KO stämmer IOGT-NTO

Konsumentombudsmannens anmälan rör IOGT-NTO:s lotteri. – Allvarligt och tråkigt, vi kommer att gå igenom detta ordentligt, säger Peter Moilanen, generalsekreterare.

Tack för att du har registrerat dig!

Du kan nu läsa ytterligare 10 gratisartiklar på Dagen.se.

Nyheter

Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO fick meddelande om stämningen på tisdag förmiddag. Enligt Konsumentombudsmannen (KO) har organisationen i samband med telefonförsäljning kopplat till varumärket Miljonlotteriet gjort flera allvarliga överträdelser.

Bland annat ska konsumenter vid upprepade tillfällen ha känt sig lurade av lotteriets telefonförsäljare, skriver TT. Det handlar bland annat om att säljarna ska ha gett sken av att det finns vinster att hämta ut.

– Det är allvarligt och tråkigt när sådana här saker inträffar. Miljonlotteriets kunder är väldigt viktiga för oss. Vi började med en gång att gå igenom det, och vi kommer att införa alla insatser som är kopplade till stämningsansökan, säger Peter Moilanen, generalsekreterare på IOGT-NTO.

Vilka åtgärder kommer ni att vidta?

– Det vi har fått nu är en 26-sidig skrivelse, jag har ännu inte hunnit gå igenom den, så det är för tidigt att svara på, säger Peter Moilanen.

Han säger också att organisationen kontinuerligt arbetar med frågan om hur lotteriverksamheten bedrivs, men att man nu behöver gå igenom verksamheten ytterligare. Miljonlotteriets överskott går till olika delar av verksamheten inom IOGT-NTO.

Är lotteri överhuvudtaget en bra sak att hålla på med för en ideell organisation?

– Ja, det tycker jag. Är det några som är synnerligen lämpade att hålla på med lotteri så är det ideella organisationer, säger Peter Moilanen.

Annons
Annons
Annons
Annons