Personlig väg till den sista vilan

”Kom inte ihåg mig för att jag dog. Kom ihåg mig för att jag levde”, ”Älskad varje minut”. Att vara personlig även på sin gravsten är en trend som syns allt mer. Det blev även tydligt när begravningsbyrån Fonus lät fråga 1 000 personer om hur de ville att deras minnessten skulle se ut.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

Under allahelgonahelgen är det många som väljer att besöka minneslundar eller gravar där närstående ligger begravda. Det är lätt att då låta ögonen vandra längs de gravstenar man passerar på kyrkogården.

En del är slätpolerade, andra mer naturliga, vissa stora, andra små. De flesta visar den dödes namn, födelse- och dödsdatum och om det är en gammal sten, ofta en titel. Men på senare år har man kunnat se mer personliga stenar, med små hälsningar, bevingade ord eller med rena uppmaningar till de efterlevande: ”Gör något vackert medan du kan”, ”Underbar och älskad av alla” eller mer humoristiska ”Han dog med stövlarna på”. En tydlig trend som man på Fonus begravningsbyrå ville titta närmare på för att bättre kunna hänga med in i framtiden.

Företaget lät fråga lite över 1 000 kvinnor och män i olika åldrar hur de önskade att deras gravsten skulle se ut.

– Det resultatet vi fick fram tror jag återspeglar den värld vi lever i just nu när vi hela tiden nås med väldigt mycket budskap och bilder. Det ligger i tidsandan att människor vill göra ett personligt avtryck, tror Peter Göransson, informationschef på Fonus.

De kunde se att folk oftast valde mellan fyra olika kategorier, personliga budskap och humor, uppmaningar till de efterlevande om att leva i nuet samt budskap om kärlek och saknad.

Men humor – hör det ihop med död och begravning?

– Det är faktiskt något som ofta kommer upp när man pratar om begravningar, kanske för att man befinner sig lite mellan hopp och förtvivlan. Ibland kan det vara lättare att närma sig döden med humor, kanske för att hålla lite distans.

Peter Göransson påpekar att man ska komma ihåg att frågan om gravstenar ställdes till folk mitt i livet och att det så klart spelar in.

– Man utgår ju från där man befinner sig just nu, sedan är det en helt annan sak den dagen man dör.

Vet du själv hur du vill ha det?

– Ja, jag har tänkt och skrivit ner tankar kring min begravning som kan vara ett stöd för mina efterlevande, men jag har inte bestämt om jag ska ha en gravsten, eller om jag vill att min aska ska spridas i en minneslund eller över havet. Det kommer jag lämna åt mina barn att bestämma den dagen då det gäller.

Stina Relfsson är grundare och VD på Vilosten, som arbetar med att ta fram unika gravstenar, som gör det möjligt för människor att anpassa sitt minnesmärke efter det liv de har levt. En idé som växte fram när hon besökte en kyrkogård och noterade den stora skillnaden mellan äldre gravstenar, där både titlar och små bronsstatyer ofta förekom, och de mer moderna som var väldigt anonyma.

– Jag är utbildad ingenjör och har arbetat med produktutveckling så jag började undersöka vad som redan fanns och vad människor efterfrågade.

Det ledde till att hon började tillverka stenar som både kunde återspegla den avlidnes intressen och deras livsstil.

– Jag har valt att fokusera mycket på mjuka former, men även på fotografier infällda i glaskuber, något som förekommer mycket i övriga Europa. Framför allt i Tyskland, Italien och Danmark finns tydliga trender på att ha med fotografier.

Är det den döde själv som haft önskningar eller är det de efterlevande?

– Det händer att den som avlidit haft önskemål men det vanligaste är att de anhöriga väljer sten och fotografi.

Vilken gravsten säljer ni mest av?

– Den med bilder har varit väldigt populär med olika utförande på stenen, även den som är välvd med en genomskuren bild, som kan skildra ett intresse eller religion.

Vilken sten skulle du själv välja?

– Jag har funderat en del på det och jag vill gärna ha en med kristallkub med ett fotografi med den välvda stenen.

TORPKONFERENSEN
Annons
Annons
Annons
Annons