

– Vi fyller kyrkan med 250 engelsmän tre gånger i veckan den perioden. Kantorn spelar och jag hälsar välkommen och berättar kort om kyrkan. Kollektbössan står längst bak, och de ger oss gärna ett bidrag.

Intressant för besökarna är också att kyrkan i Karesuando var den omtalade kyrkoherden Lars Levi Laestadius första församling 1826–1849. Laestadianismen är en väckelserörelse inom Svenska kyrkan som än i dag lever kvar och präglar mycket av bygden.

– Det märks en fromhet som jag inte har sett på annat håll. När jag är ute på uppvaktningar och pratar över en kopp kaffe så finns den kristna tron med, på ett levande och positivt sätt. Och det är ingen påklistrad fromhet, utan har liksom satt sig i blodet på folk även om de inte är troende.

– Det är ett kargt landskap här, men varma människor.

Nu i sommar hålls en stor laestadiansk tältmöteshelg i byn Kuttainen, två mil utanför Karesuando, med 1 500–2 000 besökare från Sverige, Norge och Finland. Men också ett par andra gånger på året arrangeras laestadianska stormöten då Lars Johansson som präst är med och leder högmässan.

Svenska kyrkan anordnar också flera utomhusgudstjänster runtomkring i byarna i sommar. Ofta blir det vid någon sjö. Nyligen höll man till vid några timrade rastkojor och grillade korv och drack kaffe efteråt.

– Folk har ju intresse av den kristna tron, men det kan ändå vara svårt att få dem till kyrkan i bland. Tröskeln till kyrkobyggnaden kan kännas för hög. Vi vet av erfarenhet att det då är lättare att komma till en friluftsgudstjänst och därför satsar vi på det, säger Lars Johansson.

En annorlunda utomhusgudstjänst höll församlingen tidigare i vår vid Rounala, åtta mil norrut från Karesuando, där det finns en minnessten efter ett gammalt kapell. För att ta sig dit var Lars Johansson tvungen att åka över bron till Finland och köra vägen på den sidan (det saknas väg i Sverige), och sedan över älven igen.

– Kyrkohandboken höll på att blåsa mig ur händerna, och vi trodde inte någon skulle komma i den kraftiga blåsten. Men folk tog sig dit, mest norrmän var det faktiskt. Efter en halvtimmes gudstjänst drack vi kaffe utomhus, säger han.

Lars Johansson berättar att Karesuando är en utflyttningsort. Många arbetar hos LKAB i Kiruna, 18 mil bort. Men han tycker sig inte höra något ”gnällande” över att invånarna skulle känna sig bortglömda. Det är ändå en positiv stämning.

Även om det bara fötts ett barn i området senaste året så är församlingsherden glad för de 13 barntimmegrupper som just nu finns i upptagningsområdet. Gudstjänster firar församlingen i sex byar totalt, och i vissa av dem bara nu under sommartid.

Fakta: Kristet liv i Karesuando:

Svenska kyrkans församling i Karesuando är Sveriges geografiskt största. Till ytan fem gånger så stor som Öland. (Men bara 945 personer bor totalt i området.)

Inga andra frikyrkoförsamlingar finns i bygden.

Laestadianismen är stark, en inomkyrklig väckelse- och fromhetsrörelse i Svenska kyrkan med rötter i 1800-talet.

En hel del kontakter finns med den lutherska kyrkan i Finland, på andra sidan Muonio älv.

56062.jpg

Lars Johansson är komminister i Karesuando församling.

Foto: Privat
[x]
Annons
Annons
Upprop mot utvisningar
Annons
Annons