#givingtuesday kommer till Sverige

Tisdagen den 28 november lanseras #givingtuesdaysweden – en global gräsrotskampanj för att uppmuntra givande och engagemang för varandra.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter

I november finns flera speciella dagar med ett uttalat fokus på konsumtion: Black Friday, Cyber Monday och Singles day. Som alternativ till detta finns även #givingtuesday, dagen som handlar om att ge. #givingtuesday uppmuntrar människor att tillsammans ta ställning för givandet som handling. Alla kan ha något att ge – en peng, en timme, en god gärning.

– Genom #givingtuesday lyfts betydelsen av varje människas insats för någon annan. #givingtuesday är inte bara en enda dag för att ge utan är en möjlighet att, tillsammans med andra över hela världen under en och samma dag, göra aktiviteter som bidrar till att öka människors vilja att dela med sig, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare för FRII – Frivilligorganisationernas Insamlingsråd.

Över 100 länder

#givingtuesday, som startade 2012, finns nu i över 100 länder och engagerar miljontals människor världen över. Konceptet är enkelt. Ge en gåva, volontärarbeta eller skänk saker, och uppmuntra andra att göra detsamma.

– I uppstarten är 15 organisationer i Sverige med och under själva #givingtuesday hoppas vi få ett stort engagemang från allmänheten, företag och organisationer. Detta är ju inte en engångsinsats utan ambitionen är att #givingtuesdaysweden ska spridas mer och mer för varje år, säger Charlotte Rydh, enligt ett pressmeddelande.

Går att tagga sin insats

För den som vill vara med är det bara att tagga sin insats med #givingtuesdaysweden. På hemsidan givingtuesdaysweden.se visas alla insatser, aktiviteter, projekt och tankar.

Annons
Annons
Annons
Annons