Småländska företagare satsar på mer än affärer

Att driva företag är mer än bara ”business”. Kanske är det just mjuka värden som skapar lönsamhet på sikt. Åtminstone om du frågar företagen i Småland.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Livsstil

Att sponsra den lokala idrottsföreningen är självklart för många företag, och i Småland kan även kyrkorna få en släng av sleven.

– Satsar man på Guds verk ger det välsignelse tillbaka.

Det säger Bengt Svensson, verktygsmakare i den lilla byn Tyngel utanför Hillerstorp. Han äger och driver ett litet men välmående företag som gärna delar­ med sig av det goda, både genom att sponsra idrottsföreningarna och kyrkan.

– Fattas det nånting i kyrkan­ så fixar jag det. Man måste ju se till att ungdomsverksamheten har det som behövs och ibland­ tar jag med mig choklad till mingelfikat vid kyrkkaffet, säger­ Bengt.

Själv är han medlem i Korskyrkan i Kulltorp, men när en grannförsamling hör av sig och ber om ekonomiskt stöd till en musikhelg man planerar är det lika självklart att stötta, menar Bengt. Och engagemanget ger goodwill både i samhället och hos de anställda.

– Jag satsar ju på de anställda också, ger en sommarpresent och en vinterpresent. Det behöver inte vara mycket, men det är en gest som visar att man är uppskattad, säger Bengt.

I somras åkte han ner till Gullbrannafestivalen för att hjälpa till med korvförsäljning helt privat – och samlade in mer dricks till Erikshjälpen än vad han sålde korv för. Hans före­tag Miform Verktygs AB är ännu inte sponsorer för festivalen, men det lär inte dröja förrän han ansluter sig. Gullbrannafestivalen liksom många andra evenemang och enskilda föreningar är mer eller mindre beroende av ekonomiskt stöd från företagen.

– De skulle aldrig klara sig utan sponsring, och det är jätteviktigt att ställa upp som företagare anser jag, säger Bengt.

I Småland växer företagen­ lika tätt som lingontuvorna – och Gnosjöandan har lika mycket rötter på kyrkbacken­ som i småländsk envishet och klurighet. Många företag är ägarledda, många drivs av familjer­ och kanske påverkar det sättet att driva företag. Det blir inte bara ”business”.

– Jag tror att mjuka värden spelar större roll i ett familjeföretag. Vi jagar inte bara kvartalsrapporter, säger Daniel Malveholm.

Tillsammans med sina två syskon, Marcus och Sanna, äger han Proton Group, en småländsk koncern med över 400 anställda. Huvudkontoret ligger i Värnamo och här har syskonen Malveholm växt upp. För dem är det självklart att man som företag ska göra skillnad för det samhälle där man bor.

– Om vi utvecklar närområdet gynnar det alla. Finns det förutsättningar för en berikande frihet, bra boende och skolor vill fler flytta hit, säger Marcus.

Och det har faktiskt blivit en fråga om överlevnad för industrin i regionen.

Så gott som alla företag behöver­ rekrytera. Det är tufft att hitta rätt personal­ med rätt kompetens och ska man locka folk till ett bra jobb måste också fritiden fungera.

Därför har Proton bestämt sig för att satsa lokalt på sina sponsor­åtaganden. IFK Värnamos fotbollsskola som lockar massor av barn och ungdomar varje sommar är ett exempel. Samarbeten med skolorna ett annat.

– Det är inte bara jobbet som lockar ungdomar idag. Man ska ha möjlighet till en berikande fritid, säger Marcus.

Svenstigs Bil är ett annat­ företag som tänker lokalt. Allra helst stöttar man lokala hjälporganisationer och föreningar.­ Och först av allt kommer omsorgen om de anställda. I dag ska man inte bara vara arbets­givare. Jonas Carpvik, vd för Svenstigs Bil, vet att det gäller att vara en attraktiv arbetsgivare­ som bryr sig om.

– Jag är mycket mån om att vi ser till hela livet hos våra anställda­, att arbetet-personen-familjen fungerar. För mig är det viktigt att ge tid för samtal och stöttning både för arbetsrelaterade frågor, men även privata, om den anställde vill.

Lönsamhet kan man aldrig få om inte organisationen mår bra och har fokus på rätt saker, menar Jonas. Det är klart att man ska ha höga ambitioner och mål när det gäller ekonomiska resultat – men aldrig på bekostnad av människorna.

– Hos oss är ”mjukvaran” väldigt central. Vi lägger mycket energi på att skapa en arbetsmiljö som får medarbetare att växa i sitt arbete och som individer, säger Jonas.

Därför har man startat Svenstigs Academy, ett skräddarsytt ledarskapsprogram för att utveckla cheferna. Att anställa unga medarbetare är också ett sätt att ta ansvar, att skapa en miljö där man får möjlighet att växa in i ett arbete, menar Jonas Carpvik.

Annons
Annons
Upprop mot utvisningar
Annons
Annons