Så möter Pauline svenska thailändare

Thailändare är en stor och växande invandrargrupp i Sverige. Pauline Sturesson har gjort det till sin livsuppgift att nå dem med evangeliet. Hon var själv praktiserande buddhist, men fann frid som genom ett under.

Livsstil

Banden mellan Sverige och Thailand är starka. Landet i Sydostasien har inte bara blivit många svenskars favoritresmål, tiotusentals thailändskor har också kommit hit som partners till svenska män.

Pauline Sturesson, själv uppvuxen i Thailand, menar att mötet mellan det svenska och det thailändska inte alltid är helt oproblematiskt. Främst beklagar hon att många svenska män tar till sig buddhismen i stället för att thailändarna blir kristna.

Själv blev hon inspirerad att börja evangelisera när hon för fem år sedan stod och köade på Arlanda för att flyga till Bangkok.

– Där stod de thailändska kvinnorna med sina män, och nästan alla män hade Buddha runt halsen. Det gjorde mig så ont i hjärtat att ett land som Sverige, som har korset i flaggan, ska påverkas på det sättet av Thailand, säger hon.

Buddhismen är inte något främmande för henne. När hon växte upp i staden Lopburi utanf­ör Bangkok ägnade hon många timmar åt meditation och böner.

– Mitt liv var bra, jag hade en bra familj, men inte frid i hjärtat. Jag började att meditera mycket seriöst, varje dag och varje natt. En dag fick jag en kuslig vision, otäcka ögon stirrade på mig. Jag ropade till Buddha för att få hjälp, men insåg att jag var ensam. Buddha och de andra munkarna har ju gått in i Nirvana och kan inte hjälpa någon, säger hon.

Hon resignerade och slutade att meditera, men frågorna fanns kvar. Så drabbade en stor översvämning Thailand och vattnet steg snabbt även i Lopburi. Pauline var ensam hemma med sin nyfödda bebis. Snart hade vattnet dränkt hela den första våningen, men hon och barnet kunde rädda sig upp till den andra.

När hon satt där gråtandes såg hon något som flöt i vattnet. Det var som ett skrin. Hon öppnade det, och fann den bibel som hennes pappa fått för 15 år sedan.

– Jag öppnade boken och läste: ”Gör er därför inga bekymmer för morgondagen. Den får själv bära sina bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.” Jag visste inte vem som skrivit det, men kände en inre frid. All oro försvann, säger hon.

Hon träffade senare en svensk kristen man, Stefan, de gifte sig och flyttade till Sverige. Nu bor de i Västerås, men Pauline verkar inte leva något stilla hemmaliv. Genom den kristna föreningen Saisampan reser hon för att möta thailändare i stora delar av Sverige.

– Vi i föreningen har ambitionen att sprida Guds ord bland thailändare och att stödja kristna thailändare i tron, men vi har ingen vision om att skapa egna thailändska församlingar. Vi vill se integration i de församlingar som redan finns, säger hon.

I dagsläget har Saisampan samarbete med flera pingstförsamlingar, där Pauline bistår genom att möta thailändare som blivit kristna. Även om hon tycker det är viktigt att de med thailändsk bakgrund blir medlemmar i församlingen, så tror hon att de behöver undervisning på sitt modersmål.

– Det kan vara svårt för dem att helt hänga med i predikan.

Pauline Sturesson menar också att svenska församlingar kan vara för snabba med att döpa omvända thailändare.

Den buddhistiska kulturen sitter så djupt att hon rekommenderar kristen undervisning i åtminstone ett halvårs tid innan­ personen är redo för dopet.­

– Många som blir kristna tror att Gud omedelbart ska ge dem pengar så att de blir rika. De måste undervisas om den kristna tron pö om pö, och på sitt modersmål så att det tränger in i hjärtat, säger hon.

När föreningen grundades var Pauline och de andra kristna thailändarna nästan helt inriktade på evangelisation. Nu börjar de att bredda verksamheten, då de möter många thailändska kvinnor med relationsproblem.

– En del svenska män utnyttjar sin fru. Vi försöker också hjälpa tjejer som blir misshandlade. Men vi är en liten förening, säger hon.

Många thailändare som kommer till Sverige startar restauranger och andra mindre företag för att försörja sig. Saisampan hjälper också dem med råd och stöd.

– Vi försöker att uppmuntra dem. Vi hjälper dem också när de ska ta körkort, många har svårt för teoridelen, säger hon.

Men alla tycker inte om Saisampans verksamhet. Ibland när de delar ut kristna flygblad i olika städer möts de av hårda ord, som kommer både från thailändare och etniska svenskar.

– På vissa platser känner vi oss ensamma när vi jobbar för Gud, men vi tror fortfarande att en dag kommer Gud vinna.

De bjuder också in thailändare till samlingar i hemmen.

– Vi lagar god thailändsk mat och träffas. Och så ber vi för människor. Många börjar gråta när vi ber för dem, och de förstår inte varför. De känner att de berörs av en annan makt, säger hon.

Det är svårt att uppskatta hur många kristna thailändare det finns i Sverige. Föreningen har närmare 50 medlemmar, men det finns också kristna thailändare som inte är med i den. Pauline uppskattar att omkring 80 procent av medlemmarna har blivit kristna i Sverige, de övriga blev omvända i hemlandet.

– De flesta har blivit kristna genom att kristna thailändare vittnat för dem, men en del kvinnor kommer till Sverige och följer med sin man till kyrkan där de berörs av budskapet.

Nu söker Pauline samarbete med fler församlingar i Sverige, för att kunna nå fler thailändare.

– Visst, vi behöver ekonomiskt stöd, men främst av allt behöver vi församlingarnas stöd och förböner.

Har svenskar en naiv bild av buddhismen?

Har svenskar en naiv bild av buddhismen?

Ja
Nej
Vet inte

Visa resultat

  • Ja (100%)
  • Nej (0%)
  • Vet inte (0%)

2 röster

Se tidigare frågor

Annons
Annons
Annons
Annons