Dagen Play

DagenPlay: Följ med Dagen under fyra påskdagar i Jerusalem

I ”Påskdagar i Jerusalem” följer vi med när Dagens Elisabeth Sandlund och en grupp resenärer besöker de heliga platserna där Jesus tillbringade sina sista dagar.

I skärtorsdagens program besöker gruppen Olivberget och Getsemane. Besöket väcker många tankar och känslor hos resenärerna.

”Det är oerhört starkt att vara här. Inte alls som jag tänkt mig”, säger Margareta Franzén.

Gruppen fortsätter sedan ner för bergets sluttning och in i trädgården Getsemane. Olivträden med sina krokiga grenar vittnar om att de stått där länge.

”Att få gå här är en stark påminnelse om att Jesus var en verklig person och att han har gått här. Det är fascinerande”, säger Bo Claesson.

Långfredagens påskprogram:

Det är trångt i de smala gränderna i gamla stan i Jerusalem, men gruppen stannar till vid alla stationerna längs Via Dolorosa.

Att få gå samma väg som Jesus är en fantastisk upplevelse, säger Barbro Blomqvist: “Det här är ju en så viktig plats, en plats som betytt så mycket för så många, i så många år.”

En annan av resenärerna, Hans-Åke Gustafsson, håller med. “Här blir man påmind om döden, men framför allt uppståndelsen som är det centrala i den kristna tron”, säger han ute på gårdsplanen och tar in allt vackert han ser.

Påskaftons program:

Arne Lapidus, Dagens korrespondent i Israel, träffar Elisabeth Sandlund och Dagenresenärerna i Jerusalem. Han berättar hur det är att bevaka Mellanöstern för Dagens läsare och hur det är att leva mitt i ett konfliktområde.

“Ibland har jag fruktat för min och min familjs säkerhet”, säger han. “En period förbjöd vi våra barn att åka buss.”

Men han vägrar vara pessimist, han tror på en lösning i konflikten Israel-Palestina. “Det kan hända, man måste tro det.”

Påskdagens program:

Mitt i trängseln och stöket utanför Damaskusporten hittar Dagenresenärerna fram till Trädgårdsgraven. En oas mitt i gamla stans myller av liv. Här råder ett märkligt lugn. Trots att tusentals pilgrimer besöker trädgården dagligen. De flesta kommer för att se hur en grav kunde se ut på Jesu tid, med stenen bortrullad, men också för att fira nattvard.

Elisabeth Sandlund berättar om sin egen väg till tro via nattvarden.

Ingrid Nilsson, en av resenärerna, tycker att detta är höjdpunkten på dagarna i Jerusalem. “Detta har jag längtat efter i hela mitt vuxna liv”, säger hon. Detta är den fjärde och sista delen i “Påskdagar i Jerusalem” och den avslutas vid Geneserats sjö, den plats där Jesus visade sig efter uppståndelsen för sina lärjungar.

Programmen sändes ursprungligen påsken 2017.

Fler artiklar för dig